tessa3 Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Har en gutt med feber. I morges hadde han 39,9C. Er ikke dette mye om morgenen? Den pleier jo å være lavere om morgenen enn kvelden. Han er ganske slapp, ligger på sofaen med body og et teppe på seg.. Feberen begynte natt til igår, men da hadde jeg ikke termometer, så fikk ikke målt den. Men han var mye varmere da enn nå... Han fikk en stikkpille idag, og virker litt kvikkere nå. Det jeg lurer på er, hvor mye feber er MYE?
sjøhest Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Tror en sier du skal kontakte lege hvis det er over 40. Vet ikke om andre regler gjelder små barn.. Men skader jo ikke med en telefon til legen og høre hva h*n syns?
Gjest Adriane Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Allmenntilstanden er viktigere enn temperaturen, hva å kontakte lege angår. Barnet vårt kan ha 38 i feber og være superslapp og dårlig. Hvis det vedvarer, kontakter jeg lege. Andre ganger kan barnet ha 40 i feber, men være i tipp topp form. Da kontakter jeg ikke lege Så det du må se på, er om barnet er uvanlig slapp og sløv, får i seg lite væske, og at dette vedvarer. Samt evt smerter. Da bør du kontakte lege uavhengig av temperatur
Gjest Purple Haze Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Almenntilstanden sier mest om hvor sykt barnet er av feber. Noen tåler mer feber enn andre før de virker syke, mens andre blir slakke av 38 i temperatur. Jeg vil si at når det nærmer seg 40 ville jeg begynt å bli litt bekymret, spesielt om barnet har veldig nedsatt almenntilstand.
Ciara Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Og så kommer det an på om du kjenner årsaken til feberen eller ikke. Barnet mitt hadde 40 av og på i tre dager, men jeg visste det var bivirkning av vaksine og kontaktet derfor ikke lege. Hadde jeg ikke visst årsaken ville jeg fått det sjekket.
SummerJoy Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 (endret) Det er veldig mange som automatisk gir febernedsettende når feberen blir 40, men man trenger ikke gjøre det med mindre barnet har det skikkelig vondt. Feber er en positiv ting, for det er en naturlig reaksjon i kroppen som gjør at immunforsvaret fungerer bedre og får ordnet opp med sykdommen raskere. Det er når feberen går utover allmenntilstanden i den grad at man ikke får i barnet drikke, eller om barnet har veldig vondt, at man skal gi paracet. Man trenger ikke kontakte lege med mindre feberen har vart i over 3 dager. (om allmenntilstanden er veldig dårlig, og man er bekymret kontakter man selvsagt før) Endret 15. desember 2011 av SummerJoy
Ciara Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Helsestasjonen min anbefaler paracet hvis barnet har mer enn 38,5. Jeg er ikke helt enig i det, så jeg gir bare når jeg synes feberen blir veldig høy.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 39,9 i feber er MYE uansett om man er barn, voksen, og når på døgnet det er. En av de ansatte i barnehagen til ungen min sa vi måtte ringe legen om han fikk 39,9 i feber. Jeg regner 39,5 og oppover som MYE med store bokstaver. 38,6 og oppover regner jeg som litt for mye (med små bokstaver). Det er bare meg som har de sistnevnte grensene altså.
Ciara Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 39,9 i feber er MYE uansett om man er barn, voksen, og når på døgnet det er. Det stemmer ikke helt. Barn har umoden temperaturregulering, og kan ha mye høyere feber enn voksne uten at det er noe alvorlig i veien. 1
Tinio Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Barn tåler feber bedre enn oss voksne, her i huset er det ikke uvanlig at ungene er i storform selv om de har 40 i feber. Men begynner det å nærme seg 40,5 ville jeg tatt en telefon til legen uansett. Jeg gir paracet når feberen kryper opp mot 40. Hadde eksamen i pediatri i vår, og da lærte vi at man skal helst ikke gi paracet til barnet før tempen er 39-40 grader, med mindre barnet er slapp og plaget. Barn som tidligere har hatt feberkramper bør få paracet når feberen er 38,5 for å unngå at de får kramper igjen.
Sweetpea25 Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Hvordan er allmenntilstanden hans? Barns temperatur er ikke ordentlig regulert, men "tommelfinger- regelen" er vel at dersom feberen overstiger 40 grader, eller barnet har hatt feber i mer enn 3 dager skal lege kontaktes. Det skader uansett ikke å kontakte lege, bedre en gang for mye, enn en gang for lite
Sophie-Ann Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 Man skal ikke henge seg så mye opp i temperaturen. Man skal se på allmentilstand og om de responderer på febernedsettende. Man skal helst ikke gi febernedsettende før man bikker 39, og da også se allmentilstanden ann. Responderer de dårlig på febernedsettende, skal man oppsøke lege. Samt ved dårlig allmentilstand.
tessa3 Skrevet 17. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2011 Takk for svar allesammen:) Det gikk bra med ham, etter han fikk paracett stikkpiller kviknet han til, og feberen ble borte like fort som den kom:)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Enig med de fleste her, jeg har en onkel som er sykehuslege, og han sier allmenntilstanden er viktigere enn temperaturen. Bra han er i fin form igjen da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå