Gå til innhold

Hvorfor skal vi ansette akkurat DEG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på jobbintervju i morgen. Og er veldig nervøs på hvilke spørsmål jeg vil komme til å få..

På et tidligere intervju fikk jeg spørsmålet: Hvorfor skal vi ansette akkurat DEG? Satt der bare og hadde ikke peiling på hva jeg skulle svare, og svarte bare "Vet ikke jeg".. :sjenert:

Hva er "greit" å svare på slike spørsmål..

En annen er dette med 3 positive og 3 negative om deg selv.. Vanskelig!!

Hva er det som kan være negativt, uten at det går utover at man ikke får jobben? Jeg har jo flere negative sider, men jeg vil jo ikke ødelegge muligheten med å få en annen jobb, ved å svare teite ting..

Noen forslag?

(Dette er forresten en jobb innen helsevesenet).

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1) ang neg pos så er det bare å spørre hva intensjonen er med spørsmålet. Da får du kanskje ett spørsmål du kan svare på. Insisterer de fortsatt på et svar så fortell en historie om noe du har gjort der du vist en positiv egenskap. Eks kunde kom og var fly forbanna pga det manglet kaffe i hyllen, etter å ha funnet ett bedre alternativ gikk kunden ut med tre poser av en annen kaffe som kunden fortsatte å drikke.

2) Hvorfor deg? Finn en historie om hvordan du tjente inn lønnen din som ovenfor. Arbeidsgivers problem er at inntekter må være større enn utgifter og kan du vise til ting du har gjort for å hjelpe på det så er det positivt.

Generelt handler spørsmålet om å definere din verdi. Det kan være unik kunnskap, nettverk, egenskaper, eller arbeidsmiljø som du bringer med til arbeidsplassen.

(heh helsebransjen ja, eksempler på omsorg, effektivitet, løsningsorientering, konflikthåndtering er vel ting som kanskje er av interesse? er vel noen her som jobber innen for den bransjen som kan gi bedre tips på akkurat det)

Endret av hmmz
Skrevet

På spørsmålet "hvorfor deg?" - tenk ut noen svar relevante til jobben.

Om jeg søker jobb på fabrikk ved et samlebånd, så sier jeg ikke "fordi jeg er så flink med mennesker"...

Så tenk ut flere ting, gjerne mer enn tre, i tilfelle ett av tingene blir et samtaleemne tidlig på'n.

Negative sider - jeg har vært med på å HOLDE intervjuer og når dette eller lignende blir spurt om, så forventer vi ikke å få alle de negative sidene, men vi ser litt etter selvinnsikt, sosiale antenner og om noen skjærer helt med stillingen. Her beror det STOR på type yrke og på intervjueren hva som betyr låsen på døra og hva som er helt greit eller nesten morsomt.

Hadde en som ble ansatt som sa at den mest negative tingen var at hun ville ofte komme 5 minutter for sent, fordi barnehagen åpnet 30 min før hennes arbeidstid her, og det var 20 min å kjøre uten kø eller trafikk og vrangt barn som skal avleveres. Synes det var fantastisk at hun var ærlig på dette, og de fem minuttene betyr ikke mye når hun var villig til å jobbe over ordinær tid de dagene hun var seint ute.

Skal du være litt kynisk, så velg ting som ikke har med din stilling å gjøre. Skal du feks stå i kassa på butikk så si kanskje ting som (om de er sanne eller har rot i virkeligheten) at du har litt problemer med å utrykke deg godt nok over telefon og derfor liker du veldig godt kundebehandling der du kan jobbe ansikt til ansikt (vri det over på noe positivt, det er et møte der du selger det selv).

Så har vi politikersvarene. "Negativt? Tja.. jeg kan kanskje bli litt stressa når det er mange baller i luften. Men det er bare fordi jeg blir så engasjert i alle ledd og har et brennende ønske om å følge opp alt." Eller "Jeg tror nok jeg må bli flinkere til å delegere". :fnise:

Lykke til på intervjuet!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor stiller intervjuere egentlig det negativt/positivt spørsmålet? Jeg ser ikke helt poenget med hva det indikerer? De fleste har jo øvd inn noe intetsigende negativt som kan oppfattes som positivt.

Det må da være viktigere spørsmål og oppgaver som er mer relevant til problemet kandidaten blir ansatt for å løse? Eks fortell om en situasjon x der du opplevde y og hvordan du løste situasjonen?

Endret av hmmz
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Hør på Tirkes, det var godt skrevet :smilyblomst:

Det der med positiv/negativ greia er først og fremst en liten syretest på om du har selvinnsikt. Ikke vær redd for å si noe negativt om deg selv men begrens deg til noe som kan svelges av de som hører på.

Spørsmålet om hvorfor de skal ansette DEG handler om minst to ting;

1. Hvor motivert er du for jobben - her bør du tenke ut noe om din egen lyst, hva som trigger deg, og

2. Hva de kan forvente at du bidrar med - faglig, sosialt, oppgavemessig, personlighet osv.

Lykke til! :smilyblomst:

Vær deg selv, vær litt nervøs, vær forberedt og husk for all del: SMIL :nigo:

Skrevet

Hvordan viser det om du har selvinnsikt? Spørsmål med planlagte svar er jo helt håpløse... Vet man hva man blir spurt om så øver man på det for å game systemet, noe som igjen gir ett missvisende svar. Er det en ting man har funnet ut så er det at handlinger viser mer om hva folk vil enn hva de sier :/

Skrevet

Nå sjekker jo mange arbeidsgivere referanser og dermed sier det noe om selvinnsikt.. Jeg tror forsåvidt mange arbeidsgivere er obs. på innøvde/vanlige svar. I mitt forrige intervju fikk jeg stadig oppfølgingsspørsmål som; "Kan du fortelle om en situasjon hvor denne siden har kommet frem?", "Hvordan bruker du denne egenskapen på arbeidsplassen?", "På hvilken måte har denne negative siden vært til hinder for deg i arbeidslivet?". Jeg følte de gjennomskuet hvilke svar som kom "rett fra levra" og hvilke som var plukket ut for anledningen. Ikke mitt beste intervju, men en lærerik erfaring!

Skrevet

Nå sjekker jo mange arbeidsgivere referanser og dermed sier det noe om selvinnsikt.. Jeg tror forsåvidt mange arbeidsgivere er obs. på innøvde/vanlige svar. I mitt forrige intervju fikk jeg stadig oppfølgingsspørsmål som; "Kan du fortelle om en situasjon hvor denne siden har kommet frem?", "Hvordan bruker du denne egenskapen på arbeidsplassen?", "På hvilken måte har denne negative siden vært til hinder for deg i arbeidslivet?". Jeg følte de gjennomskuet hvilke svar som kom "rett fra levra" og hvilke som var plukket ut for anledningen. Ikke mitt beste intervju, men en lærerik erfaring!

:overrasket:

Skrevet

Jeg bør kanskje legge til at intervjuet var for en stilling med over hundre søkere. De som intervjuet meg jobbet ene og alene med rekruttering og intervjuer. De er nok godt kurset i intervjuteknikk og vet hvordan de skal skille ut de beste kandidatene.

Min erfaring med helsevesenet er en helt annen. Der er jeg blitt intervjuet av personer som først og fremst har andre arbeidsoppgaver (sykepleiere e.l.). Intervjuet har foregått mer som en naturlig samtale mellom to personer om meg selv og arbeidsplassen. Jeg tror du kommer til å klare deg helt fint!

(Lykke til om du ikke er ferdig allerede!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...