Gå til innhold

Jus-tråden!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å starte på Jus på UIT neste år (så fremst jeg kommer inn) og ønsker all informasjon som er mulig å gi, uansett om du vet noe om jus i Tromsø, Oslo eller Bergen. Jus har vært min store drøm hele livet (er 21 når jeg begynner neste år), men jeg lurer på om det er mulig å få gode karakterer hvis man prøver og vil hardt nok? For jeg er ikke en sånn typisk person som husker alt jeg leser med en gang og jeg er ikke kjempesmart, men jeg synes jus er veldig interessant (ja, jeg vet hva det går ut på) og det er noe jeg virkelig brenner for. Jeg er foreberedt på å lese veldig mye og jobbe veldig mye med faget, så tror dere det vil gå? Eller må man ha superhukommelse og ta ting med én gang? Ønsker gjerne også annen informasjon, så bare fyr på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk på en VGS som er kjent for å ha høyt karaktersnitt og høy rekruttering til jus. Tror ca 20 av 100 på mitt avgangskull har gått på juss. Ikke alle for fullført. Jussen handler mye mer om å forstå enn om pugging (selv om noe pugging må til) og å være god til å skrive, i dette ligger det også at man er god i juridisk metode.

Jeg kjenner folk fra min VGS som bare hadde 5 og 6 i alle fag, men selv om de leste svært mye ble det dårlige karakterer på jussen. Jeg kan ikke skryte på meg så bra karakterer på VGS, men har B/C-snitt på jussen.

Tromsø vet jeg lite om og det er litt vanskelig å svare når du ikke har noen konkrete spørsmål. Anbefaler forumet jusstudent.com .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også å gå juss til neste år, da i Bergen. Kom inn forrige skoleår, men valgte å ikke begynne fordi jeg var for usikker. Har aldri hatt noen form for jussfag på skolen før (f.eks. rettslære), så vet ikke om dette er noe jeg liker, men jeg tror det er noe jeg KAN like. Er vell ikke verre enn å prøve?

Satser på at snittet ikke øker mye fra i fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg tenker å starte på Jus på UIT neste år (så fremst jeg kommer inn) og ønsker all informasjon som er mulig å gi, uansett om du vet noe om jus i Tromsø, Oslo eller Bergen.

Jeg går på UiO på 3. året og var i samme situasjon som deg for omtrent 3 år siden, når jeg var 12 år bestemte jeg meg for å begynne på juss. Som folk sier må man finne ut hvordan man lærer best osv., men man må jo starte et sted, så her er mine tips:

- Du må jobbe med faget, og se på det som en jobb som må gjøres selv om du ikke er motivert. Fordi juss er et fag som det kreves jevn jobbing for å klare seg i, skippertak duger ikke for annet enn de dårligste karakterene og stryk. Du trenger ikke være et geni, alt som du må gjøre er å legge inn arbeidstimene, 8 timer dagen mandag til fredag. Da slår du selv de selverklærte geniene på eksamen.

- Du kommer til å tabbe deg ut mye i starten. Du kommer ikke til å skjønne hvordan du skal skrive oppgaver, og lure litt på om dette er studiet for deg i starten. Da må du ikke gi deg, og fortsette med jobbingen. Jeg gikk bokstavelig talt gjennom hele karakterskalaen mitt 1. år, begynte på F, E, D, holdt en stund på med C, og fikk B og A etter vinteren. Du må finne frem fighteren i deg hvis du begynner å tvile, rett og slett.

- Du må skrive oppgaver, masse av det. Ha en kvote du skal skrive hver uke, der du simulerer en eksamenssituasjon med bare de godkjente hjelpemidlene, og søk litt rundt på nett og på skolen og se etter en oppgaveretter som har kurs i å rette oppgaver (vet ikke hvor mye det er av det i Tromsø, men det burde være noen). I Tromsø har dere vel noen muntlige eksamener, men den juridiske metoden skal være det samme, og det er det du skal lære med oppgaveløsning. Det er en måte å bygge opp argumentene sine som er omtrent 50% av karakteren. Du kan kunne så mye teori du vil, men kan du ikke formidle det, får du ikke bra karakterer.

- Du må lese riktig når du først leser. Studieteknikk handler om å tvinge seg til å tenke om stoffet, i stedet for å lese passivt.

Studieteknikk:

- Les gjennom bøkene en gang, og noter ned med metoden jeg nevner under. Personlig pleier jeg når jeg skal repetere å oppsummere alle læringskravene i fagene punkt for punkt med utgangspunkt i notatene, og deretter pugge disse oppsummeringene, men det er nok ikke for alle. Personlig synes jeg at forståelse får man inn med oppgavene, detaljene må pugges.

- Fokuser på læringskravene. Jeg antar dere har disse også i Tromsø, som er alle punktene i pensum du skal kunne til eksamen. Bruk mest tid på de du skal ha god kjennskap til, de må du kunne alt om.

- Kopier innholdsfortegnelsen i bøkene. Dette gjør du ved at du bruker en scanner, starter med den første siden i innholdsfortegnelsen, og legger et blankt ark over den andre siden. Så scanner du dette inn, og får da første siden av innholdsfortegnelsen på en side av arket du printer ut, og den andre halvdelen av arket blir blank. Dette gjentar du med alle sidene i innholdsfortegnelsen. Deretter lager du horisontale streker fra delkapittelenes titler på tvers over arket med linjal, over den blanke halvdelen.

Når du da leser gjennom bøkene den første gangen, skriver du en oppsummering av hvert delkapittel du leser på den blanke biten av arket ved siden av delkapittelets tittel i den kopierte innholdsfortegnelsen. Det tvinger deg til å tenke over stoffet og oppsummere det så kort som mulig, siden du har liten plass å gjøre det på. Når du skal repetere til eksamen har du korte notater som gjør at du kan repetere 90 sider med stoff av gangen omtrent, sparer deg masse tid.

- Repeter stoffet i faste intervaller. For eksempel så repeterer du det du leste dagen før når du begynner å lese neste dag, også repeterer du det du leste i uka på slutten av hver uke, osv. Et slags system burde du ha, det gjør alt mye lettere før eksamen.

- Bruk tusj og markér i lovsamlingen og domssamlingen. Bruk en farge for viktige deler av en setning, en farge for viktige ord, en farge for vilkår som skal tolkes strengt, osv. Skriv henvisninger til dommer som er relevante for paragrafene, så slipper du å lete, dette er spesielt relevant for dommer som ikke er i domssamlingen. En liten henvisning til disse kan gi deg det lille ekstra på eksamen. VIKTIG AT DU SETTER DEG INN I SKOLENS REGLER FOR HENVISNINGER FØR DU BEGYNNER Å SKRIVE I LOV- OG DOMSAMLINGEN

.

- (Dette kan hende er annerledes i Tromsø, vet ikke om det er domsamlinger eller hvordan de ser ut der).

Marker viktige avsnitt og uttalelser i dommene. Skriv henvisninger mellom dommene hvis de handler om det samme temaet eller er innen det samme faget. Marker titlene til dommene med en egen farge for hvert fag i domsamlingens innholdsfortegnelse, så finner du fort frem.

Det er dette som fungerer for meg iallfall, men du kan prøve deg på dette og modifisere ettersom du trenger det. Mange av disse tipsene er modifiserte versjoner av det jeg selv lærte tidlig i studiet.

Jus er et modningsfag, man vokser inn i det etter hvert som arbeidstimene hoper seg opp, så det viktigste tipset er å jobbe med det, men jobb med det på en smart måte.

Endret av Hamster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke en typisk skippertaksperson, det hater jeg faktisk. Om jeg setter opp et opplegg og går inn for det, så følger jeg det. Men det er jo slik man burde gjøre det for det meste man studerer...

Er det noen her som studerer juss som ikke ante at de likte det før de begynte? Per i dag er juss det eneste som jeg blir dratt til, hvorfor vet jeg ikke, men det er ikke noe annet jeg har lyst til heller. Skulle gjerne ha studert i utlandet, men det kan koste mye - i tillegg til at det ikke hjelper når jeg ikke vet hva jeg vil studere. Ønsker virkelig å prøve meg på dette, men vet ikke om det KAN fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke hatt rettslære på VGS, men det er faktisk ingen ulempe. Mange som underviser i rettslære på VGS er naturlig nok ikke jurister og de som har tatt dette må ofte avlæres masse de har lært på VGS. De tar ofte lenger tid enn når man starter fra scratch.

Hamster har mange gode tips, men når gjelder studieteknikk må man nesten finne ut av hva som fungerer for en selv, særlig med hensyn til innarbeidelser etc.

Søk opp Olav Torvund på iTunes, han har lagt ut en podkast som heter Introduksjon til rettsstudiet og den er anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Bump!

Trenger råd og tips, da jeg har bestemt meg for å studere juss. :)

Anonymous poster hash: e887d...cb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...