Gå til innhold

Gud foreldre uten å være døpt?

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1
Skrevet

Jaaa, jeg vet jeg maser, men Kvinneguiden er den beste plassen å få råd hos, syns jeg. :)

I en dåp så er det jo gud foreldre.

Gud mor og gud far er jo "till" for å være der for henne og ta vare på henne om vi dør.

Vi har ikke noen planer om å døpe henne, men allikevel så vil vi ha gud foreldre til henne. I tilfelle det skjer oss noe så har vi noen som tar seg av henne, gir henne kjærlighet og trygghet.

Går dette an? Altså å ha gud foreldre uten å døpe henne?

Skrevet

For det første tar du feil: De som er faddere (eller som du skriver: gudmor/gudfar) i dåpen har ingen forpliktelser i forhold til å ta vare på barnet hvis foreldrene dør.

Om dere vil inngå en avtale med noen om dette, så er det en annen sak. Jeg vet ikke hvordan man gjør dette hvis det skal være juridisk bindende, men ut over det er det vel bare å spørre de du tenker er best?

• Liker 7
Skrevet

Du trenger ikke dytte før det har gått ti minutter...

• Liker 12
Gjest Madelene1
Skrevet

For det første tar du feil: De som er faddere (eller som du skriver: gudmor/gudfar) i dåpen har ingen forpliktelser i forhold til å ta vare på barnet hvis foreldrene dør.

Om dere vil inngå en avtale med noen om dette, så er det en annen sak. Jeg vet ikke hvordan man gjør dette hvis det skal være juridisk bindende, men ut over det er det vel bare å spørre de du tenker er best?

Hvordan skal jeg spørre om det?

Og er det ikke en plass man kan skrive under på noe?

Eks, at om vi dør så tar de henne?

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

Du trenger ikke dytte før det har gått ti minutter...

ok......

Endret av Madelene1
Skrevet (endret)

Faddere uten dåp?? En fadder er jo en eller flere som "bare" blir loggført i kirkens protokoller. At de har bevitnet at barnet er døpt. Så hvis du ikke skal døpe henne/han, så vet ikke jeg noe annen fadderordning.

Men kunnskapene mine er jo litt begrenset også da :)

Og som helenaa sier, faddere har ingen plikter eller rettigheter til noe omsorg om foreldrene dør.

Fadderen sin plikt og oppgave i forbindelse med kirkelig dåp er å be for barnet, og bla bla bla....

Enkelte skriver viljeserklæring hvor de har avtalt med andre i familien eller med venner om hvem som skal over ansvaret for barna i en slik situasjon.

Det har vi gjort.

Lykke til :)

Endret av buljoline
  • Liker 2
Gjest Madelene1
Skrevet

Faddere uten dåp?? En fadder er jo en eller flere som "bare" blir loggført i kirkens protokoller. At de har bevitnet at barnet er døpt. Så hvis du ikke skal døpe henne/han, så vet ikke jeg noe annen fadderordning.

Men kunnskapene mine er jo litt begrenset også da :)

Og som helenaa sier, faddere har ingen plikter eller rettigheter til noe omsorg om foreldrene dør.

Fadderen sin plikt og oppgave i forbindelse med kirkelig dåp er å be for barnet, og bla bla bla....

Enkelte skriver viljeserklæring hvor de har avtalt med andre i familien eller med venner om hvem som skal over ansvaret for barna i en slik situasjon.

Det har vi gjort.

Lykke til :)

Takk ! :) Det kommer vi også til å gjøre nå ! :)

Skrevet

Hva som ligger i det å være faddere varierer fra sted til sted og det er selvfølgelig viktig å være enige om hva man legger i det. Strengt juridisk så innebærer ikke det å være faddere noe ansvar hvis foreldrene skulle dø men mange steder og i mange familier er det kulturelle tradisjoner for det. Selv er jeg fadder for seks barn og har takket nei til to jeg ble spurt om. Jeg er personlig kristen men når jeg vurderte om jeg ville være fadder eller ikke så var det først og fremst spørsmålet om jeg ville påta meg ansvaret hvis foreldrene døde som var problemet. I to tilfeller fant jeg altså at jeg ikke ville påta meg det. Den kirkelige oppgaven med å stille i dåp og konfirmasjon og å be for barna var uproblematisk. To av barna har også senere valgt å konfirmere seg borgerlig. Det har heller ikke vært noe problem og jeg har også stilt opp som fadder i den sammenheng.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Viss ein ikkje vil ha dåp er det vanlege å ha ein namnefest. Den kan ein ha i regi av humanetisk forbund, eller som ein privat fest. Då er det naturleg å be nokre personar som har eit godt forhold til barnet å vere vitne. Viss ein har ein humanetisk seremoni skal desse vitna signere eit slags diplom som ein tek vare på etter seremonien.

• Liker 1
Skrevet

En viljeserklæring er ikke juridisk bindene, bare så det er sagt. Om dere dør begge, er det fremdeles barnevernet som overtar ansvaret for barnet deres umiddelbart. Viljeserklæringen deres vil bli tatt hensyn til, men ikke dersom de dere har skrevet opp er fullstendig uenget.

• Liker 2
Skrevet

Den er ikke juridisk bindende nei. Men den vil bli tungt vektlagt etter et nytt rettssystem.

Så heller skrive en og dokumentere godt hvem hva og hvorfor. Enn å ikke gjøre det. Hvis det ikke ligger skjellig grunn til stede vil dere nok få viljen gjennomført. Som feks. tiliere straffet etc etc etc.

Vi har skrevet vår, og fra advokaten vår vil det være tunktveiende argumenter som skal til for å motsi vårt ønske. Takk og heldigvis for det.

Skrevet

Kan du ikke bare avtale med de som er nærmest barnet utenom foreldrene?

Skrevet
6) Hva vil det si å være fadder ved dåp i Den norske kirke?

En tillitserklæring

Når et barn skal døpes, velger foreldrene faddere. De fleste foreldre er nøye med hvem de velger. De vil gjerne ha faddere som kan bety noe positivt for barnet, som kan følge det i oppveksten og være en voksenperson som bryr seg om barnets beste. Derfor er det en tillitserklæring å bli spurt om å være fadder.

Fadderens oppgave

En fadder påtar seg en ansvarsfull oppgave. Fadderen skal for det første være vitne om at barnet er døpt med en kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”.

Barnets oppvekst

En fadder påtar seg et langtidsoppdrag. Fadderen skal følge barnet gjennom oppveksten, og vise det kjærlighet og omtanke. Fadderansvaret kan for eksempel følges opp ved å gi barnet en barnebibel, besøke barnet eller sende det en hilsen på dåpsdagen, oppmuntre foreldrene til å ta med barnet på familiegudstjenester og søndagsskole, eller ved å tilby seg å ta barnet med på gudstjeneste selv.

Fadder-fakta

Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

Hva en fadder ikke er

Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124

Gjest Madelene1
Skrevet

oi. har var det kommet en del svar.

Takk.

Vi har bestemt oss for viljeserklæring. :)

Skrevet

Viss ein ikkje vil ha dåp er det vanlege å ha ein namnefest. Den kan ein ha i regi av humanetisk forbund, eller som ein privat fest. Då er det naturleg å be nokre personar som har eit godt forhold til barnet å vere vitne. Viss ein har ein humanetisk seremoni skal desse vitna signere eit slags diplom som ein tek vare på etter seremonien.

Må bare korrigere dette, tidligere så hadde humanetiskforbund vitner, men dette har de nå gått bort fra.

Ellers synes jeg TS har fått flere gode råd angående viljeserklæring. Og så kan dere heller ha en egen navnefest (vi har heller ikke døpt barnet vårt, men synes det var veldig koslig å samle familien for å feire navnet).

Skrevet

Som flere har nevnt så er det ikke lenger noe siviljuridisk ansvar knyttet til det å være fadder. Men mange velger å ordne dette i tilknytning til dåp/navnefest. Det er ganske naturlig som foreldre at man omtrent samtidig er opptatt av hva som vil skje hvis en selv skulle dø. For mange foreldre vil det dermed gi en trygghet å ha snakket med andre og ha avklart dette med andre. Det vil da gjerne være naturlig at de man ønsker skal overta ansvaret for barna også blir valgt til faddere/vitner.

De fleste som velger å ikke døpe seg har ingen tilknytning til humanetisk forbund og synes det er like unaturlig å knytte seg til den organisasjonen. Man står selvfølgelig fritt til å arrangere en navnefest slik man vil. De flest synes det er hyggelig med et selskap for å markere og hilse på den nye verdensborgeren. Har man blitt enige om en villighetserklæring så er det et godt egnet tidspunkt til å signere og offentliggjøre den.

Som skrevet over så er det dessverre slik at barnevernet overtar alt ansvar og all myndighet når begge foreldrene dør. Selv om barnvernet står med all makt så vil de gjerne stille noe svakere når avdøde foreldre og bekjentskapskrets klart gir uttrykk for hva som er deres ønske og hva de mener er det beste for barnet. Heldigvis er det i praksis grenser for hvilket konfliktnivå barnevernet vil ha med familien når de utvalgte er rimelig godt egnet til å ta seg av barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...