Gå til innhold

Burde begge ha BSU konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri spart noe før, men har nå tenkt å begynne snart. Nå som jeg endelig får min egen inntekt fast hver måned, kan jeg også begynne å spare.

Samboeren min opprettet en BSU konto da han var 17 eller noe og har da klart å spare opp litt der. Så har jeg nevnt at jeg også vil gjøre det, og da syns han det bare er dumt. Siden han allerede har bsu konto, trenger vel da ikke jeg også mener han. Men jeg mener at jeg fortsatt burde ha det, i tilfelle det skulle gå skeis osv. Så har jeg ihvertfall sparepengene mine/bsukontoen min.

Vi har planer om å kjøpe hus/leilighet om 2 år ca. og skal spare så mye som mulig fram til da. Men han mener at når vi sparer, så er det bare han som skal ha bsu konto. Og jeg bare en vanlig sparekonto, så når den dagen kommer der vi skal kjøpe, overfører jeg alle pengene fra sparekontoen min inn på hans bsukonto.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal være enig i. Jeg vil jo egentlig først og fremst være litt selvstendig selv. Ha min egen bsu konto osv. Og det føltes også litt tryggere, med tanke på at man vet jo aldri hva som skjr. Jeg går jo ikke rundt og tror det blir slutt mellom typen og meg en dag, men uansett hva, så er det jo greit å ha en konto selv?

Men åssen blir det når vi skal ta opp lån/kjøpe etc? Åssen ordner man det når begge har bsu konto for eksempel?

Trenger litt råd her! Burde jeg også opprette min egen konto? Evt. bare opprette en vanlig sparekonto kanskje? Men så tenker jeg jo på at, det er jo mange fordeler å opprette en bsu konto. Man får låne opptil 90% osv. Mye mer enn hva man får til vanlig feks.

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Fordelen med å ha to BSU-kontoer blir at dere begge får mulighet til å få skattefradraget man kan opparbeide seg. :)

• Liker 4
Skrevet

BSU er gunstig på grunn av god rente og skattefordel. Hvorfor skal ikke du også kunne få det? Skjønner ikke synet til samboeren din er, at du tjener på å ha BSU vil da også komme ham tilgode?

• Liker 8
Skrevet

Men jeg mener at jeg fortsatt burde ha det, i tilfelle det skulle gå skeis osv.

Hva i alle dager har dette med saken å gjøre? Om så dere er sammen i 100 år, hvorfor skal ikke du få et skattefradrag på 4000 kr fordi han fikk det først? Dump fyren.

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo også ha en bsu-konto! Selvsagt! Du trenger heller ikke bruke det oppsparte beløpet om 2 år når dere kjøper, du kan spare kontoen full eller til max alder også spytte inn pengene på lånet da.

• Liker 3
Skrevet

WTF?

1) Begge må gjøre det de kan for å spare mest mulig, det inkluderer å ha så mange BSU kontoer som overhodet mulig. Fylles det opp bør det og bindes inn penger på fastrentesparing.

2) Før et kjøp MÅ dere ordne dere samboerkontrakt som sier hva som skal skje ved et brudd, salg av leilighet må medføre en prosentvis sats basert på EK-innskudd.

Hilsen han som har 2 (!) BSU-kontoer, sparekonto, fastrentekonto OG penger i akjser (ikke gjør det med mindre du vet hva du gjør. Samtidig med dette har sambo både sparekonto og BSU.

• Liker 6
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Du burde definitivt ha egen bsu-konto

1. Fordi det som du sier kan gå skeis, og da har du kanskje gått glipp av muligheten din (vet ikke hvor gammel du er)

2. Så lenge du betaler over 4000 i skatt får du ekstra skattefordel som du ikke får på vanlig sparekonto.

3. Bedre rente på BSU enn de fleste sparekontoer jeg kjenner til iallefall.

Og unnskyld meg, men jeg tror både du og han trenger å sette dere litt mer inn i økonomi (som du jo prøver på ved å spørre her :) ). Du kan jo ikke bare "overføre sparepengene dine til hans BSU", den har nemlig en maksgrense :)

Når det blir aktuelt med bolig går dere i banken og snakker med dem, gir dem full oversikt over hva dere sitter med av egenkapital og får hjelp og råd der om lånemuligheter :)

• Liker 7
Skrevet

Tusen takk for raske og gode svar! Er 20 år. Aldri jobbet før, men er i min først jobb nå. Jeg tenkte nok at det er fordel ved å ha flere bsukontoer, har også prøvd å forklare det til samboeren min. Men denne gangen har jeg ihvertfall litt mer "erfaring" på hva dette betyr og hvilke fordeler det gir. Det er ikke slik at vi har diskutert dette noe særlig, men de 2-3 gangene jeg har nevnt bsukonto til meg selv, har han sagt at det ikke er nødvendig, fordi han allerede har en selv. Men det tyder jo bare på at han ikke helt vet åssen dette med bsukonto fungerer. Fordeler ved det osv.

Vi er flinke med budsjett osv. Men jeg skal snakke med han i kveld om dette med bsu konto :) Tenker jeg skaffer meg en i dag. Nå gjelder det bare å finne ut hvordan man går fram her... Google er selvfølgelig den som skal hjelpe meg i første omgang hehe.

Glynis: Haha kommentaren din var litt morsom egentlig ;p

• Liker 2
Skrevet

Trådstarter her igjen. Opprettet nettopp en bsu konto på sparebank 1. Jeg logget altså først inn og deretter trykket på "Sparing" og der igjen "boligsparing for ungdom" og måtte skrive engangskode og personlig passord. Så fikk jeg svar "du har nå opprettet en bsu konto" og så sto det kontonr til bsu kontoen.

Er det alt? Betyr det nå at jeg har bsu konto? Isåfall gikk det raskt... Før jeg gjorde dette, og før jeg logget meg inn på kontoen min, trykkt jeg på "bsu" som sto på forsiden av sparebank1 og måtte skrive ned info om meg selv. En slags skjema. dette ble sendt til sparebank1 og det stedet jeg tilhører sparebank1.

Dette var da to litt forskjellige ting... Har jeg gjort det riktig?

• Liker 1
Skrevet

En annen positiv ting med å ha 2 bsu kontoer er, når dere kjøper bolig kan den ene brukes til boligkjøpet mens den andre kan stå til den er full, så kan det brukes til å betale ned på lånet. da bør dere ha en avtale om at dere begge "disponerer" begge bsu'ene da, så dere fyller opp nr 2 sammen, selv om bare en får fradraget. (Men det kommer selvfølgelig begge til gode til sist)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Trådstarter her igjen. Opprettet nettopp en bsu konto på sparebank 1. Jeg logget altså først inn og deretter trykket på "Sparing" og der igjen "boligsparing for ungdom" og måtte skrive engangskode og personlig passord. Så fikk jeg svar "du har nå opprettet en bsu konto" og så sto det kontonr til bsu kontoen.

Er det alt? Betyr det nå at jeg har bsu konto? Isåfall gikk det raskt... Før jeg gjorde dette, og før jeg logget meg inn på kontoen min, trykkt jeg på "bsu" som sto på forsiden av sparebank1 og måtte skrive ned info om meg selv. En slags skjema. dette ble sendt til sparebank1 og det stedet jeg tilhører sparebank1.

Det høres ut som du har gjort alt riktig for å opprette/starte en BSU konto :)

Da er det bare å begynne å spare penger på den kontoen.

Sikkert lurt å sette opp et fast oppdrag på overføring fra lønnskonto til BSU konto hver måned (nå forutsetter jeg at du har/får lønn en gang i måneden) :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis du både har opprettet en i egen nettbank (hvis jeg forsto deg riktig) og samtidig har sendt søknad (som det høres ut som) så får du bare en av dem ;)

Har du nettbank i sparebank1 så vil den dukke opp inne på nettbanken regner jeg med, min gjorde iallefall det.

Har du penger tilgjengelig til sparing nå, så husk å sette inn så de går inn før nyttår :)

Skrevet

Trådstarter her.

Okei, så flott! Har nettbank ja, ser at det står en bsu konto der. Skal få satt inn penger så fort lønna kommer! Og det er før nyttår ja hehe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bra du tok til fornuft og fikk din egen BSU, men jeg lurer veldig:

Hvorfor i alle dager mente han du skulle sette inn på hans? Det betyr jo at om det går skeis er alle pengene hans, og du får ingenting igjen og ingenting i skattefradrag...

Det koster ingenting å ha bsu konto, og eneste forskjellen ved at du har egen konto, er at pengene er DINE og ikke HANS. :S Lurer veldig på logikken der

Endret av altflyter
  • Liker 9
Skrevet

Det er så lett, ja:) nå har du BSU! Flott at du velger å være selvstendig

• Liker 3
Skrevet

Har du egen inntekt, ser jeg null grunn for å ikke ha BSU.

Skrevet

Det virker nesten som han prøver å lure deg. Eller så har han rett og slett veldig lite peiling på økonomi.

Flott at du tar ansvar og lærer litt om økonomi selv :) kanskje det kan være en ide å gå og snakke med banken om hva bsu innebærer, og hva som kreves for å få et lån? Og tips om hva man burde tenke på når man skal kjøpe bolig sammen med noen andre. De i bankene er vanligvis veldig hjelpsomme og dyktige til å forklare. Da får du svar på mye forskjellig som du vet lite om fra før.

• Liker 2
Skrevet

Bra du tok til fornuft og fikk din egen BSU, men jeg lurer veldig:

Hvorfor i alle dager mente han du skulle sette inn på hans? Det betyr jo at om det går skeis er alle pengene hans, og du får ingenting igjen og ingenting i skattefradrag...

Det koster ingenting å ha bsu konto, og eneste forskjellen ved at du har egen konto, er at pengene er DINE og ikke HANS. :S Lurer veldig på logikken der

Dere kjenner han ikke, så hva jeg sier nå er det jeg som vet best og jeg som må ta konsekvensene om jeg tar heelt feil: Han ville ikke tatt pengene om det skulle gått skeis. Han ville gitt dem tilbake, kjenner jeg han rett. Men uansett om han hadde gjort det, så vil jeg jo fortsatt ha min egen konto. Da er jeg ihvertfall 110% sikker på at jeg har pengene mine og står litt "safe" om noe dumt skulle skje. Og som dere sier og jeg nå har lært: lønner seg å ha hver sin bsu konto uansett. Og jeg tenkt å opprette min egen konto en dag uansett liksom, bare trodde det ikke ville bli i dag. Men takket være deres smarte råd, har jeg nå gjort det og kan snart begynne å spare! =)

• Liker 1
Skrevet

Det virker nesten som han prøver å lure deg. Eller så har han rett og slett veldig lite peiling på økonomi.

Flott at du tar ansvar og lærer litt om økonomi selv :) kanskje det kan være en ide å gå og snakke med banken om hva bsu innebærer, og hva som kreves for å få et lån? Og tips om hva man burde tenke på når man skal kjøpe bolig sammen med noen andre. De i bankene er vanligvis veldig hjelpsomme og dyktige til å forklare. Da får du svar på mye forskjellig som du vet lite om fra før.

PS! Verken han eller jeg vet så mye om økonomi tenker jeg. Er vel fortsatt en del å lære osv. Men jeg syns vi er flinke på budjsett for eksempel. Vi holder det stramt og er flinke til å følge det. Blant annet.

Skrevet

Helt seriøst spørsmål: vet han om skattefradraget man får for sparingen?

Dette blir jo feil uansett, fordi:

a) Nei, han vet ikke om skattefradraget --> Herregud, det er godt gjort. Hvorfor har han en BSU uten å sette seg inn i de helt elementære trekkene? Jeg kan heller ikke alle gråsonene for hva pengene kan brukes til og slikt, men dette er vel hovedpunktet med BSU for de fleste. Man skal ikke inngå bindende økonomiske kontrakter hvis man ikke vet hva de innebærer.

b) Ja, han vet om skattefradaget --> Hjelpes meg, det er jo like ille som uvitenhet, fordi da vet han faktisk hva hans bestemmelse om at du ikke skulle ha BSU innebærer, og det er at du taper penger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...