Gå til innhold

Hvilke matvarer må dere ha i huset


Gjest en mann

Anbefalte innlegg

Hvilke matvarer er det folk der ute "må ha" i huset for at de skal føle at de er "ferdige til jul".

Hadde en samtale med damen min her i kveld om hva vi "må skaffe" og hva vi "mangler".

Syns det var en masse unødige greier, men hun påstår det ikke blir jul uten ditt og datt.

Potetchips og saltstenger feks, "må man ha".

Jeg har handla endel ting som feks ris til grøtkoking, og kanelpulver. Rød saft og rosiner.

Jeg har og skaffa kalkun og rosenkål og en sekk med poteter.

Jeg har kjøpt Edamerost og gløgg.

Julebrus.

Konfekt.

Julekaffe.

Nøtter og mandler og tørket fiken.

Små sukkertøystokker.

Men så begynner jeg å bli helt blank i huet.

Dama kommer stadig med nye ting man "må ha" som grønnsåpe med furunålduft. Hva er feil på Ajax??

Jeg blir helt sliten og får vondt i huet. :tristbla:

Hva tenker andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et utdrag fra handlelista hun har presentert meg med:

Røde epler, appelsiner , pærer,druer, fruktcocktail på boks, hermetisk fersken, kremfløte, vaniljesaus, riskrem, rød saus på kartong,svisker, julekake med rosiner,kransekake,agurk og cherrytomater, roastbeef, walddorf-salat, klementiner, ferdig kakebunn, romkrem på kartong, marsipan, brunost, multesyltetøy, karamellpudding, karamellsaus, vaniljeis, sjokoladesaus, butikkbakte småkaker og formkake, seigmenn, non-stop,twist, pop-corn, smøreost, dadler, servietter, te-lys, appelsinmarmelade, te-poser, broccoli og gulerøtter, maiskorn på boks, champinjong, kepaløk, munkholm, appelsinmarmelade...

Lista stopper aldri. :tristbla:

Er ikke dette overkill?

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utdrag fra handlelista hun har presentert meg med:

Røde epler, appelsiner , pærer,druer, fruktcocktail på boks, hermetisk fersken, kremfløte, vaniljesaus, riskrem, rød saus på kartong,svisker, julekake med rosiner,kransekake,agurk og cherrytomater, roastbeef, walddorf-salat, klementiner, ferdig kakebunn, romkrem på kartong, marsipan, brunost, multesyltetøy, karamellpudding, karamellsaus, vaniljeis, sjokoladesaus, butikkbakte småkaker og formkake, seigmenn, non-stop,twist, pop-corn, smøreost, dadler, servietter, te-lys, appelsinmarmelade, te-poser, broccoli og gulerøtter, maiskorn på boks, champinjong, kepaløk, munkholm, appelsinmarmelade...

Lista stopper aldri. :tristbla:

Er ikke dette overkill?

Hva gjør dere andre?

Og ja,det er to forskjellige typer appelsinmarmelade. En billig og en dyr.

Jeg besvimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha silder, røkelaks, rakfisk og fiskekabaret. Mandelpoteter, rødløk, egg, majones, rømme, rugbrød, rødbeter og annet til dette.

Konfekt, mandariner, nøtter, pepperkaker.

God kaffe og te. Akevitt og rødvin selvsagt.

Listen blir nok lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha diverse pålegg som alle ønsker. Her er det røkelaks, bayonneskinke samt edamerost.

Diverse grønt som tomat, agurk, salat.

Majones og rømme.

Kjøper ekstra mye klementiner.

Litt potetgull som motvekt til at det søte.

Godteri. Smågodt til unger og ekstra god sjokolade til meg.

Kjøper ekstra god og dyr kaffe. Et tips for oppbevaring er å ha den i fryseren.

Juleøl, rødvin og portvin.

Brus som unger liker.

Kaker lager jeg selv. Middag er utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten må ha julekake til ribberester 1.juledag og er gal etter alle typer nøtter. + julebrus fra Aass

Julemat for meg er klementiner, medisterkaker,røkelaks,egg,marsipan,kransekake(kjøper det nok ikke),godt brød og julebrus fra Hamar og Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte både flire og nikke gjenkjennende når jeg leste innlegget ditt :fnise: Jeg forstår dere begge, for jeg er delt på dette selv. Det er mye jeg vil ha (den listen er laaang). Men, det er absolutt ikke alt jeg trenger for å lage en fin jul da :)

Det som er aller mest julmatvarer for meg er;

Ingredienser til lage til noen skikkelig gode frokoster/ lunsjer. For meg er det lammerull, kald svineribbe, salami, gode oster, div salater og gjerne noe god skinke. Syltede agurker er veldig jul for meg, så jeg har allerede kjøpt flere glass av det! :) Gode tomater og vanlig agurk kjøper jeg alltid også.

God kaffe og appelsinjuice er et absolutt must! :)

Røde juleepler og klementiner er ellers veldig jul for meg, så det hører til :) Kjøper gjerne en del annen frukt og, kjempegodt med frukt når det ellers er så mye tung mat :jepp:

Julemiddagen her i huset er pinnekjøtt, og det blir også spist flere ganger i julen. Synes ellers det er ok å ta litt lettere middager resten av julen, eventuelt bare skippe middag og lage en litt bedre lunsj eller en god kvelds.

Julegodteri må vi selvsagt ha. Julemarsipan og diverse gode sjokolader, twist er også skikkelig juletrasisjon her i huset. Men, jeg innrømmer lett at jeg ofte overdriver på dette punktet, og tror at jeg trenger mye mer enn jeg egentlig gjør ... :sjenert: Som tidligere nevnt er det veldig godt med litt salt snacks for å veie opp for alt det søte :jepp: Nøtter må jeg forresten også ha! :fnise:

Kjøper inn noen gode flasker med vin til diverse anledninger, litt juleøl, julebrus (Hansa!) ;) og ellers litt vanlig brus og farris.

Baker litt julekaker selv, og litt blir kjøpt hos den lokale bakeren. Det jeg forbinder mest med jul er vel kransekake.

Pleier å kjøpe noen bokser med god iskrem til dessert :jepp:

Kunne sikkert kuttet ned på dette, men sannheten er at jeg nok kommer til å kjøpe en del mer. Det slår ikke feil; hver eneste jul får jeg den samme panikken over at jeg ikke har "nok" i hus og kjøper mer ... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom pinnekjøtt og kålerabistappen så er cola,julebrus,klementiner og twist et must! Gode gamle twisten :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har startet på handlelista, men finner stadig på nye ting vi MÅ ha! :)

Pinnekjøtt.

Julepålegg.

Egg.

Brus.

Småflasker med julebrus.

Brunsaus.

Mandariner.

Røde epler.

Svineribbe.

Svinestek.

Potetgull.

Godteri.

Risengrynsgrøt.

Rødsaus.

Fløte.

Drue/purre salat.

Iskake.

Pariserloffer.

Julebrød.

Multer.

Kokesjokolade.

Melk.

Kremboks.

Div. Sildeglass.

Div. oster.

Dadler.

Fiken.

Tomat/agurk/salat/fersken/svisker til pynt.

Juleservietter.

Endret av Sweetpea25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Waldorfsalat. Kalkun med tilbehør. Pinnekjøtt med tilbehør. Pepperkaker. Smultringer, twist, krumkaker, multekrem. Cola, julebrus (rød), servietter med julemotiv (og annen julepynt til bordet), kaffe, mandariner, gløgg, en fiskemiddag slik at vi får en sunn-sunn middag en av dagene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min handleliste til jul ser vel ca sånn ut:

Pinnekjøtt, kålrot, røkt julepølse, surkål, poteter, smør, melk, fløte, juice, frukt (mandariner, appelsiner, epler, bananer, druer, kiwi), vaniljeis, halvstekte rundstykker, tomtegløgg, egg, røkelaks, edamerost, bayonneskinke, julepostei, sursild til samboeren, twist, marsipan, potetgull, julebrus, rødvin, øl, akevitt. I tillegg paprika, sylteagurk, majones, agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinnekjøtt, kålrabistappe, poteter, mandariner/klementiner, pepperkaker, lerum julebrus, riskrem med mandel, konfekt, twist, cola, iskake, servietter med julemotiv, fruktcocktail/halve ferskener/pærer på boks, vaniljeis, kremfløte, kalkun med tilbehør, julestøvler med snop til barna, sjokoladekuler som man kan henge på juletreet, julemarsipan til de som spiser det, kaffe til de som drikker det, akevitt/øl/annen alkohol til de som drikker det, sjokoladesaus, nøtter til de som spiser, gløgg til de som drikker det.....

Jøss, lang liste gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Altså ikke noe bortsett fra det jeg alltid resten av året har i huset.

Kanskje, bortsett fra juleøl dersom det går som matvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppernøtter

Mandariner

Kremfløte

Julebrus

Surkål

Rødkål

Grovsennep

Twist

Risengrynsgrøt/riskrem

Epler

Tomat

Agurk

Marsipan

Soppsaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

moccabønner

non-stop

fox

kremtopper

hasselnøttter

heimelaga grovbrød

joikakaker :fnise:

julemenn

og sist men ikkje minst! After eight! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å ikke hamstre alt mulig mat, men ha litt av det jeg liker aller best heller.

Det jeg skal ha til jul:

Farris

Julebrus

Fenabog (bedre og mer kjøttfullt enn pinnekjøtt)

God kjøttpølser

Kålrotstappe

Poteter

Smeltet smør med persille

Riskrem

Rød saus

Ostekake

Noen få småkaker kjøpt hos bakeren

Vaniljeis

Brownies (rester i fryseren)

Masse deilig frukt

Nøtter

Grønnsaker og fisk eller kjøtt til en middag (når vi har spist pinnekjøtt i to dager og er mettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Heisann, folkens.

Det er meg som er TS.

Nå har jeg skaffa meg en bruker :)

Det hadde jeg aldri trodd, men nå har jeg det.

Vel, ok. Det ser ut som at mange handler de samme tinga som min dame stresser med..

Nå har hun satt seg ned og forklart til meg når hva skal spises på hvilkne dager, med hvem på besøk.

Så jeg skulle skjønne det.

Og jeg må si: Duverden.Hvordan klarer damer å ha alt det der i huet til enhver tid? :klo:

Jeg trodde jeg ble stressa, men HUN... Stakkers.. :frown:

Dette med julehandel er noe galskap.

Oh, well. Jeg skal gjøre mitt beste.

Jeg skjønner jo også at det må planlegges hva man skal servere når man får besøk. Men å gå rundt og se for seg hvem som skal få formkake, og hvem som skal få bløtekake og karamellpudding med saus...

Hadde liksom ikke sett det for meg tima og tilrettelagt..

Og at man ikke kan ha besøk i julen uten å ha vaska med furunålduft, det er fortsatt over min fatteevne..

I kveld gråt hun plutselig da hun så en pakke og julekortene ligge på hylla, som hun hadde glemt å ta med og levere til post-i-butikken.

Jeg skal gjøre det first thing in the morning, men hun ble ikke glad igjen på en ganske god stund.

Dette med jul er ikke alltid helt sunt, er det vel?

Endret av PseudonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...