Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på interju på en jobb og fikk svar etter noen dager om at jeg hadde fått jobben. Neste dag ringte de og sa "vi har nok vært litt raske i avgjørelsen og ønsker deg på et nytt interju". De var kjemepepositive etter det første intervjuet. Jeg spurde hvorfor de ønska ett til interju og de sa de syns de ikke hadde fått spurd de riktige spørsmålene. Og at interjuet var mer en koslig samtale, noe jeg forsåvidt kan være enig i. Hadde nok belaga meg på mere faglige spørsmål. Men syns det er rart at de tilbyr meg jobben også går tilbake på det.

Har hatt et litt anstrengt forhold til min nåverende sjef, men oppgav henne allikevel som referanse. Hun hadde ikke ringt henne før jeg fikk jobbtilbud, men ga meg allikevel jobben. Det jeg nå tenker er at min nåværende sjef har sagt masse negativt om meg og at hun derfor innkaller meg til nytt intervju. Hun sa ikke noe om at hun hadde snakka med henne. Men at hun ønska mere svar på krav de hadde i søknad teksten.

Uff blir så usikker og lei meg, var så lykkelig over å ha fått jobben. Hadde fortald det til mange og hadde gleda meg til og komme unna en jobb jeg ikke er så glad i. Noen som har opplevd det samme? Ville ikke si noe negativt om min sjef på sist interju, men hva om hun har sagt mye negativt om meg og de tror henne????Føler jeg har gjort jobben min, men kan jo ikke bestemme hva hun skal mene om meg.

Det betyr mye å få denne jobben, men samtidig blir det litt bismak når det gjøres på denne måten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjetter på at de hadde lagt igjen melding om at de ville snakke med din vårende sjef og at hun ringte tilbake etter at du fikk jobbtilbud.

Du vet at hvis en referanse er negativ mener jeg du har rett til å få vite disse tingene og svare for deg.

Så må du godta at arbeidsgiver blir skeptisk hvis referansen din var dårlig, men du har som sagt rett til å forklare deg. Du kan jo også spørre nåværende sjef om hun har vært referanse og hvordan det gikk.

Som sjef har jeg vært referanse for medarbeidere der det har vært vanskelig å gi ærlige svar uten å sette medarbeideren i et dårlig lys, det er ikke noe enkelt eller hyggelig.

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg synes ikke du burde oppgi henne som referanse. da er det store sjanser for at du ikke får jobb noe sted

Skrevet

Kan være at det er referansen som har gjort utslag her.

Siden du er usikke på sjefen din. Kan du velge en annen referanse på arbeidsplassen din? Jeg har ikke min avdelingsleder da han trakasserte meg og neppe har et godt ord å si om meg. Jeg har valgt en kollega og sjef i en annen avdeling som jeg har jobbet mye med. Hun vet hvem jeg er sånn faglig sett og vet hvilken arbeidsinnsats jeg legger ned.

Skrevet

Ts her. Ja kommer nok ikke til å oppgi henne som referanse mer nei. Har allerede snakka med noen andre. Uff lurer på om jeg gidder gå på det intervjuet i det hele tatt.

Skrevet

Gå!

Da lærer du hvertfall noe, og får sjansen til å forklare.

Synes det er bra at de vil høre din versjon av saken, om det er slik at de har snakket med din nåværende sjef.

Gå, det taper du ingenting på!

Lykke til :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjetter på at de hadde lagt igjen melding om at de ville snakke med din vårende sjef og at hun ringte tilbake etter at du fikk jobbtilbud.

Du vet at hvis en referanse er negativ mener jeg du har rett til å få vite disse tingene og svare for deg.

Så må du godta at arbeidsgiver blir skeptisk hvis referansen din var dårlig, men du har som sagt rett til å forklare deg. Du kan jo også spørre nåværende sjef om hun har vært referanse og hvordan det gikk.

Som sjef har jeg vært referanse for medarbeidere der det har vært vanskelig å gi ærlige svar uten å sette medarbeideren i et dårlig lys, det er ikke noe enkelt eller hyggelig.

Eeh, du vet du ikke har lov å si noe negativ om tidligere ansatte? Da sier du ingenting! Det er lover om sånt.

På min tidligere arbeidsplass var det mange ganger de sa "Har ikke noe å si om henne/han" For de har faktisk ikke lov å uttale seg negativt. Men den som ringer og hører det gjør seg selvsagt opp sine egene meninger.

Skrevet

Eeh, du vet du ikke har lov å si noe negativ om tidligere ansatte? Da sier du ingenting! Det er lover om sånt.

På min tidligere arbeidsplass var det mange ganger de sa "Har ikke noe å si om henne/han" For de har faktisk ikke lov å uttale seg negativt. Men den som ringer og hører det gjør seg selvsagt opp sine egene meninger.

Eeh, det der stemmer ikke. Kanskje du kan si hvilken lov du mener sier det?

• Liker 4
Skrevet

Så må du godta at arbeidsgiver blir skeptisk hvis referansen din var dårlig, men du har som sagt rett til å forklare deg.

Du har ingen rett til dette.

Man har lov til å si akkurat hva man vil så lenge man ikke bryter straffelovens paragrafer om ærekrenkelse. Du blander kanskje referanse og attest. Man har rett på en nøytral skriftlig attest, men man har ingen rett til referanser.

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier...hvor i alle dager har du dette fra? Det er bare tull - du har lov å si nøyaktig hva du vil så lenge det ikke er ærekrenkelser el.l. At mange ønsker å være snille og derfor uttaler seg i slike vendinger som du viser til er nå så, men det er i så fall noe referansene selv velger. Attest derimot kan kreves som nøytral, men ikke referanse.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du gå på det andre intervjuet! Dersom din gamle sjef har sagt noe negativt om deg får du jo sjansen til å forsvare deg, så kanskje de uansett ender opp med å gi deg jobben :)

Det trenger jo ikke å ha noe med referansene dine å gjøre i det hele tatt heller, da. Det kan jo være at de informerte noen andre (en overordnet?) om at de hadde ansatt deg, og at det da ble stilt spørsmålstegn ved dine kvalifikasjoner i forhold til en annen søker. I dette tilfellet er det jo også viktig at du stiller opp og gjør ditt beste.

Jobben er jo ikke tapt for deg selv om de vil ha deg inn en gang til. De vil jo tross alt snakke mer med deg ;)

Skrevet

Ts har. Takk for svar

Ja har funnet ut at jeg skal gå på det intervjuet. Men har et dillemma, har ikke lyst og snakke stygt om min sjef eller hvorfor jeg slutta

Jeg syns ikke arbeidsmiljøet på min nåværende jobb er noe bra. Prøvde og ta det opp med henne, men hun ønska ikke og gjøre noe med det. Hva om de spør hvorfor jeg slutta(noe de ikke gjorde på sist intervju) hva svarer man da????Skal jeg være ærlig og si det som jeg mener, eller skal jeg bare si "jeg trengte nye utfordringer?"

Jeg har for en tid tilbake vært sykemeld på grunn av depresjon og dette er noe jeg tror sjefen i min nåværende jobb kunne ha sagt. (hun var nemelig veldig sinna fordi jeg var sykemeld) Vet jo at dette er opplysninger som hun egentlig ikke har lov å si, men stoler ikke helt på henne.

Uff gruer fælt til det intervjuet, men føler jeg har masse og gi og har jo en viss mulighet til å få jobben. Jeg får bare bite tenne sammen og tenke jeg ikke har noe å tape iallefall.

Skrevet

Du kan jo høre om de nevner noe konkret som sjefen din kan ha sagt, før du bekymrer deg. Jeg vet ikke hva som er helt riktig eller galt å gjøre på intervju - selvsagt skal du ikke si noe negativt om nåværende sjef eller arbeidsplass, men dersom du blir konfrontert med helt bestemte ting, kan du jo si om det stemmer og evt hva din oppfatning/intensjon har vært? Om sjefen du har sagt at du klager og er vanskelig å jobbe med, må du jo kunne forsvare deg, så lenge du er ærlig og fokuserer på din egen rolle. Det er jo heller ikke sånn at man trives overalt, eller at det er "sunt" å late som man kommer overens med alle...

Skrevet

Da svarer du at du ønsket å prøve noe annet, følte tiden var inne for å utvikle deg i en annen retning, eller lignende. Ikke prat dritt om sjefen eller stedet du jobbet. Da får du IKKE jobben.

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

du kan si at du ønsker flere utfordninger og et bedre arbeidsmiljø? du trenger jo ikke å gå i detaljer :)

Skrevet

du kan si at du ønsker flere utfordninger og et bedre arbeidsmiljø? du trenger jo ikke å gå i detaljer :)

Nei!

Hvis du ønsker jobben: Dropp å si at du ønsker et bedre arbeidsmiljø. Når jeg skal ansette nye folk blinker det en rød lyspære samtidig som det uler en sirene (imaginære begge deler, men jeg hører og ser de for det) når søkeren begynner å legge ut om negative ting ved sist arbeidsplass, konflikter, dårlige sjefer, dårlige kolleger, osv. Uansett om du er et uskyldig offer, så lyser det "trøbbel" av slikt, og det tar seg også svært dårlig ut å legge ut og sette tidligere arbeidsplass/sjef i et dårlig lys. Da tenker jeg at det er meg vedkommende snakker dritt om ved neste korsvei.

Hold deg til at du ønsker forandring/nye impulser/utvilkling/mer eller mindre ansvar, etc :)

Skrevet

Kan jo vere de har søkt deg opp på Facebook og funnet noe de ikke likte der... mange arbeidsgivere som gjør dette så det lønner seg å tenke seg godt om før man publiserer noe.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Nei!

Hvis du ønsker jobben: Dropp å si at du ønsker et bedre arbeidsmiljø. Når jeg skal ansette nye folk blinker det en rød lyspære samtidig som det uler en sirene (imaginære begge deler, men jeg hører og ser de for det) når søkeren begynner å legge ut om negative ting ved sist arbeidsplass, konflikter, dårlige sjefer, dårlige kolleger, osv. Uansett om du er et uskyldig offer, så lyser det "trøbbel" av slikt, og det tar seg også svært dårlig ut å legge ut og sette tidligere arbeidsplass/sjef i et dårlig lys. Da tenker jeg at det er meg vedkommende snakker dritt om ved neste korsvei.

Hold deg til at du ønsker forandring/nye impulser/utvilkling/mer eller mindre ansvar, etc :)

aha.. ok trekker det tilbake :gjeiper:

Skrevet

Ts her, ja holder meg nok til trengte nye impulser/utfordringer. Om min sjef har snakka dritt om meg så skal jeg vise meg bedre.

Uff da er nok nakenbilde mitt på facebook de ikke likte( dumt jeg la det ut ja) just kidding.

Nei jeg skal være positiv og blid som sist intervju, jeg vet hva jeg står får mer en det kan jeg ikke gjøre!!!!

Takk for svar!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...