AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1141 Del Skrevet 12. januar 2012 Hvorfor heter de det? Er det ikke fordi man bruker den til å klemme ut fliser med? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 12. januar 2012 #1142 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Er det ikke fordi man bruker den til å klemme ut fliser med? He? jeg trodde fliseklemmer er de der hårspennene, jeg? De som også kalles hårnål/lus/spenner/bobby pins. Sånne: (jeg ANER ikke hvorfor de kalles fliseklemmer. Enlighten me!) Endret 12. januar 2012 av Pingting 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1143 Del Skrevet 12. januar 2012 He? jeg trodde fliseklemmer er de der hårspennene, jeg? De som også kalles hårnål/lus/spenner/bobby pins. Sånne: (jeg ANER ikke hvorfor de kalles fliseklemmer. Enlighten me!) HÆ? Mener dere hårspenner? Jeg trodde fliseklemmer var sånn pinsettaktig rar sak som man lett får ut flis med om man får de i fingeren? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1144 Del Skrevet 12. januar 2012 Trodde frem til nå at det het triologi og ikke trilogi. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 12. januar 2012 #1145 Del Skrevet 12. januar 2012 det er hårspenner som dukker opp når man googler det ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1146 Del Skrevet 12. januar 2012 Trodde frem til nå at det het triologi og ikke trilogi. Det heter vel Triologi, jo? Trio, tre.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1147 Del Skrevet 12. januar 2012 det er hårspenner som dukker opp når man googler det ihvertfall. Da er jeg enda mer forvirra, hvorfor i alle dager heter de fliseklemmere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowpoke Skrevet 12. januar 2012 #1148 Del Skrevet 12. januar 2012 De klemmene der jeg også tenker på når jeg snakker om fliseklemmer. Hva du tenker på har jeg ikke snøring på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 12. januar 2012 #1149 Del Skrevet 12. januar 2012 Det heter vel Triologi, jo? Trio, tre.. Jeg måtte sjekke. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=trilogi&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Farvel, o.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Micolina Skrevet 12. januar 2012 #1150 Del Skrevet 12. januar 2012 Haha, jeg har den beste. Aldri skjønt hvorfor det heter "vårherre". Hvorfor ikke "sommerherre", "høstherre" eller "vinterherre". Helt til jeg som 21åring skjønte at det ikke har noe med årstiden vår å gjøre, men vår herre, som i våres herre, deres herre, alles herre. -.- Gjett om jeg følte meg lite blond da jeg oppdaga det. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1151 Del Skrevet 12. januar 2012 Hva betyr 95 og 98 da? Haha Trodde det betød det året de kom på markedet. Blyfri kom i -95 og super i -98... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 12. januar 2012 #1152 Del Skrevet 12. januar 2012 De klemmene der jeg også tenker på når jeg snakker om fliseklemmer. Hva du tenker på har jeg ikke snøring på Tipper de googlefolka klør seg litt i hodet når de ser "hvorfor heter det fliseklemme" komme på toppen av mest søktlista 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 12. januar 2012 #1153 Del Skrevet 12. januar 2012 Trodde det betød det året de kom på markedet. Blyfri kom i -95 og super i -98... Tallene har verken med årstall eller blyinnhold å gjøre. Det heter oktantall, og er kort fortalt et tall på bensinens evne til å motstå selvantenning. Dette har betydning for forbrenningen i motoren. Hvis man bruker 95-oktan i en motor som er beregnet på 98-oktan kan bensindampen antennes i forbrenningskammeret uten at tennpluggene er inne i bildet (det kalles tenningsbank/motorbank). Når det gjelder Windows 95 og 98 er det derimot snakk om lanseringsårstallene... 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1154 Del Skrevet 12. januar 2012 Da er jeg enda mer forvirra, hvorfor i alle dager heter de fliseklemmere? Kanskje fordi fliseklemmene kan brukes for å legge på plass "flisete" hår? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1155 Del Skrevet 12. januar 2012 Tallene har verken med årstall eller blyinnhold å gjøre. Det heter oktantall, og er kort fortalt et tall på bensinens evne til å motstå selvantenning. Dette har betydning for forbrenningen i motoren. Hvis man bruker 95-oktan i en motor som er beregnet på 98-oktan kan bensindampen antennes i forbrenningskammeret uten at tennpluggene er inne i bildet (det kalles tenningsbank/motorbank). Når det gjelder Windows 95 og 98 er det derimot snakk om lanseringsårstallene... Hahaha! Sikkert derfor jeg bare har antatt at det var det samme med bensin... Jeg har tenkt på Windows! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noisy Skrevet 12. januar 2012 #1156 Del Skrevet 12. januar 2012 Tallene har verken med årstall eller blyinnhold å gjøre. Det heter oktantall, og er kort fortalt et tall på bensinens evne til å motstå selvantenning. Dette har betydning for forbrenningen i motoren. Hvis man bruker 95-oktan i en motor som er beregnet på 98-oktan kan bensindampen antennes i forbrenningskammeret uten at tennpluggene er inne i bildet (det kalles tenningsbank/motorbank). Når det gjelder Windows 95 og 98 er det derimot snakk om lanseringsårstallene... Jepp. 95-oktan inneholder 95% oktan og 5% heptan, 98-oktan har 98% oktan og 2% heptan. Hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 12. januar 2012 #1157 Del Skrevet 12. januar 2012 Hahaha! Sikkert derfor jeg bare har antatt at det var det samme med bensin... Jeg har tenkt på Windows! Men... hvorfor tror folk at det er det samme hvilken bensintype de velger, når det som regel står inni tanklokket på bilen hva man skal bruke? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 12. januar 2012 #1158 Del Skrevet 12. januar 2012 At noen kunne koble oktantallene på bensin til årstall har jeg overhodet ikke tenkt på. Det viser vel hvilket fossil jeg er som så disse tallene allerede på slutten av 70-tallet... Jepp. 95-oktan inneholder 95% oktan og 5% heptan, 98-oktan har 98% oktan og 2% heptan. Hvis jeg husker riktig. Opprinnelig viste oktantallet til hvor stor andel av bensinen som var oktan, og hvor mye som var andre typer hydrokarboner. Slik er det ikke lengre Nå er oktantallet en betegnelse på hvor mye komprimering bensinen tåler før den antenner. Dette er uavhengig av hvor stort innhold den har av oktan. Med dagens standard vil bensin med 95 oktan bety at tåler like mye komprimering som om den bestod av 95% oktan. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 12. januar 2012 #1159 Del Skrevet 12. januar 2012 Hahaha! Sikkert derfor jeg bare har antatt at det var det samme med bensin... Jeg har tenkt på Windows! Genialt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 12. januar 2012 #1160 Del Skrevet 12. januar 2012 I gamle dager ble bensin delt inn i normal og super. Kanskje litt enklere å forstå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå