Gå til innhold

Hund - noe for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt hund, har egentlig aldri likt hunder. Jeg er livredd store hunder, men de små går greit. I det siste har jeg faktisk tenkt litt på at det kanskje kunne ha vært koselig å ha en hund, siden jeg bor alene og rett og slett føler meg litt ensom. Dette er ikke noe jeg tenker å skaffe meg på impuls, det er ikke aktuelt akkurat nå uansett. Men siden tanken har streifet meg har jeg noen spørsmål.

Det første jeg lurer på er om hund rett og slett er noe for meg. Jeg har som sagt ingen erfaring med hund fra før, men har erfaring med mange andre dyr (blant annet hest), så jeg vet at det er mye ansvar å ha dyr. Hva krever det egentlig å ha hund? Hvor mye tid må man regne med å bruke på mosjon? Det kommer sikkert an på hvilken hund man har, men sånn gjennomsnittlig?

Finnes det en rase som passer mine krav? Jeg ville hatt en hund som ikke røyter mye, og veldig viktig er det at den ikke lukter vondt. Gjerne en korthåret. Siden jeg er redd for store hunder måtte det ha vært en liten hund. Jeg vil ha en rolig hund som ikke har høyt aktivitetsnivå, og som ikke trenger så mye mosjon. Selvfølgelig vil den få komme ut på tur, men ikke en hund som er avhengig av mange lange turer med høyt tempo. Det må også være en hund som har godt lynne og egner seg som førstegangshund.

Jeg vet som sagt ikke om hund er noe for meg, og jeg kommer ikke til å skaffe meg hund på impuls (det er ikke aktuelt akkurat nå på grunn av min bosituasjon), men ble bare litt nysgjerrig på det jeg har spurt om her siden tanken om hund har streifet meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hund KAN passe for deg, men før du bestemmer deg for noe som helst: Lån en litt inngående bok om hunder og hvordan de er gjennom hele livet på biblioteket.

Ting du bør tenke på:

- En valp tisser og bæsjer MYE og OFTE og det gjelder å være ute i løpet av 0.00001 sek for å unngå avføring på gulvet.

- Er du glad i å reise? Da må du isåfall vite at du har pass tilgjengelig, og det må jo heller ikke bli FOR ofte og med for forskjellige folk.

- Hund er 24-timersjobb. Det er ikke sånn at når du vil lese en avis eller sove en time på sofaen så vil automatisk hunden slå seg av.

- Hvis du er en nervøs person, blir lett redd f. eks. hvis valpen biter (for det gjør de MYE!) så KAN det påvirke hunden. Samme hvis det er situasjoner du bekymrer deg for eller bekymrer deg for at valpen ikke skal takle. Du må være rolig, kosekvent og vite hvordan du skal håndtere valpen fra 1 sekund.

- Det krever en god del timer med trening for å få en hund du kan ha det gøy med ute, rolig med inne, ingen avføring på gulv, ikke tygge møbler, ikke ødelegge ting osvosvosv.

- Du bør ha råd til valpekurs. Det vi er på koster 2400,-

- Du må ha penger til å sikre forsikring, veterinærbesøk, mat, stell og pleie, nødvendige ting.

- Du må ha TID til å vaske tiss og bæsj, du må ha tid til å trene mye, du må ha tid til å kose og gi nærhet, leke osvosvosv. Vaske ører, børste evt., støvsuge og moppe. Du må kunne ta den ut for å tisse selvom det er drittvær.

Og husk at en liten hund som krever lite mosjon er fortsatt en HUND! Den må ut for å tisse og bæsje og få rørt på seg, den må trenes og den vil være så plagsom at du har lyst å drepe den noen ganger, mens andre ganger kan det føles som du har kjøpt en perfekt kosebamse i butikken. Alle dager er forskjellige og når du f. eks. tror at den er husren... Så våkner du til 7 bæsjekladder på soverommet fordi den har diarè. Nattero kommer ikke naturlig heller, så du må belage deg på evt. mindre søvn.

Det var mange ting jeg kunne ønske jeg hadde tenkt nøyere gjennom før jeg fikk min første hund, men nå har vi nr 2 og superfornøyd med det. Men det er viktig å begynne trening med en gang, gjør det nøye, konsekvent og bruke tid på å lære ting ordentlig inn. Vi tok det veldig som det kom med førstemann og greit nok at han er grei nå, men det var HARD og INTENS trening når vi merket hvor ille han faktisk var blitt fordi vi aldri helt bestemte oss for sofa/ikke, seng/ikke, tygge på sko/ikke osvosvosv...

Når det kommer til rase har jeg ikke så mye peiling på små hunder, men vet ihvertfall at en del kan være kavete, slitsomme, gneldrete og ekstremt bitete med sylskarpe tenner, da spes. som valp. Vi har mops, hvis den regnes som liten, men den røyter og krever kanskje litt mer mosjon enn du har tenkt for å ikke bli overvektig/syk. Jeg har selv fått frarådet å ha bichon frisèe/havanais, papillon, terriere, chihuahua og pomeraian. Men har ikke erfaring med disse rasene utover folk vi har truffet på tur og det har ikke fjernet min tvil på om jeg hadde orket disse rasene ihvertfall.

Men før du begynner å tenke på rase osv så tror jeg du bør tenke mer på hva det krever. Her hos oss som nettopp har fått valp må vi påregne ekstra tid til alt fordi enten kan det havne tiss på gulvet selvom vi nettopp var ute, hun kan være dårlig i magen, hun trasser og noen ganger er hun superhyper... Det er MYE som må tenkes gjennom, og mye som ikke jeg har ork til å skrive nå, så jeg foreslår som sagt at du låner en bok om litt generelt hundehold for å få et inntrykk av hvordan det er og hva som kreves.

PS:

Prøvde rasevelgeren på canis.no og de rasene som kom opp mot dine kriterier er:

Chihuahua korthåret

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Mops

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Tsjekkisk rottehund

Du får se om du finner noe som passer :)

Endret av otrivin
  • Liker 1
Skrevet

Hund KAN passe for deg, men før du bestemmer deg for noe som helst: Lån en litt inngående bok om hunder og hvordan de er gjennom hele livet på biblioteket.

Ting du bør tenke på:

- En valp tisser og bæsjer MYE og OFTE og det gjelder å være ute i løpet av 0.00001 sek for å unngå avføring på gulvet.

- Er du glad i å reise? Da må du isåfall vite at du har pass tilgjengelig, og det må jo heller ikke bli FOR ofte og med for forskjellige folk.

- Hund er 24-timersjobb. Det er ikke sånn at når du vil lese en avis eller sove en time på sofaen så vil automatisk hunden slå seg av.

- Hvis du er en nervøs person, blir lett redd f. eks. hvis valpen biter (for det gjør de MYE!) så KAN det påvirke hunden. Samme hvis det er situasjoner du bekymrer deg for eller bekymrer deg for at valpen ikke skal takle. Du må være rolig, kosekvent og vite hvordan du skal håndtere valpen fra 1 sekund.

- Det krever en god del timer med trening for å få en hund du kan ha det gøy med ute, rolig med inne, ingen avføring på gulv, ikke tygge møbler, ikke ødelegge ting osvosvosv.

- Du bør ha råd til valpekurs. Det vi er på koster 2400,-

- Du må ha penger til å sikre forsikring, veterinærbesøk, mat, stell og pleie, nødvendige ting.

- Du må ha TID til å vaske tiss og bæsj, du må ha tid til å trene mye, du må ha tid til å kose og gi nærhet, leke osvosvosv. Vaske ører, børste evt., støvsuge og moppe. Du må kunne ta den ut for å tisse selvom det er drittvær.

Og husk at en liten hund som krever lite mosjon er fortsatt en HUND! Den må ut for å tisse og bæsje og få rørt på seg, den må trenes og den vil være så plagsom at du har lyst å drepe den noen ganger, mens andre ganger kan det føles som du har kjøpt en perfekt kosebamse i butikken. Alle dager er forskjellige og når du f. eks. tror at den er husren... Så våkner du til 7 bæsjekladder på soverommet fordi den har diarè. Nattero kommer ikke naturlig heller, så du må belage deg på evt. mindre søvn.

Det var mange ting jeg kunne ønske jeg hadde tenkt nøyere gjennom før jeg fikk min første hund, men nå har vi nr 2 og superfornøyd med det. Men det er viktig å begynne trening med en gang, gjør det nøye, konsekvent og bruke tid på å lære ting ordentlig inn. Vi tok det veldig som det kom med førstemann og greit nok at han er grei nå, men det var HARD og INTENS trening når vi merket hvor ille han faktisk var blitt fordi vi aldri helt bestemte oss for sofa/ikke, seng/ikke, tygge på sko/ikke osvosvosv...

Når det kommer til rase har jeg ikke så mye peiling på små hunder, men vet ihvertfall at en del kan være kavete, slitsomme, gneldrete og ekstremt bitete med sylskarpe tenner, da spes. som valp. Vi har mops, hvis den regnes som liten, men den røyter og krever kanskje litt mer mosjon enn du har tenkt for å ikke bli overvektig/syk. Jeg har selv fått frarådet å ha bichon frisèe/havanais, papillon, terriere, chihuahua og pomeraian. Men har ikke erfaring med disse rasene utover folk vi har truffet på tur og det har ikke fjernet min tvil på om jeg hadde orket disse rasene ihvertfall.

Men før du begynner å tenke på rase osv så tror jeg du bør tenke mer på hva det krever. Her hos oss som nettopp har fått valp må vi påregne ekstra tid til alt fordi enten kan det havne tiss på gulvet selvom vi nettopp var ute, hun kan være dårlig i magen, hun trasser og noen ganger er hun superhyper... Det er MYE som må tenkes gjennom, og mye som ikke jeg har ork til å skrive nå, så jeg foreslår som sagt at du låner en bok om litt generelt hundehold for å få et inntrykk av hvordan det er og hva som kreves.

PS:

Prøvde rasevelgeren på canis.no og de rasene som kom opp mot dine kriterier er:

Chihuahua korthåret

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Mops

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Tsjekkisk rottehund

Du får se om du finner noe som passer :)

Wow. For et bra innlegg:) Selv om det ikke var jeg som startet tråden må jeg bare si at alt det du ramset opp, gjorde meg faktisk enda mer sikker på at jeg gjorde det riktige når jeg bestemte meg for at jeg skal få meg hund:)

• Liker 1
Skrevet

Wow. For et bra innlegg:) Selv om det ikke var jeg som startet tråden må jeg bare si at alt det du ramset opp, gjorde meg faktisk enda mer sikker på at jeg gjorde det riktige når jeg bestemte meg for at jeg skal få meg hund:)

Takk for det :sjenert:

Så flott at du skal få (?) hund da :)

Skrevet

Takk for det :sjenert:

Så flott at du skal få (?) hund da :)

Jeg skal få japansk spisshund. Nøye overveid, og jeg hadde kommet fram til noenlunde de samme ulempene som deg:) men nå skal ikke jeg kuppe tråden :sjenert:

Skrevet

Litt skeptisk til at du skal ha hund når du er redd for store hunder, for da er du antagelig disponert for å være redd for mindre hunder også. Hvis den lille hunden merker at du er redd/usikker så har du et problem.

Raseforslag: dansk-svensk gårdshund, shetland sheepdog, dvergpuddel (men en del pelsstell), kooikerhund (sjelden?), tibetansk spaniel

Noen raser jeg vil fraråde:

Helse: mops, cavalier king charles spaniel, engelsk og fransk bulldog, pekingeser (ikke spesielt utbredt i Norge),

Bjeffing og vokting: japansk spisshund, dvergpinscher

Energi/aktivitet/bruk: jack russell terrier, beagle ("døv" jakthund), og for all del ikke tenk på border collie hvis den tanken har streifet deg.

Husk på pelsstellet hvis du ser på raser som skal nappes eller klippes. Vær også spesielt obs på dårlig mentalitet på foreldrene, mange som avler på småhunder har en tendens til å ikke være så nøye på mentaliteten.

• Liker 2
Skrevet

En ting jeg glemte å nevne: Du kan få et problem da mange med store hunder gjerne vil hilse på din hund... Og små hunder har ofte skarpere tenner enn store så jeg personlig har alltid vært mer redd de. Store hunder er jo gjerne roligere og.

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke anbefalt Kooikerhund. De er utrolig fine, men kan være "sære" og er brukshunder som krever en del. Mye dårlig mentalitet også, dessverre.. det er flotte hunder!

Det er mye arbeid med en hund, men for min del er det helt verdt det. Men så har jeg vært hundeinteressert så lenge jeg kan huske, aldri vært redd hunder, og alltid ønsket meg hund :gjeiper: man burde egentlig virkelig ville ha en hund før man skaffer seg en, syns jeg. De mindre krevende rasene krever jo mindre, men de krever fremdeles en del, særlig som valper :) (rar setning..)

Om du bestemmer deg for noen aktuelle raser, kanskje du får til å låne deg et eksemplar om det skulle bli aktuelt med hund? :)

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke anbefalt Kooikerhund. De er utrolig fine, men kan være "sære" og er brukshunder som krever en del. Mye dårlig mentalitet også, dessverre.. det er flotte hunder!

Skal ikke påstå at jeg er noen kooiker-kjenner, bare truffet på én (som var veldig ålreit) og ellers hørt mye positivt.

Et minus ved kooikeren er at det antagelig er en av de mest innavlede rasene, ettersom man hadde få kooikere til å begynne med.

Om kooikeren skal kategoriseres som brukshund er jeg ikke så sikker på, da ville vi nok hatt veldig mange bruksraser.

Skrevet

Brukshund i så måte at de krever aktivitet, mosjon og hjernetrim på et høyere nivå enn f.eks en typisk selskapshund som tibetansk spaniel. De er jo avlet for å holde på med noe. :)

(Nå er jeg den typen som gjerne klassifiserer papillon som brukshund og - de er ofte undervurderte :P en brukshund trenger jo ikke nødvendigvis å være en av "ekstremrasene" som malle og BC) Kooikere krever en del av eieren sin, så jeg ville ikke anbefalt rasen til en førstegangseier som ikke er helt sikker på om hun vi ha hund engang :)

• Liker 2
Skrevet

TS, om du vi ha en OK hund, uansett rase, så må den sosialiseres som valp med ALT av hunder, store som små. Om du selv er livredd store hunder, må du nesten legge frykten din til siden om du skal ha hund selv.

Ellers har otrivin skrevet et veldig godt innlegg :)

Skrevet

tenk deg godt om hvis du bestemmer deg for å kjøpe hund.. Vi har nettopp fått valp i huset, og det tar all tid! Er helt i hundre hele dagen, bjeffer og styrer og er alt annet enn stueren. :kjempesinna:

Skrevet

tenk deg godt om hvis du bestemmer deg for å kjøpe hund.. Vi har nettopp fått valp i huset, og det tar all tid! Er helt i hundre hele dagen, bjeffer og styrer og er alt annet enn stueren. :kjempesinna:

Dette glemmer du fort, og da savner du valpetiden. :rodmer:

Og valpeånden :rodmer::rodmer:

Skrevet

prøv heller en katt.

Om du er redd større hunder,vil din hund plukke det opp og tro at en skal reagere med frykt for større hunder.Da vil du som flere har sagt,få et problem.

Hvorfor er du redd store hunder? Har du blitt bitt eller annet ??

Min erfaring er at større hunder har mer trening bak seg,litt mer trygg og rolig.De mindre bjeffer en del,er smånervøse osv.

Kontakt lokale hundeklubb og møt opp.Bli kjent med folk og vær ærlig om at du er redd hunder,men at du ønsker å bli "kurert " for din fobi.

Da har du fått 2 ting,fjernet en fobi og fått mange potensiale nye venner med hund som igjen kan være en god støtte OM du til slutt skaffer deg en hund.

Skrevet

Tusen takk for veldig godt og utfyllende innlegg, otrivin! :)

Om du bestemmer deg for noen aktuelle raser, kanskje du får til å låne deg et eksemplar om det skulle bli aktuelt med hund? :)

Det er nok veldig smart, ja! Takk for tips :)

Ja, det blir ikke noe impulskjøp :) Som sagt bare lufter jeg tanken litt, det er uansett ikke aktuelt ennå og jeg vet jo ikke en gang om hund er noe jeg vil trives med.

prøv heller en katt.

Om du er redd større hunder,vil din hund plukke det opp og tro at en skal reagere med frykt for større hunder.Da vil du som flere har sagt,få et problem.

Hvorfor er du redd store hunder? Har du blitt bitt eller annet ??

Jeg har veldig lyst på katt, men er dessverre allergisk. Har lurt på sibirkatt siden mange allergiske ikke reagerer på dem, men jeg vet ikke om jeg er en av dem som tåler sibirkatt.

Jeg vet ikke hvorfor jeg er redd store hunder, har vært det så lenge jeg kan huske. Har aldri blitt bitt, men de aller fleste store hundene jeg har møtt har vært veldig pågående, vil bort og hilse på, snuse, og kanskje til og med hoppe. Jeg er ikke komfortabel med det i det hele tatt. Har ofte opplevd å møte hundeeiere som ikke skjønner at jeg er redd, de har ofte hundene løse eller på slakt bånd og når hunden går bort til meg og jeg ser skeptisk ut sier de bare "Den vil bare hilse på!" Det hjelper ikke når man blir redd, og slike situasjoner har bare gjort meg ennå reddere. Mitt inntrykk er at folk med små hunder er flinkere til å holde de unna folk, men det kan jo være helt tilfeldig at jeg har den oppfatningen.

Som jeg skrev vet jeg ikke om hund er noe for meg, men det er veldig gøy å lese svarene deres slik at jeg kanskje kan finne ut om jeg skal tenke videre på dette, eller legge det til side :)

Skrevet

Hva med rotter? Er du allergisk mot dem?

De er intelligente og morsomme dyr. Krever ikke veldig mye, men gir utrolig mye tilbake!

Mange synes de er ekle, men tro meg, når du først har fått deg to tamme og fine rotter så fortsetter du rotteholdet i mange år framover. Nesten litt "farlig". :fnise:

Har du tittet på Sphynx eller Devon Rex? De er sååå kule og ganske allergivennelige. Du burde ringe en katteoppdretter og spørre om du ikke kan få lov til å titte på kattene deres så du kan se om du ikke er allergisk eller ei. Du får nok et ja da, og hvis du ikke er allergisk kan du jo gå til anskaffelse av en katt eller tre!

Skrevet

Hvis du har ett område hvor hunden kan springe løs og springe, så ville kanskje whippet være noe for deg? De krever ikke så alt for mye så lenge de får springe av seg i en halvtime, og en tur rundt i kvartalet for å snuse og lukte litt. Ellers er de korthåret og lukter så og si ingenting. De er ORDENTLIGE kosehunder og varmeflasker!

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har ett område hvor hunden kan springe løs og springe, så ville kanskje whippet være noe for deg? De krever ikke så alt for mye så lenge de får springe av seg i en halvtime, og en tur rundt i kvartalet for å snuse og lukte litt. Ellers er de korthåret og lukter så og si ingenting. De er ORDENTLIGE kosehunder og varmeflasker!

Jeg vurderte å anbefale whippet selv, men de tåler kulde heller dårlig, og da er det ikke sikkert at påkledning er nok.

Mynder er også jakthunder og dermed kanskje ikke de beste på innkalling.

Skrevet

Hm, jeg måtte tenke litt. Jeg forstår godt frykten din, selv om den mest sannsynlig grunner i noe man ikke vet hva er.

Jeg kaster ut en ide her. Kan hende den er dum, men shit la gå.

Er det en hundeklubb i nærheten av der du bor?

Hvis svaret er ja: Kontakt leder der, enten via tlf eller mail., og spør om du kan komme å hilse på et par hunder som er rolige og avbalanserte, og som ikke hopper og spretter.

Så kan du få hilse på de, i ditt tempo.

Hvis du ikke vil ha røyting er jo valgene ikke så mange, tenker på Puddel. De kommer i flere str. Men de i likhet med de fleste hunder må bli brukt til noe. Og det er noe av det viktigste, du må sette av tid til å finne ut hva slags bruk du vil ha på hunden. Skal den bare ligge på sofan( gulvet) og kun få en tur i ny og ne, da anbefaler jeg ikke hund.

Hvor bor du hen?

Skrevet

Hva med rotter? Er du allergisk mot dem?

De er intelligente og morsomme dyr. Krever ikke veldig mye, men gir utrolig mye tilbake!

Mange synes de er ekle, men tro meg, når du først har fått deg to tamme og fine rotter så fortsetter du rotteholdet i mange år framover. Nesten litt "farlig". :fnise:

Har du tittet på Sphynx eller Devon Rex? De er sååå kule og ganske allergivennelige. Du burde ringe en katteoppdretter og spørre om du ikke kan få lov til å titte på kattene deres så du kan se om du ikke er allergisk eller ei. Du får nok et ja da, og hvis du ikke er allergisk kan du jo gå til anskaffelse av en katt eller tre!

Jeg har marsvin, andre smådyr vil jeg ikke ha (i alle fall ikke med hale!). Har hatt både kanin og hamster, men trives aller best med marsvina. Bare litt vanskelig å ta de med på tur eller å ha de i sofaen ;)

Liker hverken sphynx eller devon rex, ikke min type katter i det hele tatt. Har tenkt på å få besøke et sånt "testhjem" for sibirkatt, men det finnes ingen i nærheten av meg så det har bare blitt med tanken foreløbig.

Hm, jeg måtte tenke litt. Jeg forstår godt frykten din, selv om den mest sannsynlig grunner i noe man ikke vet hva er.

Jeg kaster ut en ide her. Kan hende den er dum, men shit la gå.

Er det en hundeklubb i nærheten av der du bor?

Hvis svaret er ja: Kontakt leder der, enten via tlf eller mail., og spør om du kan komme å hilse på et par hunder som er rolige og avbalanserte, og som ikke hopper og spretter.

Så kan du få hilse på de, i ditt tempo.

Hvis du ikke vil ha røyting er jo valgene ikke så mange, tenker på Puddel. De kommer i flere str. Men de i likhet med de fleste hunder må bli brukt til noe. Og det er noe av det viktigste, du må sette av tid til å finne ut hva slags bruk du vil ha på hunden. Skal den bare ligge på sofan( gulvet) og kun få en tur i ny og ne, da anbefaler jeg ikke hund.

Hvor bor du hen?

Å kontakte hundeklubben var ingen dårlig idé, jeg tror det finnes en her.

Når det gjelder bruk så kommer jeg selvsagt til å ta med hunden på tur. Men jeg vil ikke ha en hund som er av de mest aktive.

Jeg er litt usikker på om jeg kanskje kan reagere allergisk på hund, siden jeg reagerer på så mange andre dyr (katt, kanin, marsvin). Dette er jo også noe jeg bør finne ut av, men jeg må vel kanskje tørre å møte en hund for å finne det ut :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...