Gå til innhold

Lære barn om religion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kristen, men det er ikke mannen min. Vi er enige om å ikke forkynne overfor barna våre, men være ærlige med hva vi tror, og også lære dem om andre religioner.

Eldstemann er bare 3,5, så det er vel en stund til til det blir et tema (selv om jeg allerede gikk i søndagsskole da), men jeg tenker en del på hvordan å introdusere tema. Jeg skal nok vente til barna spør selv, men ved hvilken alder pleier det å være? Vil gjerne høre hvordan andre har gjort det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kristen, men det er ikke mannen min. Vi er enige om å ikke forkynne overfor barna våre, men være ærlige med hva vi tror, og også lære dem om andre religioner.

Eldstemann er bare 3,5, så det er vel en stund til til det blir et tema (selv om jeg allerede gikk i søndagsskole da), men jeg tenker en del på hvordan å introdusere tema. Jeg skal nok vente til barna spør selv, men ved hvilken alder pleier det å være? Vil gjerne høre hvordan andre har gjort det.

Barns oppdagelse av den abstrakte verden starter rundt fireårsalderen, da begynner barn ofte å lure på hvem Gud er.

De er også ofte opptatt av død og liv i den alderen, og en del barn utvikler dødsangst i en periode.

Skrevet

Jeg og mannen har det på samme måte; jeg er kristen, han ikke. For meg blir det viktig å oppdra barnet(barna etterhvert) i min tro, noe mannen også synes er greit. Men jeg er også usikker på hvordan man skal introdusere det, kanskje bare ha det som en naturlig del av hverdagen helt fra starten? :vetikke: At man kan si at Gud passer på deg og er glad i deg uansett. Jeg er i allefall oppdratt sånn og jeg har opplevd det som en fin og naturlig del av barndommen (og et viktig grunnlag for voksenlivet).

Nå har jo ikke vi fått sønnen vår enda og det er ikke relevant helt enda, men det er jo verd å tenke på synes jeg :)

Skrevet

Varken jag eller mannen är troende men jag försöker svara på barnens frågor så gott jag kan.

Jag säger att ingen faktiskt vet om det finns en Gud, och att många runt om i världen tror på Gud på olika sätt. En del tror på Jesus också. Andra tror på helt andra saker - eller det bara är berättelser/förtellinger/sagor/eventyr som många tror är sanna.

Du behöver nog prata med din man om hur ni ska förklara inför barnen.

Att säga "Gud är god, Gud vakar över dig" etc - är att förkunna. Du talar om att det finns en Gud, utan tvekan. Tycker ni att det är OK, så är det det. Hade någon sagt så till mina barn hade jag bett dem sluta predika.

Min son som är i 8-års åldern är intresserad av det mesta och gillar när jag berättar. De må vara om barnafödsel, andra världskriget, demonstrationer av/mot nynazister, eller kyrka och gudstro. Att fundera kring kunskap och tankar är viktigt tycker jag

Jag tycker det är viktigt att öppna för att ingen faktiskt VET (oavsett vad kyrkorna hävdar), men att du faktiskt tror på ett sätt och att din man på ett annat. Jag vet också att många är oeniga med mig kring detta, framför allt troende kristna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...