Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at jeg må leve med veldig hovne ankler nå som jeg er i uke 37. Jeg har også skjønt at det er normalt at hendene hovner opp, og at jeg ikke kan sitte oppreist med bena på gulvet i mer enn en halvtime av gangen før den ene ankelen min gjør så vondt at jeg må i liggende stilling igjen.

Så leste jeg nettopp at det er et faresignal at føttene ikke er like hovne, men det stod ikke nøyaktig hva det var et faresignal om. Jeg går ut fra det er svangerskapsforgiftning man skal passe seg for.

Jeg skal til jordmor i morgen, og urin og blodtrykk var bra sist jeg var hos henne for en uke siden - vært OK gjennom hele svangerskapet.

Bør jeg likevel ringe jordmor eller lege når denne ene Michelin-aktige ankelen nå ikke går ned igjen i det hele tatt, og det er vondt konstant, selv om den ligger høyt på puter? Ansiktet virker ikke spesielt hovent, men hender og føtter blåser seg opp straks jeg bruker dem litt.

Vil helst høre at jeg bare kan ta det med ro til i morgen og at også dette er helt normalt.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ringe. Jeg hadde det på samme måten, dro inn til sjekk og fikk vite at det var bra jeg kom, men at det i dette tilfellet ikke var fare på ferde. Men det bør sjekkes, og det er bedre å ta en telefon for mye.

• Liker 1
Skrevet

Støtter Ciara, bedre med en telefon for mye enn en for lite. Ring jordmor å spør.

Skrevet

Æsj, takk for svar, selv om jeg ikke likte dem. Ventet lenge før jeg ringte, i tilfelle jeg kunne få flere svar. Siden jeg ikke fikk det svaret jeg helst ville ha. Fant til slutt ut at jeg burde ha latt være å spørre hvis jeg ikke kunne godta noen andre svar i det hele tatt. :/ Poenget er at jeg har skikkelig telefonskrekk. Hun skal bare ringe tilbake, hvm vet hvor lang tid det tar, og det er sikkert ingenting hun får gjort i dag i stedet for i morgen. Men da har jeg i hvert fall ringt.

Rart, hele høyresiden min er mye verre enn den venstre. Høyre hånd, også, og til og med prikking opp fra ankelen til høyre lår nå.

Skrevet

Selv om det sikkert fortsatt ikke er det svaret du ville ha, så håper jeg det hjelper litt om jeg støtter de to forrige her i at det var riktig av deg å ringe.

Siden ting også forverrer seg nå synes jeg ikke du skal la det gå altfor mange timer før du ringer og "maser" igjen (hvis jordmor ikke ringer opp igjen, altså).

Skrevet

Om du hovner opp i bare en fot kan det være ett tegn på blodpropp i foten, så du bør komme deg til lege.

Skrevet

Nå skal jeg si en ting til du ikke liker ;)

I tilværelsen med barn kommer det flere situasjoner hvor du må ringe fordi det er viktig å være føre var. Det er derfor viktig at du øver deg opp til det. Skjønner at du ikke liker å ringe, men alternativet kan bli mye verre.

• Liker 1
Skrevet

håper og tror det blir lettere å ringe på vegne av barn, ja. har hatt stebarn før, og klarte å ringe for dem. man kommer i en annen modus.

jordmoren ringte aldri tilbake den dagen, men dagen etter, på morgenen, da jeg uansett hadde time hos henne på formiddagen. så da vet jeg at det ikke er noe vits i til en annen gang.

hun sa, i motsetning til det jeg ellers hadde hørt, at det er helt normalt å være hoven på bare én side. mange gravide er visst det. ikke noe farlig. jeg er proppfull av ødemer, og slik er det bare. både høyre hånd og høyre fot blir invaliserende hovne etter en halvtime på bena - og det må jeg bare holde ut med.

det er mye greiere å holde ut med slikt når man vet at det ikke skader ungen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...