Susa Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hei For å starte, jeg var sykemeldt i 2 år, og var da på arbeidsavklaringspenger (attføring), da jeg begynte i et vikariat i 1 april i år. Så jeg sendte meldekort til nav, og fikk da penger derfra for påskeuka. I sommerferien gjentok det seg, da fabrikken jeg jobber på var stengt i 4 uker, så da fikk jeg også penger fra nav. 1 September fikk jeg fast jobb, og meldte meg derfor ut fra nav. Men så har jeg hatt en skulderbetennelse, og var sjukemeldt fra 15 november til 4 desember. De første 14 dagene betaler jo arbeidsgiver, men så skal nav betale, og der starter problemet: Nav sier at de ikke vil betale meg sykepenger (det gjelder bare for 3 dager...) men siden det også blir en uke mindre lønn pga julestengt, betyr dette noen kr mer på konto, så jeg ringte nav, men fikk tak i en dame som ikke kunne så mye..og forvaltning var selvfølgelig stengt...Hun sa at jeg har ikke jobbet lenge nok til å ha rett på sykepenger, 26 uker. Men jeg har jo faktisk vært i 100 % jobb fra april! Hun mente at det var pengene jeg fikk i sommer som gjorde det. Stemmer det? Og så sier hun vidre at siden det nå var søkt om sjukepenger som jeg ikke fikk, så må jeg starte på en ny 26-ukers periode før jeg kan bli sjukemeldt igjen!!! Stemmer det? Har akkurat blitt gravid, og jeg vil jo ikke bli sjukemeldt, men ingen vet hvordan formen blir... Blei langt det her, men jeg håper virkelig at noen har kan hjelpe meg!
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Ja, helt sikkert. du står som friskmeldt kun siden september. For så lenge du mottok penger fra NAV i sommer, var du jo fortsatt i tiltak hos dem.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Og js: du vil nå måtte være frisk i nye 26 uker før du kan få sykepenger fra NAV. Du kan ha kortere fravær hvor arbeidsgiver betaler sykepenger, naturligvis.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Hvis det var aap du fikk i sommer, så er det nok riktig at du må regne 26 uker fra 1.9.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Hun sa at jeg har ikke jobbet lenge nok til å ha rett på sykepenger, 26 uker. Men jeg har jo faktisk vært i 100 % jobb fra april! Hun mente at det var pengene jeg fikk i sommer som gjorde det. Stemmer det? Og så sier hun vidre at siden det nå var søkt om sjukepenger som jeg ikke fikk, så må jeg starte på en ny 26-ukers periode før jeg kan bli sjukemeldt igjen!!! Stemmer det? Ja det stemmer, 26 uker "karantene" etter et års sykemelding/AAP. Og da menes det 26 uker sammenhengende friskmeldt. Har et par på jobb som spekulerer i nettopp dette. De er sykemeldt i 52 uker, så jobber de så mye overtid de bare klarer, og etter nøyaktig 26 uker (på dagen) er de sykemeldte igjen. Med tanke på graviditeten, så kan det være at du kan ha rett på svangerskapspermisjon. Avhengig av jobben og tilretteleggingsmuligheter.
Susa Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2011 Men hva skjer om jeg blir sykemeldt igjen da? må jeg leve uten penger da??? har vært sjukemeldt med betennelse i skulderen, og det kan jo komme igjen...
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Men hva skjer om jeg blir sykemeldt igjen da? må jeg leve uten penger da??? har vært sjukemeldt med betennelse i skulderen, og det kan jo komme igjen... Ja. Da får du ikke sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Men hva skjer om jeg blir sykemeldt igjen da? må jeg leve uten penger da??? har vært sjukemeldt med betennelse i skulderen, og det kan jo komme igjen... Sånn er det bare. Alternativet er sosialkontoret. Jeg må innrømme at jeg synes det stilles veldig strenge krav for en som går fra AAP til vanlig jobb. Det er jo en grunn til at man har gått på AAP og kanskje derfor er mer utsatt? Står midt opp i den samme problemstillingen og jeg synes det er skummelt. Etter mange år på AAP så er jeg nå ute i jobb. Jeg synes egentlig det burde vært omvendt at Nav betalte alle sykepenger fra første dag det første året når man går over fra AAP til jobb. Er livredd for at noe skal skje som gjør at jeg blir langvarig sykemeldt for da er turen til sosialkontoret kort. Nå er jeg så heldig at grunnen til at jeg fikk AAP ikke vil medføre langvarig sykemelding i framtiden for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå