Gå til innhold

Smart måte å sjekke om en katt er chippet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "arvet" en katt. Den er kastrert og jeg mener å huske at tidl. eier sa at den var chipmerket.

Derfor kjøpte jeg en katteluke med chipfunksjon, men jeg fikk den ikke til å fungere mot katten da jeg prøvde å "scanne" den.

Jeg ble plutselig i tvil om katten virkelig er chippet. Det er en veldig nervøs og redd katt.

Er det en enkel måte å sjekke om den er chipmerket på? Jeg vil ikke ta den med til dyrlegen unødig.

Eller erfaring med katteluke med magnet? Vil egentlig helst slippe å ha halsbånd på katten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til vetrinær og sjekk. Du må ha en slags maskin.

Chiper vandrer gjerne litt rundt. Hvis chipen har havnet bakover på pus, så tror jeg ikke at den blir registrert i døren.

Manget er fint det, helt til pus mister halsbåndet. Magnetene er svindyre og noen katter er eksperter på å miste halsbånder (det er et "must" å ha sikkerhets-utløser, tilfelle den henger seg fast).

Skrevet

Alle mine 3 katter er chipet og de fikk en tatoering i øre. ID står det, slik at man vet at katter er chipet hvis man finner den feks. Men jeg vet ikke om det er vanlig praksis med en slik tatoering :)

Skrevet

Takk for svar!

Katten er svart. Så det er litt vanskelig å se tatovering. Hehe.

Skrevet

Den ene katten min er chippet og tatovert med ID, den andre er "bare" chippet. Begge kommer gjennom kattedøren, da.

Til ts: Ta den med til dyrlegen og sjekk om den er chippet, hvis den ikke er det, så får du det gjort når dere allikevel er der!

Skrevet

Den er så engstelig og redd. Jeg vet at den er kastrert og det er det viktigste. Vil ikke ta den med til dyrlegen unødig. Den er fem år.

Skrevet (endret)

Katteluken skal reagere på chippen hvis den har det. Det er mulig chippen har flyttet seg så da burde du ta av luka og prøve den forskjellige steder på kroppen.

På min katt hadde den flyttet seg helt ned på forlabben.

Endret av Capricorn
Gjest Consensio
Skrevet

Dra til veterinæren, politiet, Falck eller lignende hvor de kan scanne

Normalt sett så settes chipen sånn ca mellom skulderbladebe, men det kan lønne seg å dra scanneren over hele kroppen om man ikke finner den med en gang.

Chippen kan nemlig i noen tilfeller vandre rundt i kroppen.

Som den ene hunden jeg hadde som fikk chip. Fant den ikke med scanneren etter to år.... Til slutt fant vi den nede på hofta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...