Gå til innhold

Døren/håndtaket vil ikke lukkes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på hva som skjer, men håndtaket på altandøren vår vil IKKE lukke seg. Det går et bittelite hakk ned, men så sier det helt stopp. Det er et sånt type håndtak som man drar nedover for å lukke døren. Det begynte med at det ble tungt å lukke, men nå er det helt stopp og jeg begynner å bli litt bekymret for at vi en dag ikke får lukket døren.

Noen som vet hva grunnen kan være, og enda viktigere, hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så vanskelig kan det vel ikke være å tenke at man ringer en låsesmed?

hadde du allerede hatt noen som kunne fikse noe så enkelt som det hadde du eller dere allerede fikset det.

om du ikke kommer på noen i farten så har du www.mittanbud.no eller rett og slett skrive låsesmed og ditt sted i google. mange av dem har døgnåpent.

Skrevet

Har du sjekket at det ikke ligger småstein i lukkemekanismen i dørkarmen? Vi hadde grus i den gamle døra der jeg bodde da jeg var liten, pappa brukte tre dager på å finne ut hva som var galt, viste seg at en liten stein hadde lagt seg akkurat der den slåen setter seg ned i dørkarmen.

Skrevet

Vi har samme problemet her, men bare om vinteren når det er kaldt. Det pleier å gå over utpå våren:)

Gjest Bustenskjold
Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på hva som skjer, men håndtaket på altandøren vår vil IKKE lukke seg. Det går et bittelite hakk ned, men så sier det helt stopp. Det er et sånt type håndtak som man drar nedover for å lukke døren. Det begynte med at det ble tungt å lukke, men nå er det helt stopp og jeg begynner å bli litt bekymret for at vi en dag ikke får lukket døren.

Noen som vet hva grunnen kan være, og enda viktigere, hva jeg kan gjøre?

Selve døren kan rett og slett ha begynt å sige.

Er sprekken mellom dør og karm bredere oppe enn nede?

Dette har sammenheng i de temperatursvingningene vi har her i landet, tre utvider seg i kulde, trekker seg sammen i varme.

Det finnes et spesielt verktøy (husker ikke hva det heter men et byggvarehus kan sikkert hjelpe deg om du beskriver problemet)som du rett og slett bruker til å bende hengselet døra henger i.

Evt kan du se etter justeringsskruer i selve dørkarmen, men forhør deg helst med en snekker/håndverker før du tukler for mye :)

Endret av Bustenskjold
Skrevet

Samme problem her, ytterdøra og verandadøra blir trang pga den fuktige vinteren. Det går tilbake når det blir tørt i været igjen. I mellomtiden haler og drar vi så godt vi kan. Blir det helt umulig å få lukket kan dørene høvles.

Skrevet

Selve døren kan rett og slett ha begynt å sige.

Er sprekken mellom dør og karm bredere oppe enn nede?

Dette har sammenheng i de temperatursvingningene vi har her i landet, tre utvider seg i kulde, trekker seg sammen i varme.

Det finnes et spesielt verktøy (husker ikke hva det heter men et byggvarehus kan sikkert hjelpe deg om du beskriver problemet)som du rett og slett bruker til å bende hengselet døra henger i.

Evt kan du se etter justeringsskruer i selve dørkarmen, men forhør deg helst med en snekker/håndverker før du tukler for mye :)

En slik kanskje?

Gjest Bustenskjold
Skrevet

En slik kanskje?

Haha bingo :)

Har en liggende i garasjen et sted, men det var jo et treffende navn ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...