Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :)

Jeg har noen spørsmål om aap og uføretrygd, som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg mottar nå aap, og har fått det innvilget frem til juni 2012. Hvis jeg har forstått nav riktig, er det slik at jeg mottar aap nå mens jeg venter på utredning for sykdommen min, da jeg er 100% arbeidsufør per dags dato. Problemet er at det er ventetider på over et år for å komme inn til de behandlerne jeg må prøve, og det er heller ingen garanti for at det vil fungere (vil påpeke at jeg ikke er negativ til at behandling vil fungere for å være sytete og syns synd på meg selv, men fordi det ikke er noen sikker behandling for sykdommen min, og jeg derfor må forholde meg nøkternt til det. Jeg vil jo bare tilbake til studiene mine jeg :) ).

Spørsmålene mine er: om behandling ikke fører frem, vil nav da innvilge flere år (man kan få innvilget aap i opptil fire år?) med aap, mens jeg venter på å få prøve videre behandling? Eller, er det slik at man heller bør søke om uføretrygd først som sist?

Dette ble kanskje litt rotete, men nav her er ikke så lette å prate med, så jeg håper noen her inne vil kaste noe lys over saken. Komme med synspunkt. Da blir jeg veldig takknemlig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vel mye til for å få innvilget uføretrygd, før fikk man først evt innvilget midlertidig uføretrygd, og de som har det må sende inn meldekort.

I første omgang bør du vel få innvilget et stykke fram i tid, til litt etter du håper å komme til hos behandleren med den lange ventetiden, også ta det derfra etter du har kommet til behandling?

Snakk med legen din du. Er han som må skrive erklæring til NAV uansett...

Skrevet

Terskelen er høy for å få innvilget uføretrygd. Tipper Nav bare forlenger vedtaket om AAP ett år av gangen inntil du har fått behandling og du vet mer om hvor du står henne.

Skrevet

Takk for svar, begge to!

Kom på et tilleggsspørsmål, jeg.. Etter å ha hørt så mye om hvor vanskelige nav er, er jeg jo redd for at de ikke helt skal tro på at behandlingen ikke fører frem (om det er tilfelle da, jeg håper jo som sagt på det beste!), da det ikke er noe synlig jeg sliter med. Men om legen og spesialister skriver erklæringer og notater på helsesituasjonen og at behandling ikke har ført frem, må nav da godta dette når man søker om å få forlenget vedtaket om aap, eller kan de slå seg helt vrang og si at man ikke har rett på mer hjelp når tiden på det første vedtaket går ut?

Er det noen her som har fått avslag selv om lege og behandlere har ment at man var arbeidsufør?

Er så livredd for å sitte igjen uten en krone og uten mulighet for å jobbe og motta lønn... Er en bekymring jeg ikke trenger. Nok syting.

-ts :)

Gjest Consensio
Skrevet

Har fått avslag mange ganger på uføretrygd, selv om leger og andre støtter meg.

Har ikke blitt sittende uten penger av den grunn, har fått aap (tidligere yrkesrettet attføring) før jeg etter 10 års kamp fikk uføretrygd.

Skrevet

Har fått avslag mange ganger på uføretrygd, selv om leger og andre støtter meg.

Har ikke blitt sittende uten penger av den grunn, har fått aap (tidligere yrkesrettet attføring) før jeg etter 10 års kamp fikk uføretrygd.

Måtte du søke om begge delene, også var det aap som ble innvilget, eller var det slik at når de avslo uføresøknaden mente de at du kvalifiserte for aap og derfor fikk du vedtak på det?

Trodde man bare kunne motta aap i toppen fire år, jeg.

Takk for svar :)

Gjest Consensio
Skrevet

Man begynner på aap/sykepenger. Ingen som får uføretrygd med en gang. (bortsett fra kanskje et par ekstreme tilfeller€

Så når uføresøknaden ble avslått så fortsatte jeg bare på aap.

Skrevet

Jeg har plutselig fått "avslag" midt i en periode hvor behandlig før og etter ble godtatt. For å si det pent så levde jeg på sparepengene mine og har nå derfor null kr på kontoen.

Jeg stoler ikke på nav og deres vedtak. Plutselig så snur de uten grunn. Når du har leger og spesialister med deg så vekter det stort.

Man vet aldri utfallet av en behandling. Jeg opplevde å bli dårligere av en operasjon som gikk jeg med på fordi jeg skulle bli så mye bedre. Utover det så er det kun medisin og dose som eventuelt kan endre livssituasjonen min.

Skrevet

Ikke fordi jeg har lyst til skremme deg, men du bør vite at hos nav er det ikke alltid de mest logiske tingene som skjer. Hvordan behandlingen av din sak blir kommer fullt og helt ann på hvilken type person som er din saksbehandler(har hatt endel av dem så det veit jeg)i det tidspunktet nytt vedtak skal fattes. Det er ikke alltid du vet om vedtaket ditt på AAP blir forlenget.

Du må ta et år av gangen. Stort sett går det bra men det blir aldri en trygg og oversiktlig situasjon. Uføretrygd kan du søke etter ca 7 år på AAP tror jeg. Det jeg har fått beskjed om er at jeg kan få AAP i inntil 4 år. Jeg er nå inne i dette fjerde året og er fortsatt arbeidsufør så hva som skjer det aner jeg ikke. Jeg fikk ny saksbehandler(tror jeg) i oktober, hvem det er vet jeg ikke.

Som du forstår så er det ikke mulig å svare på det du spør om. Etter min mening så går det nok som regel greit men det går det ikke ann å stole på.

Gjest Consensio
Skrevet

Man kan søke uføretrygd når som helst. Er ingen 7-årsperiode.

Eneste er at de krever ting av deg som legeerklæringer, utprøvinger, behandlinger osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...