AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Hei! Jeg får valp om få måneder, og har noe jeg lurer på. Valper kan jo ikke gå ordentlige turer de første månedene, noe jeg er vant til å gjøre hver dag. Jeg har ikke bil, og jobber en halvtimes gåtur fra der jeg bor. Når jeg får hunden min skal jeg derfor gå med hunden den halvtimen, og den skal være hos noen jeg kjenner hver gang jeg er på jobb (deltid, er hovedsaklig student). Men siden valpen ikke kan gå i en halvtime, hva gjør jeg når jeg skal på jobb? Jeg kunne såklart tatt bussen, men jeg har ikke råd til å betale bussbillett til den i tillegg til meg selv hver gang jeg skal på jobb, i flere måneder. Spørsmålet mitt er vel egentlig; er det mulig å ta med en valp på tur, om det er gåtur eller på vei til noe, og etter hvert løfte den opp og bære den resten av turen? Er det noe negativt i det å bære en valp rundt omkring dersom den har gått så mye at den ikke har godt av mer? Dette gjelder vel også om vinteren, når den ikke er vant til kulde og snø, og har gått på snøen ei stund... Jeg ser for meg at det må være godt for valpen å få komme opp litt og ligge innenfor jakka mens man går resten av veien...
Vendie Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 jeg tror ikke det er bra å bære den Hvorfor ikke, egentlig? Jeg ser ikke problemet i å bære en valp som er sliten. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Syns det hørtes lurt ut at du bytter på å la den gå selv og å bære den Ville ikke latt den gå alt den orka, for så å bære - ville heller bytta litt på!
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Hvis den orker å gå så går den, hvis den blir sliten bærer du den. Men syns egentlig det er helt latterlig å bære hunder med mindre det er fordi de er SLITNE. Ikke fordi den piper eller VIL bli bært. Vår ene hund bærte vi litt da han var valp bare fordi jeg syns det var koselig.. Resulterte i at han senere nektet å gå før han ble bært et stykke og da var han gammel nok til å gå ordentlig. Den valpen vi har nå har jeg ikke opplevd at har blitt sliten på tur enda. Hun er 10 uker men vi har gått 1,5 time med henne men da gikk vi sakte, fulgte henne tempo osv og hun var heller ikke utslitt når vi kom hjem.
Gjest Consensio Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Valper/unghunder kan gå i flere timer, de viser sjeldent tegn på å bli slitne. (de kan bli trassige, nekte å gå pga frykt, hjemmelengsel osv) Dette fører til at valper overanstrenger seg og gjerne ødelegger muskulatur osv osv, noe man ikke ser der og da, men som oftest vises når hunden blir eldre. Derfor er det viktig å sette litt grenser når man har valp. Hva slags hun skal du ha? Om det er en litt mundre rase, så kan du jo kjøpe en slik bag som hunden kan sitte i for å hvile litt. Den er jo også fin å bruke som et sovested på jobben din. Om hunden sitter i en slik så skal det heller ikke koste noe for å ha med hunden på bussen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Valper/unghunder kan gå i flere timer, de viser sjeldent tegn på å bli slitne. (de kan bli trassige, nekte å gå pga frykt, hjemmelengsel osv) Dette fører til at valper overanstrenger seg og gjerne ødelegger muskulatur osv osv, noe man ikke ser der og da, men som oftest vises når hunden blir eldre. Derfor er det viktig å sette litt grenser når man har valp. Hva slags hun skal du ha? Om det er en litt mundre rase, så kan du jo kjøpe en slik bag som hunden kan sitte i for å hvile litt. Den er jo også fin å bruke som et sovested på jobben din. Om hunden sitter i en slik så skal det heller ikke koste noe for å ha med hunden på bussen. en wheaten er nok litt for stor til det er sannsynligvis det jeg skal ha....
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Om du har spark så kan du kjøpe en pose å ha på sparken. Ser eitrende teit ut, men det reddet den lille slitne vintervalpen min på langturer, og jeg slapp å bære henne :D Da det ble vår fikk hun sykkelkurv som hun kunne ligge i når hun ble sliten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå