AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Det har, av ymse grunner jeg ikke har tenkt å gå inn på her, blitt sånn at jeg til våren skal ta noen samfunnsøkonomi-emner på NTNU (det er der jeg har studierett), mens jeg for for det meste blir å bo i Oslo. Nå hadde jeg i utgangspunktet tenkt å bare lese selv, men siden UiO har tilsvarende fag som det jeg skal ta, så lurte jeg på følgende; Er det på noe måte problematisk å gå på forelesninger på UiO uten å være student der?
Gabler Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Det tror jeg du kan lese om om du går innpå enkeltfaget på uio.no. Noen forelesninger er åpne, andre er ikke:)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Jeg vet bare hvordan det er på jur.fak og der er det sånn at forelesninger er åpne for alle, mens kurs/seminar er bare for dem med studierett.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Det tror jeg du kan lese om om du går innpå enkeltfaget på uio.no. Noen forelesninger er åpne, andre er ikke:) Så hvis det står emnet er tilgjengelig for privatister så er det ok? Men om det ikke står det da? er det noen som har kontroll på hvem som er på forelesningene? Har jo ikke tenkt å melde meg på emnene, så jeg skjønner jo at jeg ikke kan gå på seminar, bare forelesningene. Det er sikkert et teit spørsmål, men jeg aner ikke hvordan ting er noe annet sted enn NTNU (der hadde det ikke vært noe problem i alle fall, ingen so vet hvem alle er uansett...)
Gjest Spinell Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Et generelt svar, ikke spesielt myntet på særskilte fag eller bestemte universitet: Er ikke forelesninger ved universitetene offentlige, da? I prinsipp skal de dermed være åpne for alle; student eller ei. Hvor enkelt det er å få til i praksis kommer vel egentlig an på hvor stort faget er. Hvis det er et stort fag avholdes forelesningene i tilsvarende stort auditorium, og da er det sjelden noe problem. Har faget bare 10-20 studenter avholdes forelesningene som regel i langt mindre lokaler, og det kan sikkert være litt kleinere å møte opp som "utenforstående".
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Ok! Tusen takk for svar! Da satser jeg på at det blir noen forelesninger på meg! Det blir bra! Det er snakk om fag som er del av bachlorgrad i samfunnsøkonomi, så jeg vil jo tro det er ganske store fag (fag med bare 10-20 studenter er vel som regel litt snevre masteremner). Forresten beklager jeg at jeg klarte å poste dette emnet feil, skulle jo på utdanning og karriere. Men er vel ikke noe vits å stresse med å flytte det når jeg alt har fått svar...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå