Gå til innhold

Mødre slår barn mer enn fedre

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ny rapport viser at mødre slår barna sine oftere enn far.

For meg er ikke dette overraskende, selv om KG er tyter over av kvinner som ser ned på "mannerasen".

Tidligere har vi sett rapporter hvor kvinner er like mye utro som menn. Nå får vi også se at mødre er like voldelige mot barna sine som menn.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ha noe med at kvinner i overvekt står for oppdragelsen, som det også står i saken. Jeg er ikke overrasket for å si det slik.

• Liker 1
Skrevet

Så den jeg og, det som står er jo faktisk at mødre utøver ca50% mer vold mot barn enn menn. Så det inntrykket en kan få her av at kun menn kan gjøre ting som vold, utroskap osv er bare feil.

Skrevet

Syns ikke det er overraskende. Det er jo mor som i stor del står for oppdragelsen.

• Liker 1
Skrevet

50% mer enn menn? Hvor fikk du den fra? Det står at mødre står fr mildere former som lugging (20%, og menn er på 14%), mens med grovere vold er det 50/50 mellom kjønnene.

Dvs kvinner utøver 6% mer vold.

• Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Det overrasker ikke meg heller siden rapporter har sagt dette i mange år, blant andre tidligere NOVA-rapporter i Norge og flerfoldige fra England og USA fra tidlig 90tall frem til i dag. Gammelt nytt.

Jeg tror heller ikke på at det er sterke genetiske forskjeller mellom kjønnene når det kommer til hvem som er mest disponert for vold etc, så det er nesten logisk at kvinnen som fremdeles er den som har mest med barn å gjøre i mange husholdninger (tar mest permisjon, jobber minst osv) også vil være den som oftest påfører barn vold.

Man må se på psykiske og sosiale faktorer for å forklare vold i hjemmet, ikke kjønn.

Det gjør man jo også. Selv om det ikke gjøres på KG.

Skrevet

Etter overskriften er jeg ikke overrasket over at mor slår barna mer enn far, for far kan jo finne på å slå tilbake.

Nei, spøk til side. Jeg er ikke overrasket over det i det hele tatt. Jeg har selv opplevd mødre som slår/smekker eller dasker til barna sine. Ei mor som var på besøk hos meg med sin halvtåring smekket barnet på fingrene "fordi det fikk ikke putte fingrene i munnen, det var så mye smittestoffer på fingrene." Jepp, hun er utdannet innen helse. Jeg mistet haken på knærne og utbrøt at det der kunne hun ikke fortsette med. Hun ble skikkelig sur, og spurte hvordan hun liksom da skulle få ungen til å slutte å putte fingrene (og alskens andre ting i munnen). Vi har hatt lite kontakt i ettertid, men jeg har hørt ting som tyder på at det barnet (nå mye eldre) blir slått på mer enn fingrene.

Det var bare et eksempel da. Min erfaring er at mødre slår oftere enn fedrene. Fedrene kan ofte vise autoritet på andre måter, ved stemmebruk f.eks. og har derved ikke "bruk for" å slå. -Forstå meg rett her, da.

Og så er det jo et faktum at mødre gjerne har mest ansvar for barneoppdragelsen, og derved størst mulighet for å ta i bruk slike metoder. Som jeg absolutt fordømmer, for å ha det sagt.

Skrevet

Det som ikke kommer frem i artikkelen, men som er et interessant spørsmål er om det vises noen forskjell på mødre som er alene med ansvaret for barnet sitt og mødre som lever i parforhold med barnets far. Jeg vil ikke på noen måte stigmatisere aleneforeldre. Jeg vil anta at å være aleneforeldre oppleves med et høyere stressnivå både økonomisk og praktisk, som gjør en mer sliten og at en har mindre overskudd til å ivareta relasjonen til barnet. Noe jeg tror kan føre til lavere terskel for vold.

Dette er bare mine tanker

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som ikke kommer frem i artikkelen, men som er et interessant spørsmål er om det vises noen forskjell på mødre som er alene med ansvaret for barnet sitt og mødre som lever i parforhold med barnets far. Jeg vil ikke på noen måte stigmatisere aleneforeldre. Jeg vil anta at å være aleneforeldre oppleves med et høyere stressnivå både økonomisk og praktisk, som gjør en mer sliten og at en har mindre overskudd til å ivareta relasjonen til barnet. Noe jeg tror kan føre til lavere terskel for vold.

Dette er bare mine tanker

Jeg har ikke slått gutten min når han var liten, men når jeg var alenemor så ble jeg fortere irritert enn hva jeg er nå når jeg ikke er alene om alt. Ikke det at jeg føler at det er greit, men det ble nå en gang sånn... Så dette tror jeg du har helt rett i. Jeg tror også det har noe å si hvor lenge en har vært alene om ansvaret.

Edit: Skriveleifer pga koffeinunderskudd

Endret av daemonia
Skrevet

litt rart at det bortforklares her inne?

at mann er mest alene med barna er ingen grunn eller unnskyldning for og slå, man skall ikke slå barn!

at mann i enkelte tilfeller har mest med oppdragelsen og gjøre er heller ikke en unnskyldning.

lest et sted en gang at det er mest kvinner som utøver vold i parrforhold, det er kvinner som er mest utro osv, det betyr ikke at alle gjør det, menn det betyr at det er for mange og vi/dere må slutte og bortforklare det og begrunne det, det blir bare patetisk.

om en undersøkelse viser at menn gjør noe galt mest er dere raskt ute her inne, og stakar den som prøver og motsi dere da.

men, det skulle hvert fint og se hva de bygger forskningen på, er det av 1000 menn og kvinner? er det generelt osv

men når dette er resultatet i mange andre land også viser det vel at det er et stort problem, ofte godt skjult...

Skrevet

Jasså, så både menn og kvinner kan være fæle? Var det noe nytt da TS? Dette er vel noe de fleste kan tenke seg frem til. :filer:

• Liker 1
Skrevet

Etter overskriften er jeg ikke overrasket over at mor slår barna mer enn far, for far kan jo finne på å slå tilbake.

22.gif

Skrevet

22.gif

det har du sagt allerede....

Skrevet

En ny rapport viser at mødre slår barna sine oftere enn far.

For meg er ikke dette overraskende, selv om KG er tyter over av kvinner som ser ned på "mannerasen".

Tidligere har vi sett rapporter hvor kvinner er like mye utro som menn. Nå får vi også se at mødre er like voldelige mot barna sine som menn.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016566

Min erfaring fra eget liv er denne:

Mor slår oftere.

Far slår hardere og episodene er alvorligere, når de skjer.

Skrevet

Mor slår oftere.

Slag er siste utvei for grensesetting sier de i artikkelen. Vel, det er nokså merkelig at mor legger hele ansvaret over på ungen for hva som skal skje i en relasjon mellom barnet og den voksne, og mener hun slår som "siste utvei" overfor en unge som da påstås å ha makt over den voksne.Da er det noe veldig gæli med mors modenhet og personlige utvikling, som kan føle seg brakt til "siste utvei" av en unge på tre år som fortsatt lærer hvordan livet funker.

Når noen kan føle seg så til de grader underlegen en liten unge at de må slå fordi de ikke aner hva de skal foreta seg, bør de kanskje gå til psykolog.

Skrevet

Mor slår oftere.

Min erfaring er at begge slår like mye. Eneste forskjell er at i mitt tilfelle var ikke den biologiske faren der men en stefar. Han slo meg, men ikke sitt biologiske barn.

Skrevet

Slag er siste utvei for grensesetting sier de i artikkelen. Vel, det er nokså merkelig at mor legger hele ansvaret over på ungen for hva som skal skje i en relasjon mellom barnet og den voksne, og mener hun slår som "siste utvei" overfor en unge som da påstås å ha makt over den voksne.Da er det noe veldig gæli med mors modenhet og personlige utvikling, som kan føle seg brakt til "siste utvei" av en unge på tre år som fortsatt lærer hvordan livet funker.

Når noen kan føle seg så til de grader underlegen en liten unge at de må slå fordi de ikke aner hva de skal foreta seg, bør de kanskje gå til psykolog.

"Siste utvei" flere ganger om dagen hver eneste dag er kanskje også noe som kvalifiserer at du bør oppsøke noen som kan lære deg å faktisk kommunisere med omverdnen, og ikke prøve å slå på ungen din klær, og slå dem ut døra når de er morgengretten og vanskelig.Eller denge i dem mat og lugge dem til å pusse tenner og knuffe dem til å være stille når du snakker i telefon.

Er DU en mamma som gjør alle disse tingene, eller en eller fler av dem, så skaff deg for guds skyld noe hjelp til å lære å formide hva du vil, i stedenfor å prøve å tvinge det fram uten å behøve å forklare deg og dine ønsker til barna dine.

Unger tar skade på følelseslivet av å leve sånn.

:fy_fy:

Skrevet

Min erfaring er at begge slår like mye. Eneste forskjell er at i mitt tilfelle var ikke den biologiske faren der men en stefar. Han slo meg, men ikke sitt biologiske barn.

En typisk person som ikke greier å håndtere sine egne følelser og derfor beskylder ungen og tar ut all sin frustrasjon der, i stedet for å lære seg å tåle og mestre det de selv føler.

Umodenhet som gikk ut over deg :tristbla:

Skrevet

Det er vel ingen som bortforklarer at noen kvinner slår barna sine, men man trenger vel ikke være rakettforsker for å tenke at mennesker i en avmaktssituasjon, gjerne kombinert med at de er slitne, kan ha mindre tålmodighet? Jeg tenker at jo dårligere du har det med deg selv, jo mer sannsynlig er det at du kan tråkke over grenser. Det er jo ikke dermed sagt at alle slitne alenemødre som har det dårlig med seg selv slår barnet sitt...

Jeg vil aldri forsvare noen som utøver vold mot barnet sitt, men likevel tror jeg at den som slår sitt eget barn neppe kan ha det godt med seg selv eller være i god balanse.

Er ellers svært nysgjerrig på hva som ligger bak påstanden om at alle på KG tror at far slår barna mer enn mor. Generelt syns jeg menn ofte forsvarer menn og kvinner ofte forsvarer kvinner her (og ellers) men jeg har ikke fått noe inntrykk av at det er "gjengs" KG-oppfatning at menn slår barna sine mer enn kvinner. Jeg har i allefall aldri trodd at det var slik, heller tvert i mot. Og det er nettopp fordi kvinner tilbringer mer tid sammen med barna, samt at menn oftere har en mer "naturlig autoritet" enn kvinner. Jeg syns ofte det virker som om mange barn oppfører seg bedre når de er sammen med pappan enn mamman. Om det kommer av at fedre lettere setter seg i respekt, om det har noe med fysiske trekk/stemme å gjøre eller hva, det aner jeg imidlertid ikke.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingen som bortforklarer at noen kvinner slår barna sine, men man trenger vel ikke være rakettforsker for å tenke at mennesker i en avmaktssituasjon, gjerne kombinert med at de er slitne, kan ha mindre tålmodighet? Jeg tenker at jo dårligere du har det med deg selv, jo mer sannsynlig er det at du kan tråkke over grenser. Det er jo ikke dermed sagt at alle slitne alenemødre som har det dårlig med seg selv slår barnet sitt...

At du er sliten og har det dårlig med deg selv forsvarer dessverre ikke at du jevnlig bruker makt på ungen din.

Da har du å skaffe deg hjelp og avlastning i stedenfor.

Og det går an å ha såpass modenhet at du dyttet til veggen og ikke dyttet ungen din inni veggen.

Unnskyld meg.

Tilogmed jeg har greid å lære meg det, som ikke hadde noen forbilder å se på... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...