Gjest Småbarnsmor Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hei vet ikke om dette er riktig sted og poste spørsmålet mitt. men håper noen kan hjelpe meg.. Jeg bor i sameie, flyttet inn for snart 2 år siden.(Leilighetskompleks/blokk) Vi bor nederst med hage og har 2 leiligheter over oss i høyden. Er det noen som kan regler for hva som er lov å kaste ned til våres hage uten tillatelse fra oss? I fjor vinter kom det mye snø og vi fikk stadig snø ned fra de over, de kastet det bare rett ned, uten å tenke på om noen var i hagen eller at vi fikk jobb med å flytte snøen vekk fra platting og sti vi hadde måket oss (og over snølykter og snømenn barna laget). En gang fikk minsten snø på seg, noe som skremte meg litt. den er jo både tung og det kan være farlig/skadelig å få slik over seg. Gikk heldigvis bra selv om skrekken i gutten fikk han til å gråte og ble slutt på ute aktivitet i hagen den dagen. Nå i dag kom det masse snø ovenfra og er redd barna skal få det over seg om dette fortsetter. Det som er meget provoserende er vel at det i tillegg blir kostet og kastet ned hage avfall(ugress, løv, blomsterkvaster) ned til oss, så jeg må rake det opp for å legge det i min kompost. Har de lov til dette? Ene gangen satt jeg ute å drakk kaffe, da jeg og kaffen min fikk kostet dette over oss. Jeg sa unnskyld hva skjer, men samtidig hørte jeg veranda døren over gå igjen. Jeg liker dette meget dårlig, syns det er leit. Jeg vil ikke lage noe problemer eller klage unødvendig, men dette ødelegger jo for at vi skal kunne ha det fint i hagen. Takker for svar!
Gjest Elfrida Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har bodd sånn til at jeg hadde veranda over en hage. Når det kom mye snø var det ingen andre steder å gjøre av det enn ned til naboen, men jeg forsøkte å kaste det langt ut og spre det så godt jeg kunne. Men jeg sjekket alltid at ingen var ute! Nå hadde ikke naboen lykter og sånt så langt ute på plattingen, men hvis han hadde hatt det hadde jeg forsøkt å unngå dem. At de feier hageavfall rett ned går rett og slett ikke an! Har dere ikke noen husordensregler som regulerer det? Alle steder jeg har bodd har det vært regler mot sånt, både feiing og risting av tepper ut av verandaen.
altflyter Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Jeg vet ikke akkurat hvordan reglene er, men dette er jo forsøpling av andres eiendom, og det er ikke lov. Det kan jo hende at de rett og slett ikke har tenkt seg om, og derfor gjør det... Har du prøvd å ta det opp med dem?
Bachata Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har også bodd over i slike blokker, og akkurat med snø, så er det ikke veldig mange steder å gjøre av det bortsett fra ned fra balkongen. Hvor skal de ellers gjøre av den tenker du? Men!! At de kan SE seg for før de kaster ned snø er jeg helt enig emd deg i!! man sjekker jo at det ikke er noen under, og man dytter det ikke bare rett ned! Som sagt før meg, jeg prøvde alltid å kaste det så langt utover eller til siden som mulig, slik at det ikke skulle ramle ned midt på plassen til den nederste i blokka. Og jeg sjekket alltid om det var mennesker eller ting der nede, så jeg ikke traff noen. blomsteravfall, kvister etc er jeg enig i at man kan kvitte seg med på annet vis, men det vet jeg mange ikke følger opp. De over meg er håpløse, og jeg bor ikke nederst engang. Jeg får alltid masse visne blomster og kvister ned fra oven, det som detter av seg selv er jo greit, men alt det som kommer når h*n tilfeldigvis holder på å rydde i blomsterkassa kunne jeg gjerne vært foruten.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Hvis det kommer masse snø ned på deres eiendom og dere må flytte den, syns jeg de skal hjelpe til. Det blir jo dobbel jobb for dere og det syns jeg blir feil.
Armitage Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Det sier jo seg selv at man ikke skal kaste ting rett ned i hagen til naboen. Noen folk eier ikke sosiale antenner. Er bare å si ifra. 2
Fru Filifjonka Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Vi har bodd slik, og hos oss var det forbudt å riste tepper og lignende over naboen. Litt strengt kanskje, men forståelig når man bor så tett. Dette burde du ta opp på neste årsmøte.
Gjesten Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Jeg synes bare du skal ta turen opp til dem. Bank på, og forklar på en hyggelig måte hva problemet er. Si at du skjønner at snøen må ned, men at du hadde satt pris på om de så seg for, og helst kastet det ut på sidene. Si i samme slengen fra at du hadde satt pris på om hageavfall blir samlet opp og kastet inne hos dem selv, ikke ned på deres eiendom. Hvis det finnes noen regler ang. dette, så finn frem til dem før du går opp, slik at du har noe å vise til hvis de ikke tar det pent.
Solbærpiken Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Finnes det ett styre i sameiet? Du kan jo ta det opp med leder el? Men først ville jeg tatt turen opp til naboen og forklart at det ikke er lov å kaste hageavfall ned til deg, og at de må se seg om før de kaster ned snøen. Hvis du sier som nå at barna er små og det kan være farlig å få tung våt snø fra en viss høyde rett i hodet så skjønner de vel det..! Det er farlig for voksne også.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Hvordan mener du ellers at de skal kvitte seg med snø?? Bære den ned bøtte for bøtte? Greit nok at det går an å se seg for at ingen står under og slikt, med ned må den. Og dere vil uansett få en måkejobb selv om han ser seg for. Tror du skal være glad for at han måker. Med de snømengdene som har vært de siste årene, ville jeg vært mere redd for å få terrassen hans i hodet, om han ikke måkte. Når det gjelder hageavfall så er det naturlig at denne bæres ned. Det kan da vel ikke være store mengder på en terrasse liksom. Men snø blir ganske store mengder, og kan ikke bæres ned på noen måte. 1
Gjest hwgfruyh Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Smelt det i badekaret for eksempel.... 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Hvorfor feier man snø fra balkongen egentlig? Kan den ikke bare ligge der, så lenge den ikke er så tung at det er fare for at balkongen faller ned? 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Hvordan mener du ellers at de skal kvitte seg med snø?? Bære den ned bøtte for bøtte? Greit nok at det går an å se seg for at ingen står under og slikt, med ned må den. Og dere vil uansett få en måkejobb selv om han ser seg for. Tror du skal være glad for at han måker. Med de snømengdene som har vært de siste årene, ville jeg vært mere redd for å få terrassen hans i hodet, om han ikke måkte. Når det gjelder hageavfall så er det naturlig at denne bæres ned. Det kan da vel ikke være store mengder på en terrasse liksom. Men snø blir ganske store mengder, og kan ikke bæres ned på noen måte. Kan man vel? Kan fylle snø i bøtter og baljer og bære den ned slik man gjør med hageavfall! Null problem.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 det er jo et lite dilemma. verandaen våres falt ned en gang fordi det var så mye snø på den, så det må jo måkes. Men kan dere ikke få til en enighet om at naboen deres kun måker snø et visst klokkelsett, så dere vet når det skjer. hageavfall er jo ikke noe problem å ta med inn og kaste i matsøpla da...
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Aldri falt meg inn å hive snø ned fra verandaen! Om vinteren går vi ikke ut dit, i det hele tatt. Hvis det kommer voldsomme mengder må man kanskje gjøre noe, men ellers skjønner ikke jeg heller hvorfor de ikke bare kan la snøen ligge. Tåler en balkong ikke snø, tåler den vel ikke vekten av et par personer heller?
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Må vel holde å måke bare nok til å få opp hagedøra, eller skal de sparke ball der oppe? Jeg hadde sagt klart ifra og spurt om de overhode har tenkt på sikkerheten deres når de lemper i vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå