Bø Skrevet 18. desember 2003 #1 Skrevet 18. desember 2003 Hvor går grensen din, for hva du kan si til/ kalle din kjære når du er sint på h*n? Jeg funderer litt på det. Selv mener jeg at jeg har en grense for hva jeg tillater meg selv å si i "kampens hete". Forsøker å holde meg unna personangrep, men har vel ikke klart å holde meg unna "tosk" eller "dust". Men klarer å styre unna det som jeg anser som FOR ille, som f.eks. jævel, du er dum, du er syk i hodet osv. Har selv blitt kalt mye stygt, og jeg mener det tyder på total mangel på respekt. Men er jeg naiv når jeg tror at det ikke skal være sånn? Er en slik navnkalling vanlig? Har mistet litt oversikten over hva jeg kan forvente meg. Også er det vel forskjell på om det skjer en gang i året, eller under den ukentlige storkrangelen... Så hva er det verste du og din kjære har sagt til hverandre?
Gjest Joanna Skrevet 18. desember 2003 #2 Skrevet 18. desember 2003 Hmm... Tror faktisk aldri vi har kalt hverandre "navn".. Fredfylte diskusjoner er stikkord..
aline Skrevet 18. desember 2003 #3 Skrevet 18. desember 2003 har bare vært sammen med kjærsten min i 5 mnd, så vi har ikke hatt noen ordentlige krangler enda. men vi hadde en intens diskusjon, som jeg prøvde å avslutte på en ordentlig måte opptil flere gang, men som han kjørte på videre. Når det så passet ham å avslutte, så sluttet han med noe sånt som: "jada, masekjærringa mi...." :evil: Jeg liker ikke navnslengning i noen grad, og akseptere IKKE å bli kalt masekjærring når jeg overhode ikke har mast!! Så det værste han kan gjøre i en krangel, er å slenge rundt seg med slike "navn"! Det værste jeg kan gjøre mot ham, og som jeg gjorde etter den overnevnte disputten, er å ikke gidde å prate mer med ham! Ble illsint, og når han prøvde å ro, så sa jeg bare natta og snudde meg vekk!! (han avsluttet diskusjonen fordi han måtte legge seg altså, så det var HAN som sa han måtte sove.) Nå forklarte jeg ham faktisk enkelt og klart hvorfor jeg reagerte, og at jeg syntes det var en forferdelig urettferdig måte å avslutte en diskusjon vi begge hadde vært like mye med på! Og at jeg ikke liker å bli kalt ting jeg ikke er, ei heller "for moro skyld..." "se jeg smilte jo når jeg sa det..." Avspiste ham rett og slett, og ga ham en vanlig nattaklem og pratet ikke mer med ham!! Noe han ikke er glad i! At jeg ikke gadd prate mer med ham, ikke gadd "unnskylde" en oppførsel han ikke skjønte at var feil, eller unnskyldte seg for, er det verste han vet tror jeg, fordi jeg vanligvis prater massse. (ikke masing, skravling)
Gjest Vega Skrevet 18. desember 2003 #4 Skrevet 18. desember 2003 Faens gjøk... Jeg tror ikke jeg bruker kallenavn, ikke engang i kampens hete, sier heller hva jeg mener er urett - har heller ikke fra hans side fått slengt "drittnavn" etter meg. Dersom han begynte med det, ville det blitt lettere for meg å slippe løs en god del ord jeg ikke bruker til vanlig... det kan jeg love.
VesleBråka Skrevet 18. desember 2003 #5 Skrevet 18. desember 2003 Bruker ikke kallenavn, det er respektløst og ruller krangelen langt ut i kronglete farvann. Kaller ikke ham, og blir ikke kalt selv. Eneste gangen kallenavn er ok er for tøysete erting når man er i godlage.
aline Skrevet 18. desember 2003 #6 Skrevet 18. desember 2003 ...Eneste gangen kallenavn er ok er for tøysete erting når man er i godlage. helt enig!!
Loolaa Skrevet 18. desember 2003 #7 Skrevet 18. desember 2003 Bruker ikke stygge ord mot hverandre, selv når vi krangler. Hvis han hadde kalt meg idiot, dust og værre hadde jeg blitt veldig lei meg, selv om vi krangla så busta føyk. Samme gjelder nok for ham. Vi har ikke snakket om å bruke skjellsord, det bare er sånn. Jeg synes det har med respekt for partneren å gjøre.
Chantique Skrevet 18. desember 2003 #8 Skrevet 18. desember 2003 Vi prøver å holde oss unna kallenavn når vi krangler.
Isiselin Skrevet 18. desember 2003 #9 Skrevet 18. desember 2003 Hva med denne; «Prøv deg, og du er tasklaus, di forbainna glyhysa!»? Men om jeg skal svare litt mer seriøst så er jeg enig med de fleste andre at navnkalling ikke skal forkomme i en krangel/diskusjon. Da faller man bare ned på et usaklig og umodent nivå. Men "lille dusten min!" i koselige sammenhenger er ok navnkalling!
Soul Skrevet 18. desember 2003 #10 Skrevet 18. desember 2003 Vi kan både diskutere og krangle, men unngår kallenavn o.l drittslenging begge to. Ellers synes jeg IKKE at det er greit å true med å slå opp (hvis man ikke virkelig mener det da, dvs gjør det.) Isiselin skrev: Men om jeg skal svare litt mer seriøst så er jeg enig med de fleste andre at navnkalling ikke skal forkomme i en krangel/diskusjon. Da faller man bare ned på et usaklig og umodent nivå.
Nymfen Skrevet 18. desember 2003 #12 Skrevet 18. desember 2003 Vi har vært over alle grenser, og kalt hverandre det meste i sinte tonefall. (Men bare under fire øyne.) Vi har sagt alle de tingene som hovedinnl. sier hun holder seg unna, itilegg til dust,tosk,jævla hestkuk &fitte... Og til alle dere som ikke har krysset disse grensene: Så SMARTE dere er!!!! Problemet når man først har krysset dem er jo å komme tilbake igjen. Stoppe med å si stygge ting til hverandre. Aller styggeste jeg noengang har sagt til noen kjæreste var vel da jeg fortalte exn at han hadde liten pikk. (sant var det også..) Tror det er smartest å opprettholde såpass respekt for hverandre at man ikke oppfører seg slik. For så fort ordene har begynt å komme daler jo respekten for hverandre og det blir en vond sirkel. Nå er vi heldigvis i en god sirkel og jeg kan ikke huske sist vi kalte hverandre verre ting enn tosk&maskjerring. Såpaass tåler vi, nordlendinger begge.
RoadQueen Skrevet 18. desember 2003 #13 Skrevet 18. desember 2003 Kallenavn og stygge ord har vi aldri sagt til hverandre, men under kampens hete kommer sanhetens ord for en dag, de kan være like sårende som kallenavn...
Orthia Skrevet 18. desember 2003 #14 Skrevet 18. desember 2003 For min del er det helt uaktuelt å bruke stygge navn i en krangel, og jeg tror virkelig jeg hadde flydd gjennom taket om mannen min hadde sagt noe til meg..
Amica Skrevet 18. desember 2003 #15 Skrevet 18. desember 2003 Hva med å komme med masse beskyldninger, og etterpå si at man "ikke egentlig mente det, men bare sa det fordi man var sint"? Synes det er litt plagsomt, for selv om jeg sier mer en jeg burde når jeg er sint, så sier jeg ikke ting jeg ikke egentlig mener... Er det vanlig å si ting man ikke mener når man er sint, eller er det egentlig "sannethen som kommer for en dag" når man glemmer å styre seg?
sirka Skrevet 18. desember 2003 #16 Skrevet 18. desember 2003 Jeg eksploderer stadig jeg og sier mye usakelig, men vi blir fort venner igjen...
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2003 #17 Skrevet 18. desember 2003 Jeg eksploderer stadig jeg og sier mye usakelig' date=' men vi blir fort venner igjen...[/quote'] Jepp, jeg også. Hva som er ille å si kommer ann på personlighet og ikke minst dialekt. Det ord og uttrykk på bergensdialekt som ikke gjør seg på oslodialekt, og det er definitivt ord og uttrykk som går ann å si på nordlansk, men ikke på sørlandsdialekt.
Gjest Randabergmann22 Skrevet 18. desember 2003 #18 Skrevet 18. desember 2003 Eg har kallt ei eks dama for ei jævla fitta, men hu kallte meg og lignende ting 8)
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2003 #19 Skrevet 18. desember 2003 hjelp, no blei eg nesten litt redd her.. e det ingen som kaller kjærestene sine stygge ting..? eg e blitt kalt både forbanna drittkjerring og hore... uten grunn. blir veldig lei meg da, pleier ikkje kalle han ting.
aline Skrevet 19. desember 2003 #20 Skrevet 19. desember 2003 hjelp, no blei eg nesten litt redd her.. e det ingen som kaller kjærestene sine stygge ting..? eg e blitt kalt både forbanna drittkjerring og hore... uten grunn. blir veldig lei meg da, pleier ikkje kalle han ting. :o :o hadde kjærsten min kalt meg jævla drittkjærring eller hore under en krangel (eller ellers) så hadde han ikke hatt mange stjerner igjen i boka mi!! Og uten stjerner i boka, ingen god kjærste!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå