AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Jeg holder på å spare som en gal på BSU og på sparekonto. Målet mitt er å spare nok penger innen jeg fyller 34 år, og det er ikke så mange år til. Det er 3,5 år til. Jeg har nemlig hørt at grensen for førstehjemslån er det året man fyller 34 år, og grensen på BSU er det året man fyller 34. Jeg har bursdag i mai, og jeg rekker dermed å fylle opp BSU før jeg fyller 34. Da kan jeg dermed få et førstehjemslån før jeg fyller 34 det året jeg blir 34 i mai. Men om jeg skulle gå glipp av førstehjemslån, og ikke kan kjøpe min første bolig før jeg blir 36 eller 38 - sitter jeg i saksa da? Comprende? :gjeiper:
Gjest SemperFi Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har et slikt lån, det er ikke supergunstig, men forskjellen fra førstegangs-lån på rentene gjennom kommunen er ca 10,- kr. Så du sitter neppe i saksa, tror max limit er på 150k på BSU?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har et slikt lån, det er ikke supergunstig, men forskjellen fra førstegangs-lån på rentene gjennom kommunen er ca 10,- kr. Så du sitter neppe i saksa, tror max limit er på 150k på BSU? Men kan jeg sette innpå 20 000 det året da jeg fyller 34 i mai? Så lenge jeg setter innpå før mai, liksom?
Gjest SemperFi Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Ja det skal gå fint, jeg kan ikke se noen matematiske problemer med det. Du kan høre med banken for sikkerhetsskyld hva de anbefaler.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Jeg mener du kan spare t.o.m. det året dy fyller 33 år... 1
Gjest Spinell Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Jeg mener du kan spare t.o.m. det året dy fyller 33 år... Fra og med det året du fyller 34 kan du ikke spare mer i BSU-en, men du kan la kontoen stå så lenge du vil før du bruker pengene til bolig. Spiller ingen rolle om du har bursdag i februar, mai eller november: du får bare spart penger til og med desember året før. Boliglån ung (som det heter i DNB) har noe bedre betingelser enn ordinære boliglån, ved at du får lånt 90% av verdigrunnlaget (med nåværende regler - her vet vi jo at det blir endringer) til bankens laveste rente. Er man over 33 får man 75% av lånet til denne renten. Rentebetingelsene er til en viss grad en forhandlingssak, så har du et godt forhold til banken din skal du ikke se bort fra at du får samme betingelser om du kjøper bolig etter fylte 34.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå