AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har arvet 250 000, som jeg kun får bruke på boligkjøp. Det kommer jo godt med, men jeg syns det ikke er all verden. Er 250 000 mye? Jeg har overhodet ikke peiling på penger, og jeg er forresten 23 år.
Gjest otrivin Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Jeg kommer til å arve 100 000 hvis mamma dør og 2 mill + 2 leiligheter/hus hvis min far dør. Jeg syns begge deler er mye, men jeg vet ikke hva som er vanlig å arve. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 250.000 er mye penger. En fin egenkapital, men det er klart at du får ingen bolig for det alene. Hvem er det du har arvet og hvor mange andre arvinger er det? Noen arver mye, andre lite og atter andre igjen arver gjeld.
Chord Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Med tanke på at det er arv, så er det mye. Du tenker kanskje at det ikke er så mye i forhold til hva et hus (eller en leilighet) koster, men som du selv skriver; det kommer godt med.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Det er ikke veldig mye, men en ganske god egenkapital å ha når man skal ut på boligmarkedet. Dersom du ikke allerede har BSU-konto vil jeg anbefale deg å åpne en i DnB og øremerke 150 av disse til BSU og putte resten på BSU 2. Evt høyrentekonto
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har arvet det av en onkel. Vi er flere som har arvet av han, så alt i alt hadde han veldig mye verdier. Jeg har tenkt å begynne å spare i BSU på nyåret, for jeg skjønner jo at jeg ikke kommer langt med 250 000. De står fastlåst til den dagen jeg skal kjøpe en bolig, er bare det jeg får bruke de på.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Det er ikke veldig mye, men en ganske god egenkapital å ha når man skal ut på boligmarkedet. Dersom du ikke allerede har BSU-konto vil jeg anbefale deg å åpne en i DnB og øremerke 150 av disse til BSU og putte resten på BSU 2. Evt høyrentekonto Hva er BSU 2? Er det bare DNBnor som har BSU 2?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Jeg kommer til å arve 100 000 hvis mamma dør og 2 mill + 2 leiligheter/hus hvis min far dør. Jeg syns begge deler er mye, men jeg vet ikke hva som er vanlig å arve. Og du som fryktet for fremtiden din fordi du lever på nav, og var redd for at du måtte leve på nav resten av livet og får utbetalt så lite hver mnd? Du har da en sikker fremtid iallfall! 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har arvet det av en onkel. Vi er flere som har arvet av han, så alt i alt hadde han veldig mye verdier. Jeg har tenkt å begynne å spare i BSU på nyåret, for jeg skjønner jo at jeg ikke kommer langt med 250 000. De står fastlåst til den dagen jeg skal kjøpe en bolig, er bare det jeg får bruke de på. Det var lurt av din onkel. Du er heldig, du. Håper du greier å se det selv. 7
Gjest otrivin Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Og du som fryktet for fremtiden din fordi du lever på nav, og var redd for at du måtte leve på nav resten av livet og får utbetalt så lite hver mnd? Du har da en sikker fremtid iallfall! Ja i forhold til arv ja, men for alt jeg vet så dør ikke mine foreldre før jeg er over 50... Pappa sin far levde til pappa var 61 liksom. Og det er jo ikke sikkert jeg arver så mye den dagen de dør, for det er jo hva de har nå, mens hvis de dør kan det jo hende de har måttet bruke pengene i mellomtiden eller noe sånt. Men ja, jeg er redd for å bli SINGEL og leve på nav. Men det var vel ikke det dette handlet om? 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 250k er en veldig fin slump med penger nå som egenkapitalkravet er 15%, nok til en leilighet verdt 1,66 millioner.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Det var lurt av din onkel. Du er heldig, du. Håper du greier å se det selv. Ja, jeg er veldig glad for pengene. Har aldri eid så mange penger før i mitt liv. Jeg er litt glad for at onkelen min har låst pengene kun til fornuftig bruk, så jeg må jo spinke og spare som alle andre ellers. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 250.000 er mye penger. En fin egenkapital, men det er klart at du får ingen bolig for det alene. Hvem er det du har arvet og hvor mange andre arvinger er det? Noen arver mye, andre lite og atter andre igjen arver gjeld. Det er ingen som arver gjeld. Sånn er det med den saken! 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Det er ingen som arver gjeld. Sånn er det med den saken! Hva skjer om foreldrene mine dør før de får betalt ned huset sitt? Må vi barna betale den gjelden, eller selger banken huset for å få pengene?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Det er ingen som arver gjeld. Sånn er det med den saken! Eh, jo. Den eneste gjelden som forsvinner når noen dør er lån i Statens lånekasse for utdanning. Er det mulig å være så uopplyst? 11
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Hva skjer om foreldrene mine dør før de får betalt ned huset sitt? Må vi barna betale den gjelden, eller selger banken huset for å få pengene? Da må dere ente overta gjelden eller selge huset for å betale banken det som måtte være igjen av lånet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 Det er ingen som arver gjeld. Sånn er det med den saken! Du og dere tre som har plusset så langt, dere må jo være lettere tilbakestående! 2
Gjest Consensio Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Og du som fryktet for fremtiden din fordi du lever på nav, og var redd for at du måtte leve på nav resten av livet og får utbetalt så lite hver mnd? Du har da en sikker fremtid iallfall! Dersom ingentin galt skjer så kan jo foreldrene leve ganske så lenge. Jeg lever på svært lite penger pr mnd, men har en pappa som jeg kommer til å arve en del millioner av, men pappa er 18 år eldre enn meg og det kan godt hende at jeg er 70 år før jeg ser så mue som en krone fra arven. Og for alt jeg vet, så kan han jo finne på å selge firmaet, eiendommene m.m og sløse bort penger samt donere bort en del penger før den tid. Eller han kan ødelegge for seg selv og gå konkurs. Man kan jo ikke belage seg på en sikker fremtid fordi foreldrene kanskje etterlater en del penger Også vil jeg mye heller ha pappan min i live 2
Gjest Consensio Skrevet 14. desember 2011 #19 Skrevet 14. desember 2011 Ja, jeg er veldig glad for pengene. Har aldri eid så mange penger før i mitt liv. Jeg er litt glad for at onkelen min har låst pengene kun til fornuftig bruk, så jeg må jo spinke og spare som alle andre ellers. Siden disse pengene er låst, så burde du likevel opprette en BSU komto og sette inn så mye du klarer/kan. Så når du skal kjøpe bolig så har du enda mer egenkapital, og om jeg ikke husker feil så kan BSU pengene også brukes til oppussing av bolig osv
Audrina Skrevet 14. desember 2011 #20 Skrevet 14. desember 2011 Synes det var en veldig fin sum jeg, iallefall med tanke på at det var fra en onkel! Hvordan har det seg egentlig at noen vet hva de arver når foreldrene eller andre familiemedlemmer går bort? Spør dere rett ut liksom? Hadde jeg aldri hatt verken hjerte eller nerver til, hehe. (Snakker ikke til deg TS)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå