AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #21 Skrevet 15. desember 2011 Basisting som tannbørst, hårbørste, deo etc er vel greit å ha hos begge, men sminkesaker og endel klær er det nok mest naturlig at hun tar med seg. Ellers kan det være at han rett og slett ikke tenker så mye over hva ting faktisk koster og hva slags utstyr som er nødvendigheter og hva som er unødvendig ekstra. Buss er nødvendig og bør dekkes av foreldre, men sminke er vel valgfritt og da synes jeg egnetlig far kan velge å ikke dekke dette. Foreldrene bør vel bli enige om hva som er rimelig mengde lommepenger og hva de forventer skal dekkes av det (f.eks. at hun dekker sminke selv, det fikk jeg aldri av min far ihvertfall). 1
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2011 #22 Skrevet 15. desember 2011 Hei alle sammen, og takk for svar. Far betaler ikke bidrag, og far får skattefradrag. Jeg gjør det ikke. Far tjener omtrent 230 000 kr mer i året enn meg, og jeg VET at far har lite lån. Datteren min har vokst omtrent 6 cm dette året, og lagt på seg like mange kg. Klær hos far er for små utenom de to buksene han kjøpte. Hei TS. Her virker det som det ikke er helt orden. Få på plass bidrag etter gjeldene regler. NAV kan hjelpe,dere står fritt til å avtale selv. Det finnes en bidragsveilder på www.nav.no Det neste er at barnet tar med det som trengs til samvær i følge bidragsregler. Far i deres tilfelle skal ikke dekke annet enn nødvendige toalettsaker og mat. I tillegg andre aktivitere som kino,svømmehall. Ting som de gjør sammen under samværet. Sminke,pc,ski,sykkel,klær ovs.skal kunne bringes med og fra etter behov for barnet. Dette i henhold til hva som regnes med hva bidraget skal dekke.Se www.nav.no Synes det er vanskelig så si at far skal dekke noe uten avtale.Han har sikkert sin versjon av denne "storyen" om en spurte han. Har dere hatt en skriftlig avtale på at han skulle dekke diverse siden han ikke betalt barnebidrag vært noe? Når det gjelder at far tjener mer enn deg og får fradrag på skatten (For hva? er det renter på lån er det noe alle får). Videre at datter har vokst er ikke noe argument. Det som er argument er det du har dekning til å kreve i.h.t. gjeldene regler om bidrag og andre støtteorndinger for de som har bosted på barn. Det finnes mye nytting informasjon på www.nav.no Mener ikke være krass med deg men synes det virker sutrete når du synes er det som er argumentet ditt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #23 Skrevet 15. desember 2011 Hei TS. Her virker det som det ikke er helt orden. Få på plass bidrag etter gjeldene regler. NAV kan hjelpe,dere står fritt til å avtale selv. Det finnes en bidragsveilder på www.nav.no Det neste er at barnet tar med det som trengs til samvær i følge bidragsregler. Far i deres tilfelle skal ikke dekke annet enn nødvendige toalettsaker og mat. I tillegg andre aktivitere som kino,svømmehall. Ting som de gjør sammen under samværet. Sminke,pc,ski,sykkel,klær ovs.skal kunne bringes med og fra etter behov for barnet. Dette i henhold til hva som regnes med hva bidraget skal dekke.Se www.nav.no Synes det er vanskelig så si at far skal dekke noe uten avtale.Han har sikkert sin versjon av denne "storyen" om en spurte han. Har dere hatt en skriftlig avtale på at han skulle dekke diverse siden han ikke betalt barnebidrag vært noe? Når det gjelder at far tjener mer enn deg og får fradrag på skatten (For hva? er det renter på lån er det noe alle får). Videre at datter har vokst er ikke noe argument. Det som er argument er det du har dekning til å kreve i.h.t. gjeldene regler om bidrag og andre støtteorndinger for de som har bosted på barn. Det finnes mye nytting informasjon på www.nav.no Mener ikke være krass med deg men synes det virker sutrete når du synes er det som er argumentet ditt. Her mener jeg du er helt på bærtur. Du snakker som om det skulle være mindre samvær og hvor mor får barnebidrag, skatteklasse 2 og barnetrygd. Når det er 50/50 så bør foreldrene dele likt på utgifter. Om en får skatteklasse 2 og barnetrygd så bør det settes inn på en felles konto for innkjøp til barnet.
skruf Skrevet 15. desember 2011 #24 Skrevet 15. desember 2011 Hei TS. Her virker det som det ikke er helt orden. Få på plass bidrag etter gjeldene regler. NAV kan hjelpe,dere står fritt til å avtale selv. Det finnes en bidragsveilder på www.nav.no Det neste er at barnet tar med det som trengs til samvær i følge bidragsregler. Far i deres tilfelle skal ikke dekke annet enn nødvendige toalettsaker og mat. I tillegg andre aktivitere som kino,svømmehall. Ting som de gjør sammen under samværet. Sminke,pc,ski,sykkel,klær ovs.skal kunne bringes med og fra etter behov for barnet. Dette i henhold til hva som regnes med hva bidraget skal dekke.Se www.nav.no Synes det er vanskelig så si at far skal dekke noe uten avtale.Han har sikkert sin versjon av denne "storyen" om en spurte han. Har dere hatt en skriftlig avtale på at han skulle dekke diverse siden han ikke betalt barnebidrag vært noe? Når det gjelder at far tjener mer enn deg og får fradrag på skatten (For hva? er det renter på lån er det noe alle får). Videre at datter har vokst er ikke noe argument. Det som er argument er det du har dekning til å kreve i.h.t. gjeldene regler om bidrag og andre støtteorndinger for de som har bosted på barn. Det finnes mye nytting informasjon på www.nav.no Mener ikke være krass med deg men synes det virker sutrete når du synes er det som er argumentet ditt. Har du lest hovedinnlegget til TS? De har 50/50 deling og delt omsorg. Derfor betaler heller ikke far bidrag. Mor er ikke pliktig til å holde alt av klær og utstyr alene, det skal da deles på. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #25 Skrevet 15. desember 2011 To bukser på et år når en tenåring vokser fort er ikke mye. Skal hun gå i for små bukser da, fordi hun ikke skal få mere enn to? Min tenåring har siden desember i fjor hatt 5 bukser. Hun har skutt i været, og de hun hadde des 2010 ville vært altfor korte nå. Synes du at mor skjemmer bort dattera ved å kjøpe deodorant til henne? Faren kjøper jo ikke det engang. Pappa kjøper to bukser og mamma kjøper to bukser, det blir fire bukser tilsammen i året - ikke langt unna antallet bukser din datter bruker på ett år. Altså bør det gå veldig greit! Tviler dessuten på at far nekter å kjøpe en deo til 39,- og ei heller at mamma ruineres økonomisk av å kjøpe en ekstra deodorant dersom hun mener det er vanskelig for datteren å ta med seg en toalettmappe med de ting hun trenger når hun skal til far.
Gjest Trådstarter Skrevet 15. desember 2011 #26 Skrevet 15. desember 2011 Hei TS. Her virker det som det ikke er helt orden. Få på plass bidrag etter gjeldene regler. NAV kan hjelpe,dere står fritt til å avtale selv. Det finnes en bidragsveilder på www.nav.no Det neste er at barnet tar med det som trengs til samvær i følge bidragsregler. Far i deres tilfelle skal ikke dekke annet enn nødvendige toalettsaker og mat. I tillegg andre aktivitere som kino,svømmehall. Ting som de gjør sammen under samværet. Sminke,pc,ski,sykkel,klær ovs.skal kunne bringes med og fra etter behov for barnet. Dette i henhold til hva som regnes med hva bidraget skal dekke.Se www.nav.no Synes det er vanskelig så si at far skal dekke noe uten avtale.Han har sikkert sin versjon av denne "storyen" om en spurte han. Har dere hatt en skriftlig avtale på at han skulle dekke diverse siden han ikke betalt barnebidrag vært noe? Når det gjelder at far tjener mer enn deg og får fradrag på skatten (For hva? er det renter på lån er det noe alle får). Videre at datter har vokst er ikke noe argument. Det som er argument er det du har dekning til å kreve i.h.t. gjeldene regler om bidrag og andre støtteorndinger for de som har bosted på barn. Det finnes mye nytting informasjon på www.nav.no Mener ikke være krass med deg men synes det virker sutrete når du synes er det som er argumentet ditt. Datteren vår bor annen hver uke hos far, og hun er altså ikke hos far kun annen hver helg. Avtalen var at vi skulle ikke betale bidrag, men at hun skulle ha klær og personlig utstyr hos begge, dette for å slippe å dra ting frem og tilbake, og fordi hun skulle føle at hun ikke var på "besøk" hos den ene eller den andre. Hun er nå i den alderen der klær betyr en god del mer enn før, og så klart drar hun på klær frem og tilbake. Avtalen mellom far og mor var også at hver av oss skulle ordne med det hun trengte der hun bodde. Ergo skulle far kjøpe rollon, hårbørste, tannkost, undertøy og noe klær. (Selvsagt har hun ikke dobbelt opp av alle typer klær som vinterjakker, sykkel, pc osv)Problemet er at far IKKE kjøper det hun trenger når hun er hos han, og jeg må da betale for det meste. Far har skatteklasse 2, jeg har det ikke. Videre har vi som sagt avtale på at bidrag faller bort, fordi hun bor like mye i begge hjemmene, og vi skulle etter avtale ordne selv det hun trengte hos meg og han det hun trengte hos seg. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg anser det som naturlig at en ung tenåring får en mascara, noe hårstrikk, en lypsyl i ny og ne (ikke dermed sagt at hun ikke må gjøre no for det) Når datteren vår nesten ikke har klær hos far, så er det urimelig at JEG må betale klær hun bruker både hos han og meg. Her er det snakk om klær kjøpt på både salg og på HM, ikke merkeklær osv. Jeg har slett ikke kjøpt klær i overflod, selv om det finnes både et og tre plagg som er kjøpt mer fordi de er kule enn nødvendige. Hun er akkurat gammel nok til å gå med avisen, men ikke gammel nok til å få seg jobb i butikk, og har ikke så mye annen mulighet til penger enn bursdagspenger, julegavepenger og litt lommepenger (som hun får hos meg fordi hun både lager middag, vasker og rydder)
skruf Skrevet 15. desember 2011 #27 Skrevet 15. desember 2011 Pappa kjøper to bukser og mamma kjøper to bukser, det blir fire bukser tilsammen i året - ikke langt unna antallet bukser din datter bruker på ett år. Altså bør det gå veldig greit! Tviler dessuten på at far nekter å kjøpe en deo til 39,- og ei heller at mamma ruineres økonomisk av å kjøpe en ekstra deodorant dersom hun mener det er vanskelig for datteren å ta med seg en toalettmappe med de ting hun trenger når hun skal til far. Det kan ikke sammenlignes da mor og far ikke bor sammen. I løpet av et år vil nok dattera til Ts ha vokst ut av de to buksene hun har til far. Ts skriver at jenta har vokst 6cm på et og og gått opp 6kg. SIer seg selv at to bukser da ikke holder. Min jente har bukser tilsvarende det hun trenger pga vekst både hjemme hos meg og sin far. Han har nok kjøpt like mange bukser som meg i løpet av dette året som har vært pga hennes vekstspurt. Toalettsaker bør jenta ha hos begge når hun er annenhver uke hos mor og far. Mener du virkelig at jenta skal ta med seg tannkost og toalettsaker når hun skal være hos faren sin ei uke?
skruf Skrevet 15. desember 2011 #28 Skrevet 15. desember 2011 Datteren vår bor annen hver uke hos far, og hun er altså ikke hos far kun annen hver helg. Avtalen var at vi skulle ikke betale bidrag, men at hun skulle ha klær og personlig utstyr hos begge, dette for å slippe å dra ting frem og tilbake, og fordi hun skulle føle at hun ikke var på "besøk" hos den ene eller den andre. Hun er nå i den alderen der klær betyr en god del mer enn før, og så klart drar hun på klær frem og tilbake. Avtalen mellom far og mor var også at hver av oss skulle ordne med det hun trengte der hun bodde. Ergo skulle far kjøpe rollon, hårbørste, tannkost, undertøy og noe klær. (Selvsagt har hun ikke dobbelt opp av alle typer klær som vinterjakker, sykkel, pc osv)Problemet er at far IKKE kjøper det hun trenger når hun er hos han, og jeg må da betale for det meste. Far har skatteklasse 2, jeg har det ikke. Videre har vi som sagt avtale på at bidrag faller bort, fordi hun bor like mye i begge hjemmene, og vi skulle etter avtale ordne selv det hun trengte hos meg og han det hun trengte hos seg. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg anser det som naturlig at en ung tenåring får en mascara, noe hårstrikk, en lypsyl i ny og ne (ikke dermed sagt at hun ikke må gjøre no for det) Når datteren vår nesten ikke har klær hos far, så er det urimelig at JEG må betale klær hun bruker både hos han og meg. Her er det snakk om klær kjøpt på både salg og på HM, ikke merkeklær osv. Jeg har slett ikke kjøpt klær i overflod, selv om det finnes både et og tre plagg som er kjøpt mer fordi de er kule enn nødvendige. Hun er akkurat gammel nok til å gå med avisen, men ikke gammel nok til å få seg jobb i butikk, og har ikke så mye annen mulighet til penger enn bursdagspenger, julegavepenger og litt lommepenger (som hun får hos meg fordi hun både lager middag, vasker og rydder) Jeg er helt enig med deg Ts, det bør være sånn som du skisserer. Og i allefall når dere har gjort en avtale om det. Hos oss har jenta det hun trenger av basisklær og toalettsaker i begge hjemmene. Pc, jakke, ski, sykkel osv går i mellom, og vi speiser på dyre ting. Ingen av oss har skatteklasse 2 og barnetrygden blir delt så vi får halve hver.
Greengrass Skrevet 15. desember 2011 #29 Skrevet 15. desember 2011 Hei TS! Kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. Jeg har to tenåringsgutter i full vekst (ene har vokst ca 20 cm siste året!)og der faren sitter på gjerdet og ser at jeg "blakker" meg på å kjøpe utstyr til barna. Vi har delt omsorg, ingen av oss mottar bidrag, jeg har en ekstra barnetrygd og skatteklasse 2 pga enslig. Pappa er gift og et barn utenom mine to. De to er stinne av gryn (arvet masse) mens jeg er på omskolering fra Nav, pluss at jeg tar opp fullt studielån. I maaange år nå har jeg kjøpt omtrent alt av utstyr og klær som guttene forbruker i løpet av et år, klesskapene hos pappa`n inneholder stort sett klær fra meg. Alt av treningsavgifter/cuper etc betaler jeg. Eneste faren har betalt er pensko, og spleiset på vinterklær/sko en gang imellom.. Sier seg selv at dette føles urettferdig og veldig urimelig. Til og med når guttene mine i pappaukene skal på fotballkamp, så ringer de meg for å få penger til skyssen... Jau.. :gjeiper: Så skjønner veldig godt hvordan du har det TS, våre to ekser er vel ganske like. Jeg har bestemt meg for å kontakte Nav for å søke barnebidrag, har regnet ut at jeg får ca 1500,- i mnd, så får jeg iallfall dekket noe av tingene som jeg til nå har betalt alene.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2011 #30 Skrevet 15. desember 2011 Datteren vår bor annen hver uke hos far, og hun er altså ikke hos far kun annen hver helg. Avtalen var at vi skulle ikke betale bidrag, men at hun skulle ha klær og personlig utstyr hos begge, dette for å slippe å dra ting frem og tilbake, og fordi hun skulle føle at hun ikke var på "besøk" hos den ene eller den andre. Hun er nå i den alderen der klær betyr en god del mer enn før, og så klart drar hun på klær frem og tilbake. Avtalen mellom far og mor var også at hver av oss skulle ordne med det hun trengte der hun bodde. Ergo skulle far kjøpe rollon, hårbørste, tannkost, undertøy og noe klær. (Selvsagt har hun ikke dobbelt opp av alle typer klær som vinterjakker, sykkel, pc osv)Problemet er at far IKKE kjøper det hun trenger når hun er hos han, og jeg må da betale for det meste. Far har skatteklasse 2, jeg har det ikke. Videre har vi som sagt avtale på at bidrag faller bort, fordi hun bor like mye i begge hjemmene, og vi skulle etter avtale ordne selv det hun trengte hos meg og han det hun trengte hos seg. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg anser det som naturlig at en ung tenåring får en mascara, noe hårstrikk, en lypsyl i ny og ne (ikke dermed sagt at hun ikke må gjøre no for det) Når datteren vår nesten ikke har klær hos far, så er det urimelig at JEG må betale klær hun bruker både hos han og meg. Her er det snakk om klær kjøpt på både salg og på HM, ikke merkeklær osv. Jeg har slett ikke kjøpt klær i overflod, selv om det finnes både et og tre plagg som er kjøpt mer fordi de er kule enn nødvendige. Hun er akkurat gammel nok til å gå med avisen, men ikke gammel nok til å få seg jobb i butikk, og har ikke så mye annen mulighet til penger enn bursdagspenger, julegavepenger og litt lommepenger (som hun får hos meg fordi hun både lager middag, vasker og rydder) Da har jeg misfostått men av det som kom fram av innlegg virket det som det var samvær og ikke delt bosted eller 50/50 samvær. Når det er delt bostedsavtale i bildet skal dere dele likt på utgifter til barnet. Når det er 50/50 samvær skal den som har bosted stå for for det den som barnet trenger i utgangspunktet. Men siden det er høyt samvær får den som er samværsforelder stort fratrekk for det store samværet ved samværklasse 4 og 5 er det regnet inn mye som barnet trenger i det daglige.(Noe av det som som bostedsforelder til vanlig skaffer). Den som står som bostedsforelder vil aldri måtte kunne betale bidrag samme hvor mye mer den tjener.Det er samværsforelder som må betale bidrag. Er lønnsforskjellen stor til favør bidragsmottaker vil det aldri bli bidrag (på deg) ved stort samvær som hos dere. Er det delt bosted kan det bli noen som heter nettobidrag, og da kan ikke navs bidragskalkulator brukes.Det regnes ut etter en annen ordning.Ved delt bosted kan det bli nettobidrag til den som tjener minst. Det virker litt som det er samværsavtale 50/50 med dere og IKKE delt bosted? Har far bosted er det han som har det formelle ansvar av anskaffeleser. Du har et stort ansvar også for dette når du er 50/50 samværsforelder. Har dere ikke kontrakt på dette er det ikke godt å vite hva dere har ment. Men opp mot skatt og nav har far bosted på barnet og skal ha skattekl.2. Han skal også ha utvidet/ barnetrygden om dere ikke har avtalt annet. Barnetrygden kan også deles mellom dere etter avtale nav. Hvem som har bosted barnet kan du få fra folkeregister. En tilleggsopplysning er at den som har bosted på barnet kan flytte innenlands med barnet (Forenkelt fortalt). Siden det her er snakk om stor ungdom så er vel det ikke så relevant da den har stor medbestemmelserett i en tvist.
Gjest gest Skrevet 15. desember 2011 #31 Skrevet 15. desember 2011 Hvor gammel er hun, da? Såfremt hun er gammel nok synes jeg hun selv kunne fått månedspenger som skal gå til diverse hygienartikler og kanskje også basisklær. Da må hun selv lære å disponere pengene sine (og det kan jo være en fordel). Mtp beløp kan dere foreksempel ta utgangspunkt i Sifo-satsene som dere finner på nett. Regningen deler dere dere imellom. Aktiviteter dere gjør sammen med henne (ta henne med på kino for eksempel) betaler dere selvfølgelig utenom.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2011 #32 Skrevet 15. desember 2011 Hvor gammel er hun, da? Såfremt hun er gammel nok synes jeg hun selv kunne fått månedspenger som skal gå til diverse hygienartikler og kanskje også basisklær. Da må hun selv lære å disponere pengene sine (og det kan jo være en fordel). Mtp beløp kan dere foreksempel ta utgangspunkt i Sifo-satsene som dere finner på nett. Regningen deler dere dere imellom. Aktiviteter dere gjør sammen med henne (ta henne med på kino for eksempel) betaler dere selvfølgelig utenom. SIFO satsene går ikke ann å leve etter da går en konkurs. De er for folk med god økonomi. De som tror alle foreldrepar kan fø barn etter de etter samlivsbrudd tar feil. Selv om far betaler mye bidrag og klare 25 prosenten av brutto og mor tjener mindre bruker ikke mor alt på barnet. Der far ikke klare 25 prosenten av bruttoinntekt går ikke SIFO satser uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå