Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv skjønte jeg ikke hva Tigerstaden er for noe før det gikk opp for meg at "aha, OSLO!! PGA tigeren forran OSLO S!!" Joda, jeg har vært i Oslo flere ganger enn noen av mine venner, og likevel tok det såpass lang tid, ikke turte jeg å spørre noen heller :sjenert:

Tigeren utenfor Oslo S kom vel fordi Oslo blir kalt Tigerstaden?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigeren utenfor Oslo S kom vel fordi Oslo blir kalt Tigerstaden?

ja, og det er allerede paapekt og forklart:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket om min "forhenværende" mor til noen venner da jeg var 13-14 og skulle si at jeg skulle ut til henne da hun kom for å hente meg etter øving på skolen. Jeg skulle vel bruke et fancy ord for at hun stod "foran" ellernosånt! De reagerte ikke som jeg trodde, og jeg fant ikke ut på en stund hva det faktisk betydde, for jeg turte ikke spørre noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke på hvordan ost og vin er godt sammen. :sjenert:

Jeg forstår ikke hvordan folk kan drikke vin for å KOSE seg:p

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, også skjønte jeg ikke før for et par år siden at vanlige banker faktisk lager penger. Når man tar opp et nytt boliglån, f.eks, så skriver de jo bare inn noen millioner på kontoen din. Bare en brøkdel av det beløpet er penger som allerede eksisterer; resten blir laget der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, også skjønte jeg ikke før for et par år siden at vanlige banker faktisk lager penger. Når man tar opp et nytt boliglån, f.eks, så skriver de jo bare inn noen millioner på kontoen din. Bare en brøkdel av det beløpet er penger som allerede eksisterer; resten blir laget der og da.

Hæ?

Vanlige banker trykker da ikke penger.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Jeg trodde Nasse Nøff var ei jente til jeg var 14-15. :sjenert:

Hva?? Er ikke Nasse Nøff jente?? Det trodde jeg...og jeg er dobbelt så gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår meg ikke på hvordan ost og vin er godt sammen. :sjenert:

Man må ha den riktige vinen. Husker jeg leste et hefte om ost og vin fra polet og lo godt da de skrev at man gjerne kunne ha hvitvin til ost som om det var noe nytt. Hadde aldri hørt om noen som drakk rødvin til ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

De trykker ikke penger, men de "lager" dem digitalt når de gir deg et beløp av penger som ikke har eksistert før. Jeg tror det var det hun mente hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Nei, pengesedler er det bare sentralbanken som kan utstede, men du får jo ikke en koffert med sedler når du tar opp f.eks et boliglån. Når en får et lån i form av en saldo på en konto er det en annen "type" penger, men for vanlige dødelige mennesker er det ingen praktisk forskjell.

Hvert land bestemmer en sats for hvor mye "ekte" penger banken må ha. I Norge er den 8%, dvs. at hvis noen setter inn 8 tusenlapper på en høyrentekonto så kan banken låne ut 100.000 i nye lån utfra dine 8000 kroner, ved å lage 92.000 "utlånekroner" ut av løse luften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I helvete, det om pengene og banken visste jeg ikke, jeg trodde at hvis jeg satte inn 100 000 på høyrentekonto, så tok de de 100 000 og lånte de vekk til noen andre. Om jeg plutselig ville ha ut 100 000, måtte de gi meg 100 000 noen andre hadde satt inn osv. :sjenert: hvordan kan de bare lage penger ut av lufta, liksom? Hva hvis noe går konk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haalloo!! Tror dere bankene sitter med milliarder av sedler inni hvelvet sitt eller? Dere trodde vel ikke det? Seriøst?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haalloo!! Tror dere bankene sitter med milliarder av sedler inni hvelvet sitt eller? Dere trodde vel ikke det? Seriøst?

Nei,trodde ikke det, men trodde ikke de laga penger i saldo beløp heller, men at de tok penger som var i innskudd hos de, og flytta det litt rundt. Ikke sedler, men saldotall...

herregud, forvirrer meg selv :sjenert:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...