AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hei, Jeg er så i tvil angående en sak med en tidligere venninne av meg. Hun har en gutt på fire år, og er ikke sammen med barnefaren. Det har seg slik at jeg er i tvil om det er snakk om omsorgssvikt ovenfor guttungen. Hun har drevet med narkotika en god stund nå, men det er ikke før nylig at jeg hørte at hun brukte dette hjemme med venner, mens gutten ligger på rommet og sover. Hun sender han også vekk hver helg til besteforeldrene, slik at hun skal kunne dra ut å drikke. Av de som har litt kontakt med henne, sier de at gutten har begynt å utragere fordi han får svært sjeldent oppmerksomhet hos moren. Moren oppmuntrer ham og ler når han går rundt å banner og "leker" at han røyker og drikker. Det skal sies at jeg ikke har sett dette, eller kan være et troverdig vitne da jeg ikke har hatt kontakt med henne på noen år. Men det bekymrer meg at guttens væremåte nå gjenspeiler hva moren driver på med. Er dette en sak om omsorgssvikt? Hva kan jeg som utenforstående gjøre her? Om jeg ringer inn bekymringsmelding, vil denne bli gjort noe med? Takk på forhånd.
Gjest NozMonster Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 gutten er fire år- du skriver ingenting om han går i barnehage.. gjør han det? for om han gjør det, så er det helt utrolig om de ikke har merket noe der! selvfølgelig skal du ringe inn en bekymringsmelding! fort som bare f***! det kan gjøres som anonym hvis du heller vil det. stakar lille uskyldige gutt! vær så snill å ta tak i dette du!
Julemus Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Send inn en bekymringsmelding. De vil nok gjøre noe med det ja. Barn må få slippe å vokse opp under sånne forhold
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Det du kan gjøre er å sende en bekymringsmelding, som du selv er inne på. For det er jo bekymret du er. Om noe blir gjort kan ingen svare på. Hvis alt fungerer som det skal i den aktuelle kommunen så skal bekymringsmeldingen følges opp, det skal gjøres undersøkelser. Iblant blir bekymringsmeldinger liggende uten at noe skjer. Det er uansett bedre at du melder fra sånn at barnevernet kan undersøke om barnet har det bra, enn at du lar være og risikerer at barnet ikke får den hjelpen det kanskje trenger. En bekymringsmelding er ikke en anmeldelse, som noen kaller det. Du bare melder ifra om at du har en bekymring, så er det opp til andre å finne ut om det er reell grunn til bekymring og tiltak. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Takk for svar. Jeg kommer nok til å ringe inn en anonym bekymringsmelding, skal bare forhøre meg med noen av de som kjenner henne, at det faktisk er slik hun holder på. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 ja det er bedre med en bekymrings mld for mye en en for lite.barn skal få slippe å vokse opp med en mor som ikke klarer å ta vare på noen andre en seg selv og rus.
Kosemose Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Det at en ung alenemor har avlastning fra besteforeldrene i helgene er ikke bekymringsverdig i seg selv i mine øyne. Det kan tvert i mot være et gode for de alle. Men det andre du forteller høres ikke bra ut. Skriv ned det du har hørt, og at du er bekymret og send inn til barnevernet, så får de ta seg av å undersøke om det er noe hold i ryktene eller ikke.
Gjest Dg Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Dette er definitivt omsorgssvikt. Ring BV og gjør gutten en tjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå