Gå til innhold

Når min datter får stygge kommentarer om sine klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen kjøpte vi en ny, fin jakke til datteren min. Hun gikk glad og fornøyd på skolen med sin nye jakke på mandag, men så ville hun ikke bruke jakken sin hverken igår eller idag.

De fleste jentene hadde sagt at hun hadde en fin jakke, men inni hetten var det et rutete mønster, og en av jentene kommenterte at det lignet på kjøkkenhånkle som hun hadde hjemme på kjøkkenet...

Datteren min er så sårbar og tar alt så ille opp, så hun følte seg så fæl etter den kommentaren, så nå får jeg henne ikke til å bruke jakken.

Det er ikke første gang det har skjedd. Iblant får hun noen sårende kommentarer pga klærne sine, og nekter å bruke de ...

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det er noen mobbere som gjør livet surt for datteren din, ville tatt det opp med lærerne og foreldre dersom det har skjedd før.

Får vondt inni meg av å lese om den glade jenta som har fått seg ny jakke, og så er dem så slemme med henne :tristbla:

Hjelper neppe å kjøpe nytt da mobbere alltid finner noe annet å snakke stygt om og rakke ned på. Kanskje du kan snakke med jenta di om mobbing, og hvorfor de sier stygge ting for å føle seg bedre selv?

• Liker 5
Skrevet

De aller fleste er snille mot datteren min, men iblant slenger de kommentarer til hverandre, og min datter er dårlig på å takle det.

Jeg har pratet mye med henne, mens hun ligger å gråter i sengen sin hver kveld fordi "hun ene jenta" sa en slem kommentar den dagen. Eller "hun andre jenta" var sur og gretten den ene dagen.

Hun tror alt handler om henne, men jeg prøver å forklare at iblant har andre mennesker en dårlig dag pga noe de sliter med selv, eller konflinkter hjemme.

Iblant sier folk ting for å teste andre, for å se om de får en reaksjon.

Jeg prøver å få henne til å ikke bry seg, og late som ingenting, for da vil de slutte.

Det er vanskelig ...

• Liker 5
Skrevet

Ja, vi kan heller ikke kjøpe nytt pga en sårende kommentar. hun har heldigvis andre jakker å bruke, så får vi ta tiden til hjelp med den nye jakken ...

Gjest frøken am
Skrevet

Hvorfor tar du det ikke opp med skolen? Eller jentas foreldre?

Skrevet

Sy på et ensfarget trekk inni hetta?

Jeg mener ikke at det løser problemet i bunnen her, men for akkurat denne jakken vil det jo løse noe.

Utover det ville jeg tatt det opp med læreren på generelt grunnlag, slik at hun kunne tatt det opp i klassen. Altså lært barna at andre barn kan bli lei seg av kommentarer på klærne, og at dessuten alle har forskjellig smak. Kanskje det kunne være med på å få i gang en tankeprosess hos de som kanskje er litt ubetenksomme..?

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis hun er i begynnelsen av puberteten kan det jo være at det er hormoner og endring i hvordan hun ser seg selv og de rundt seg som skaper usikkerhet. Har hun alltid vært litt sensitiv, eller har det bare blitt sånn over kortere tid?

Sårende kommentarer er uansett ikke greit, spesielt om det er rettet mot en person som tar slikt dårlig, så du burde virkelig nevne det for læreren slik at han kan prate med de nevnte jentene.

Skrevet

Hvorfor tar du det ikke opp med skolen? Eller jentas foreldre?

Jeg synes det er i overkant å skulle ta opp en slik kommentar som er nevnt ovenfor her med denne jentas foreldre altså. Det er jo ganske langt mellom den tross alt relativt uskyldige kommentaren som kom her, og mobbing. (Med mindre denne jenta stadig kommer med sårende kommentarer, DA er jeg enig i at foreldre bør blandes inn).

Ja, det er unødvendig å slenge den kommentaren og det er leit at jenta har blitt lei seg av det. Men slik er jo verden, at man noen ganger tar opp ting på en annen måte enn det er ment. Jeg synes ikke kommentaren TS referer til om "minner om kjøkkenhåndkle" er alvorlig nok til å koble inn store ressurser på dette - hvilke virkemdler skal man da trå til med mot "ekte mobbing"?

TS; jeg synes du er på rett spor i forhold til datteren din og takler situasjonen veldig rett. Man kan jo snakke litt generelt med jentegjengen om hvordan man bør oppføre seg mot hverandre og prate til hverandre, men hovedfokus bør kanskje være der du har det... Snakke med jenta di og hjelpe henne med hvordan hun kan takle de kommentarene.

PS: Ser at innlegget kan se litt hjerterått ut. Jeg er selvsagt klar over at mobbing er et stort problem, og det er selvsagt fryktelig trist for denne jenta at hun blir så lei seg. Men jeg synes det er litt viktig at man ser på hva som kan være litt tøffere sjargong, og at dette ikke nødvendigvis er mobbing..

• Liker 4
Skrevet

Huff, veldig kjedelig dette. Jeg var også en person som tok meg veldig nær av slengkommentarer, selv om det ikke var mobbing. Fremdeles den dag i dag som voksen er jeg ganske nærtagende...

Er det noe som kan bygge opp jentas selvtillit? Det som reddet min skolegang, var at jeg hadde en liten gjeng veldig nære venninner. Da ble det ikke så viktig hva de andre jentene sa eller gjorde. Har din jente noen gode venninner? Så kan du evt jobbe litt for å lage båndet tettere, f.eks. kan hun invitere på overnattingsfest? Eller ta din datter med på kino (en litt "kul" film) og si at hun kan invitere med seg et par-tre stykker?

Det å ha en fast venninnegjeng er veldig viktig i en sårbar alder. Noen som f.eks. kan fortelle din datter at jakken var kjempefin, og at trekket slett ikke lignet på et kjøkkenhåndkle, når hun får ubetenksomme kommentarer av andre.

Skrevet

Hvor gammel er hun? Høres veldig kjent ut dette, jeg har ei jente i andreklassen.

Det er jo ikke snakk om mobbing direkte, men at barn/unge kan komme med små kommentarer som de ikke tror oppfattes sårende. Men hvis innsiden av hetten likner på et kjøkkenhåndkle en av venninnene har hjemme så gjør den vel det da. Et pent kjøkkenhåndkle med andre ord! ;) Klart hun skal bruke jakken for det.

Ja, det er trist at barn blir lei seg. Men samtidig er det sånn verden fungerer, man kan ikke la alt gå inn på seg. Jeg syns det er en fin anledning til å lære barna å stole på sine egne følelser, og ikke la seg farge av andres meninger hele tiden. Dessuten er det veldig sjelden noe ondskapsfullt som ligger bak sånne kommentarer. Det hjelper å forklare det.

Dattern din likte jakken hun fikk og gledet seg til å bruke den, hjelp henne å finne tilbake til den følelsen!

• Liker 2
Skrevet

Datteren din må nesten lære seg to ting, 1) ikke bry seg om hva andre sier, 2) når du får 10 positive kommentarer, og 1 "negativ" - hvorfor bry seg om det negative?

Jeg skjønner at dette ikke er lett. Personlig har jeg aldri vært nærtagende, og har nok derfor litt problemer med å forstå hvor hardt slike ting går inn på enkelte. Men uavhengig av dette vil nok datteren din få det enklere i livet om hun lærer seg å "gi faen" i hva tilfeldige folk synes.

Jeg ville sagt til henne at a) jakken er fin, b) husk at nesten alle jentene syntes den var fin, c) ikke bry deg om hva en helt uvesentlig person synes.

For meg er det åpenbart sjalusi inne i bildet. Enkelte tåler ikke at andre får komplimenter. Dette kan du godt forklare til datteren din.

• Liker 1
Gjest frøken am
Skrevet

:overrasket:

Jeg synes nå at dette burde bli tatt opp med jentas foreldre, hvorfor skal datteren til TS trenge å finne seg i dette?! :kjefte:

Skrevet

Hårsår frøken som er vant til å få gjøre som hun vil? du får gi henne beskjed at enten bruker hun de klærne hun har, ellers så får hun gå uten klær. På tide at frøkena tar litt ansvar selv.

