Gå til innhold

Sparsommelig pappa

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Først vil jeg si at vi alle har forskjellig pengebruk og forskjellig syn på hva vi trenger, og selvsagt har vi forskjellige inntekter og utgifter.

Sakens kjerne er at min datter bor (etter eget ønske) annen hver uke hos far og hos meg, og det er stort sett jeg som må ta alle utgifter til klær, sminke osv. I tillegg får hun ingen lommepenger (og joda, hun hjelper til hjemme hos han) da han mener busspenger i ny og ne er mer enn nok lommepenger. For meg blir det selvsagt det økonomiske ekstra som irriterer, og ikke minst det at jeg må kjøpe bla roll-on, mascara og hårbørster til to hjem. (For at hun skal slippe å dra alt for mye mellom to hjem) Noe klær kjøper han selvsagt, men et par bukser i året er ikke nok for en jente som vokser. Han dekker halve telefonen (kr 100) og treningskontigent, men det er stort sett det hele. Det hender han tar henne med på kino, og innimellom får hun litt penger, men det er mer som i unormalt lite - og med lange diskusjoner om det virkelig er nødvendig. Han tjener veldig godt, og har lite utgifter, så det er mer på at han ikke liker å bruke penger.

So; what to do? Nå kan det høres ut som om jeg ønsker full omsorg og bidrag, men det er IKKE det jeg ønsker, jeg vil bare at datteren min skal slippe evige kamper for bare småpenger. Og selvsagt at jeg skal slippe å alltid måtte betale det meste.

Noen med tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som hun får nok hos han jeg. Selv om lommepenger er å foretrekke når man har tenåringer, da lærer de seg å yte noe tilbake.(noe hun allerede gjør i følge deg).

• Liker 2
Skrevet

Først vil jeg si at vi alle har forskjellig pengebruk og forskjellig syn på hva vi trenger, og selvsagt har vi forskjellige inntekter og utgifter.

Sakens kjerne er at min datter bor (etter eget ønske) annen hver uke hos far og hos meg, og det er stort sett jeg som må ta alle utgifter til klær, sminke osv. I tillegg får hun ingen lommepenger (og joda, hun hjelper til hjemme hos han) da han mener busspenger i ny og ne er mer enn nok lommepenger. For meg blir det selvsagt det økonomiske ekstra som irriterer, og ikke minst det at jeg må kjøpe bla roll-on, mascara og hårbørster til to hjem. (For at hun skal slippe å dra alt for mye mellom to hjem) Noe klær kjøper han selvsagt, men et par bukser i året er ikke nok for en jente som vokser. Han dekker halve telefonen (kr 100) og treningskontigent, men det er stort sett det hele. Det hender han tar henne med på kino, og innimellom får hun litt penger, men det er mer som i unormalt lite - og med lange diskusjoner om det virkelig er nødvendig. Han tjener veldig godt, og har lite utgifter, så det er mer på at han ikke liker å bruke penger.

So; what to do? Nå kan det høres ut som om jeg ønsker full omsorg og bidrag, men det er IKKE det jeg ønsker, jeg vil bare at datteren min skal slippe evige kamper for bare småpenger. Og selvsagt at jeg skal slippe å alltid måtte betale det meste.

Noen med tips?

Det virker nesten som du har mere å rutte med enn far.

Det er faktisk samværsforledre som lever på et minimum.

De får ikke støtte slik som deg evt.når de ikke har barn boende.

Skrevet

Får du bidrag fra far? Vet at mange får det selv med 50/50 hvis den ene tjener mere enn den andre. Deler dere barnetrygden?

Da vi gikk over til 50/50 så var vi på Nav for å ordne med papirene, og da sa de at vi skal kjøpe det hun trenger hver for oss så hun bare trenger å ta med skolesekken og seg selv når hun "flytter" den uken hun skal til meg eller faren.

Mange gjøre det sånn at f,eks mor får hele barnetrygden mot at hun kjøper inn det meste av klær. Vi valgte å dele den sånn at det blir mere rettferdig. Større ting spleiser vi på, og jeg har valgt å avstå fra det bidraget far egentlig skal betale pga høyere inntekt enn meg.

Jeg synes faren til barnet ditt skal kjøpe inn det hun trenger av klær sånn at hun har det hun trenger hos han. Sånn som deo og nødvendige toalettartikler er en selvfølge at far kjøper og har hjemme hos seg.

Ukelønn synes jeg og hun skal ha hos begge to, innen rimelighetens grense såklart. Er hun tenåring så har de sine behov når det gjelder penger, f.eks til kino med venner og ting hun behøver. Vi ble enige om en sum som hun får til helgen den helgen hun er hos hver av oss (vi har bytte mandag etter skolen). Dere kan og samsnakkes om arbeidsmengde hun har i hjemmene for den summen hun får i ukelønn.

To bukser i året hos far synes jeg høres lite ut! Ungdommer vokser kjempefort i denne alderen!

Skrevet

TS skriver ikke her noe om at far er bidragsyter/betaler bidrag. Det er mange familier med 50/50 deling som ikke praktiserer bidragsordning. I så tilfelle syns jeg far kunne betalt mer av datters utgifter. Hvis far faktisk betaler bidrag, så syns jeg han betaler nok utfra det ts skisserer.

Skrevet

Det virker nesten som du har mere å rutte med enn far.

Det er faktisk samværsforledre som lever på et minimum.

De får ikke støtte slik som deg evt.når de ikke har barn boende.

Hvordan får du Ts sitt innlegg til å virke som om mor har mere å rutte med en far? Grunnen til at hun kjøper dobbelt opp av ting og sender med dattera er jo fordi at far ikke kjøper det. Ts skriver og at far tjener bra.

Her har de 50/50, så far er ikke samværsforeldre da de har delt bosted.

• Liker 2
Skrevet

Du gjør faren en bjørne tjeneste ved å kjøpe alt jo...hvorfor skal han kjøpe, når du allerede gjør det?? Kjøp det jenta ska bruke, når hun er hos deg og thats it...når jenta er med faren sin er det hans ansvar.

At dere ikke deler samme holdning til lommepenge, er der ikke noe å gjøre ved. Vi er alle forskellige. Siden jenta har bestemt at hun vil bor hos dere begge, er det nok ikke så "slemt" borte med faren. Stop med å kjøpe dobbelt opp, enten vil jenta begynne å ta med sit sminke grei bort til faren eller så tar hun det opp med faren.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får du Ts sitt innlegg til å virke som om mor har mere å rutte med en far? Grunnen til at hun kjøper dobbelt opp av ting og sender med dattera er jo fordi at far ikke kjøper det. Ts skriver og at far tjener bra.

Her har de 50/50, så far er ikke samværsforeldre da de har delt bosted.

50/50 samvær er IKKE det samme som delt omsorg. Ved delt omsorg, deler man på barnetrygden, skatteklasse 2 annethvert år, og ingen av foreldrene kan flytte med barnet uten den andres samtykke. Foreldrene blir også enig om barnet skal bytte adresse annethvert år eller stå fast hos den ene.

50/50 samvær er som vanlig samvær, en får barnetrygden, bidrag hvis det er stor forskjell i innekt, og skatteklasse 2. Den som barnet har adresse hos, kan også flytte med barnet.

Skrevet

En venninne/kollega av meg har en tenåringsjente i huset. Jenta er annenhver uke hos mor, annenhver uke hos far. Når hun er hos den ene, klager hun på at hun ikke får noe hos den andre, og vice versa. Hun får ikke penger, ikke klær, ikke sminke. Og fordi mora og faren ikke snakker sammen mer enn høyst nødvendig, og fordi de misliker hverandre så sterkt, så velger de å tro på det jenta sier, og resultatet er at begge hjemmene flyter over av sminke, sko og klær :) Jenta har forøvrig også involvert besteforeldre på begge sider, og sagt at mor vs. far er ekstremt gjerrig. Når besteforeldrene møtes tilfeldig i butikken, er det skuling og stygge blikk. Og begge besteforeldrene på begge sider stikker i henne penger når de kan :)

Poenget: det er ikke alltid slik tenåringen sier, og mange tenåringer synes aldri det blir nok, uansett hvor mye penger de får.

• Liker 3
Skrevet

To bukser i året hos far synes jeg høres lite ut! Ungdommer vokser kjempefort i denne alderen!

Hvis hun får to bukser fra begge foreldre, er ikke det lite i det hele tatt! Syns det høres mer ut som om faren er fornuftig, hun får jo det hun trenger, mens moren prøver å skjemme bort dattera.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som hun er stor nok til å kunne pakke en weekendbag og ta med seg sminken og yndlingplaggene... De trenger ikke dobbelt opp av alt. Det blir jo skamdyrt og er rent sløseri. At TS synes dattera trenger dobbelt opp er ikke fars feil, så da får hun enten stå for de ekstra utgiftene selv eller pakke en bag til jenta.

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun får to bukser fra begge foreldre, er ikke det lite i det hele tatt! Syns det høres mer ut som om faren er fornuftig, hun får jo det hun trenger, mens moren prøver å skjemme bort dattera.

To bukser på et år når en tenåring vokser fort er ikke mye. Skal hun gå i for små bukser da, fordi hun ikke skal få mere enn to?

Min tenåring har siden desember i fjor hatt 5 bukser. Hun har skutt i været, og de hun hadde des 2010 ville vært altfor korte nå.

Synes du at mor skjemmer bort dattera ved å kjøpe deodorant til henne? Faren kjøper jo ikke det engang.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som hun er stor nok til å kunne pakke en weekendbag og ta med seg sminken og yndlingplaggene... De trenger ikke dobbelt opp av alt. Det blir jo skamdyrt og er rent sløseri. At TS synes dattera trenger dobbelt opp er ikke fars feil, så da får hun enten stå for de ekstra utgiftene selv eller pakke en bag til jenta.

Hvis jenta hadde vært annenhver helg hos far så er jeg helt enig i at jenta kunne pakket med weekendbag fra mor. Men nå er jenta annenhver uke hos far, utfra innlegget hennes virker det som om de har delt omsort og hun får ikke bidrag (hun skriver at hun ønsker ikke full omsorg og bidrag). Så da er det ikke riktig at mor skal koste alt jenta trenger den uka hun er hos far.

Skrevet

50/50 samvær er IKKE det samme som delt omsorg. Ved delt omsorg, deler man på barnetrygden, skatteklasse 2 annethvert år, og ingen av foreldrene kan flytte med barnet uten den andres samtykke. Foreldrene blir også enig om barnet skal bytte adresse annethvert år eller stå fast hos den ene.

50/50 samvær er som vanlig samvær, en får barnetrygden, bidrag hvis det er stor forskjell i innekt, og skatteklasse 2. Den som barnet har adresse hos, kan også flytte med barnet.

TS skriver at hun IKKE ønsker full omsorg og bidrag, så da går jeg utifra at de har delt og hun mottar ike bidrag. Hva de gjør med barnetrygden skriver hun ikke noe om. Barnetrygden kan deles med halve hver (som eksen og meg gjør), eller man kan få den annenhvert år.

Skatteklasse 2 annenhvert år får man bare hvis man ikke er etablert på nytt med ny partner.

Skrevet

Kjøp det annen hver gang, så blir det likt ;-)

Skrevet

Hva med å ha en felleskonto hvor penger blir satt inn av dere foreldre og hvor klær, sminke mm blir betalt av denne. Altså de tingene det er naturlig å ha med seg når man bytter bosted. Finner det naturlig at sminke og klær blir tatt med hit og dit. En tenåring har gjerne sine yndlingsplagg og skotøy. I tillegg så vokser de også så jeg ser ikke hensikten med mye tøy. Klart de vil ha mest mulig klær. Vi snakker om ei jente her. Basisting som undertøy, sokker, hårbørste, deodorant, sminkefjerner mm bør finnes i hvert hjem så det bør hver av dere stå for.

Skrevet

To bukser på et år når en tenåring vokser fort er ikke mye. Skal hun gå i for små bukser da, fordi hun ikke skal få mere enn to?

Min tenåring har siden desember i fjor hatt 5 bukser. Hun har skutt i været, og de hun hadde des 2010 ville vært altfor korte nå.

Synes du at mor skjemmer bort dattera ved å kjøpe deodorant til henne? Faren kjøper jo ikke det engang.

To bukser fra far pluss to bukser fra mor (eller mer, siden hun mente de to buksene fra far var så lite) blir minst fire bukser i året, noe som absolutt ikke er lite.

Ikke alle vokser i turbofart heller...

Og jeg ser ikke helt problemet ved å ta med seg en toalettveske frem og tilbake. Stedatter her i huset bor to uker på hvert sted, og har både penger og ting nok til begge steder. Likevel ender hun med å dra med seg litt av hvert både fram og tilbake hver gang, så ingenting har sine faste steder. Der velger hun selv.

• Liker 1
Gjest Trådstarter
Skrevet

Hei alle sammen, og takk for svar.

Far betaler ikke bidrag, og far får skattefradrag.

Jeg gjør det ikke. Far tjener omtrent 230 000 kr mer i året enn meg, og jeg VET at far har lite lån. Datteren min har vokst omtrent 6 cm dette året, og lagt på seg like mange kg. Klær hos far er for små utenom de to buksene han kjøpte.

Skrevet

Hei alle sammen, og takk for svar.

Far betaler ikke bidrag, og far får skattefradrag.

Jeg gjør det ikke. Far tjener omtrent 230 000 kr mer i året enn meg, og jeg VET at far har lite lån. Datteren min har vokst omtrent 6 cm dette året, og lagt på seg like mange kg. Klær hos far er for små utenom de to buksene han kjøpte.

Vi er jo alle forskjellige når det gjelder prioriteringer av økonomi. Og dette blir jo selvfølgelig ett problem når dere to som samarbeider om deres barn er så forskjellige.

Kan du ikke sette deg ned med far og legge frem hvilken situasjon ditt barn kommer i og spørre han om hva dere to kan bli enige om når det gjelder økonomi og barnet - for at dette skal bli mest mulig likt hos dere begge. Dette for at det skal bli en ens oppfatning for deres datter om hva økonomi er og prioriteringer. Dette må da også bli ganske misvisende for deres datter at dere er så forskjellige.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Kan legge til at det er faktisk tilfelle at datteren min får lite av klær og toalettsaker der, dette har nemlig blitt kommentert av også hans familie... Er klar over at tenåringer kan dra det langt begge veier, og sette foreldre opp mot hverandre, men det er nok ikke tilfelle (alltid) her.

Når det gjelder ukelønn er det helt klart mange måter å løse dette, men å kalle busspenger for ukelønn blir litt feil for meg! Omtrent kr 50 til forbruk i måneden er ikke mye. Dvs i dette tilfellet, 25 kr uka, siden hun bor hos meg halve tiden. I følge han skal ukelønn dekke både buss, snop, sminke osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...