Gå til innhold

Har lyst å lære å hekle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lærte å hekle litt da jeg var barn, men jeg fikk aldri helt sansen for det. Nå har jeg lyst å gjøre et nytt forsøk, og ser de har fine opplæringsfilmer på garnstudio.com, så selve teknikken og begrepene får jeg forklart der.

Det jeg lurer på er om noen har et tips til mitt første enkle hekleprosjekt? Jeg ser etter noe som er enkelt, men som inneholder både luftmasker, fastmasker, staver og hva enn som er vanlig å hekle, sånn at jeg får øvet meg litt. Og det skal helst bli "noe" til slutt, ikke bare en sånn prøvelapp.

Jeg har sett på oppskriftene på Garnstudio.com, men har ikke kunnskap nok til å klare å se hvilken oppskrift som passer for meg akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å hekle noen blomster?

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=129&d_id=41&lang=no

Det tar ikke lang tid, du får øvd deg på både luftmasker, fastmasker og staver. Du kan jo f.eks. bruke rødt garn, og pynte litt julegaver med det istedet for vanlig båndkruseduller? :)

Ellers var noe av det første jeg heklet en koseklut, men den består vel egentlig mest av luftmasker, kjedemasker og en haug med fastmasker ( mye av arbeidet ligger i å legge til mange fastmasker ;) ) Synes det morsomste var å lage kanten, der det er en eller annen stav ;)

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b17&d_id=27&lang=no

Skrevet

Bestemorruter er veldig enkle når man først forstår det. Søk på youtube, der er det masse fine videoer for nybegynnere :)

Skrevet

Takk for fine tips!

Kjenner jeg blir helt overvelda av bare å se på oppskriftene, men hvis jeg tar ett steg av gangen så skal det vel gå bra. :)

Fikk veldig lyst på de pulsvarmerne. Tror jeg skal prøve meg på dem. Hadde aldri våget det i utgangspunktet, for de ser ut som noe for viderekomne i mine uerfarne øyne. Men siden du foreslår dem, Niennas, så skal jeg gjøre et forsøk. Må bare skaffe riktig garn og nål først. Gleder meg!

TS

Skrevet

Takk for fine tips!

Kjenner jeg blir helt overvelda av bare å se på oppskriftene, men hvis jeg tar ett steg av gangen så skal det vel gå bra. :)

Fikk veldig lyst på de pulsvarmerne. Tror jeg skal prøve meg på dem. Hadde aldri våget det i utgangspunktet, for de ser ut som noe for viderekomne i mine uerfarne øyne. Men siden du foreslår dem, Niennas, så skal jeg gjøre et forsøk. Må bare skaffe riktig garn og nål først. Gleder meg!

TS

Send gjerne en privat melding hvis du lurer på noe, så skal jeg hjelpe deg:)

Skrevet

Søk på det på youtube.. jeg har lært masse der. Jeg lærte blandt annet å hekle bestemor-ruter der på 10 minutter :jepp:

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...