• Liker 5
Skrevet

Datteren din må nesten lære seg to ting, 1) ikke bry seg om hva andre sier, 2) når du får 10 positive kommentarer, og 1 "negativ" - hvorfor bry seg om det negative?

Jeg skjønner at dette ikke er lett. Personlig har jeg aldri vært nærtagende, og har nok derfor litt problemer med å forstå hvor hardt slike ting går inn på enkelte. Men uavhengig av dette vil nok datteren din få det enklere i livet om hun lærer seg å "gi faen" i hva tilfeldige folk synes.

Jeg ville sagt til henne at a) jakken er fin, b) husk at nesten alle jentene syntes den var fin, c) ikke bry deg om hva en helt uvesentlig person synes.

For meg er det åpenbart sjalusi inne i bildet. Enkelte tåler ikke at andre får komplimenter. Dette kan du godt forklare til datteren din.

Veldig enig her altså.

Skjønner at det ikke er så lett, men det er sånn det fungerer ute i verdenen.

Fokuser også på at alle kan ikke like det samme, å at det alltid vil være noen som ikke liker det hun går med. Det er selvsagt dårlig gjort å buse ut med sårende kommentarer, men enkelte eier ikke sosiale antenner å buser ut med det som faller de inn uten å tenke på at det kan såre en annen.

Skrevet

I helgen kjøpte vi en ny, fin jakke til datteren min. Hun gikk glad og fornøyd på skolen med sin nye jakke på mandag, men så ville hun ikke bruke jakken sin hverken igår eller idag.

De fleste jentene hadde sagt at hun hadde en fin jakke, men inni hetten var det et rutete mønster, og en av jentene kommenterte at det lignet på kjøkkenhånkle som hun hadde hjemme på kjøkkenet...

Datteren min er så sårbar og tar alt så ille opp, så hun følte seg så fæl etter den kommentaren, så nå får jeg henne ikke til å bruke jakken.

Det er ikke første gang det har skjedd. Iblant får hun noen sårende kommentarer pga klærne sine, og nekter å bruke de ...

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre?

:eeeh:

Det er vel ingen grunn til å tolke dette som mobbing??? Et barn kommer med en uskyldig kommentar, om at foret i hetta lignet på kjøkkenhånkleet... Skikkelig krise. Jeg var selv litt nærtagende når jeg var barn men det må da være grenser...

• Liker 3
Skrevet

:eeeh:

Det er vel ingen grunn til å tolke dette som mobbing??? Et barn kommer med en uskyldig kommentar, om at foret i hetta lignet på kjøkkenhånkleet... Skikkelig krise. Jeg var selv litt nærtagende når jeg var barn men det må da være grenser...

TS har vel ikke sagt at det var mobbing heller? Er vel de færreste som vil kalle dette mobbing. Men det er uansett ikke hyggelig når barnet blir så lei seg og ikke vil bruke jakka pga en sleivete kommentar.

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste er snille mot datteren min, men iblant slenger de kommentarer til hverandre, og min datter er dårlig på å takle det.

Jeg har pratet mye med henne, mens hun ligger å gråter i sengen sin hver kveld fordi "hun ene jenta" sa en slem kommentar den dagen. Eller "hun andre jenta" var sur og gretten den ene dagen.

Hun tror alt handler om henne, men jeg prøver å forklare at iblant har andre mennesker en dårlig dag pga noe de sliter med selv, eller konflinkter hjemme.

Iblant sier folk ting for å teste andre, for å se om de får en reaksjon.

Jeg prøver å få henne til å ikke bry seg, og late som ingenting, for da vil de slutte.

Det er vanskelig ...

Du må bare gjenta dette, for hun høres ganske hårsår ut.

Skrevet

Kan du ta av hetta?

Skrevet

Det vil vel ikke hjelpe å endre foret/ta av hetta, da har vel "mobberen" fått det som hun vil?

• Liker 2
Skrevet

Her mener jeg ikke løsningen er noe praktisk, som å forandre på jakken eller kjøpe ny. Jenta er sårbar, og jeg forstår akkuratt hvor vondt det er for henne, men likevel er det hos henne den største jobben ligger. Selvsagt bør du også ta det opp med skole, men alt i alt tror jeg det ligger i en selvtillit som er nødt til å vokse frem, med god støtte fra deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...