Gå til innhold

Lage romantisk middag på 2 timer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal til kjæresten om noen få dager og vil gjerne overaske henne med en middag for 2. Jeg er da alene hjemme i huset hennes i ca 2 timer og må rekke dette før hun kommer.

Tenker mest på å ha en hovedrett og muligens en dessert. Skal også ha med vin til. Når det kommer til hovedretten kan jeg ikke lage noe hardcore med fløtegratinerte poteter osv, men samtidig orker jeg ikke noe kjedelige greier som taco osv.

Så trenger med andre ord litt hjelp med vin, hovedrett og (muligens) dessert :yvonne:

Er ikke den største taperen på kjøkkenet, men heller ikke den beste, takk for alle svar!!

Skrevet

Noe jeg synes er koselig er fondue med kjøtt og grønnsaker..

Trenger lite forberedelsestid, og er trivelig - og gir masse tid til samtale mens man spiser.

Dessert er jeg usikker på.

Og vin får du hjelp til på polet når du har bestemt deg for hvilken mat du skal ha

Skrevet

hva er fondue? :) Hvert flott hvis du kunne utdypet deg kort.

Skrevet (endret)

Fondue kommer i flere varianter, men i det foreslåtte tilfellet går jeg ut fra at det er snakk om en Fondue Bourguignonne. Jeg syns det er litt kjedelig mat, og foretrekker en god ostefondue fremfor den varianten jeg linket til.

En lettvint og god dessert er vaniljeis med brownies og bringebærcoulis. Enkelt å lage og smaker godt, syns jeg da.

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg laget noe som ble veldig godt her om dagen, og det tok ikke altfor lang tid og var relativt enkelt!

Pepret rå kyllingfileter og hadde på litt frisk basilikum. Surret serranoskinke rundt hver kyllingfilet, og hadde de i stekeovnen til de var gjennomstekt.

Som tilbehør hadde jeg tomater og løk i skiver med noen dråper olje, balsamicoeddik, litt salt og pepper som jeg gratinerte i ovnen med mozzarellaost over.

Laget en pestokrem av 1/2 beger creme fraiche, 2-3 ss basilikumpesto, noen dråper sitronsaft og litt pepper.

Ved siden av kan du servere potetbåter stekt i ovnen, hjemmelaget potetmos, ris eller hva du måtte ønske. Det kan også vært godt med en frisk salat til med f.eks. ruccola, agurk, soltørkede tomater, pinjekjerner, oliven, paprika ++

:)

• Liker 2
Skrevet

Hva med fylt kyllingfilet? Veldig godt og veldig enkelt.

Skjær et snitt i kyllingiletene på langs, eller bank dem flate. Fyll med ønsket fyll, for eksempel kremost/fetaost, hakkede olivner, soltørket tomat og gjerne lit hakket hvitløk. Salte og pepre filetene og rull sammen. Surr en spekeskinebit eller bacon rundt og fest med tannpirker. Stek lett i stekepanne før du legger de over i ildfast form og steker de videre i ovn til de er gjennomstekte.

Tilbehør kan være båtstekte poteter eller ris, og en blandet salat, eller f.eks asparges. Kanskje du kan bake foccacia til også? :) Veldig enkelt.

Skrevet

Jeg stemmer for fondue. Da kan dere sitte å småprate mens dere spiser og måltidet tar laaang tid. Det eneste det krever av forberedelse er å skjære ulike kjøttyper i terninger. Ellers kjøper du ulike sauser til å dyppe kjøttet/kyllingen i, samt at du lager noe båtpoteter. Hadde blitt superglad om kjæresten min hadde tilberedt dette :-)

• Liker 1
Skrevet

Kyllingfilet er min absolutte favoritt :)

Skrevet

Jeg laget noe som ble veldig godt her om dagen, og det tok ikke altfor lang tid og var relativt enkelt!

Pepret rå kyllingfileter og hadde på litt frisk basilikum. Surret serranoskinke rundt hver kyllingfilet, og hadde de i stekeovnen til de var gjennomstekt.

Som tilbehør hadde jeg tomater og løk i skiver med noen dråper olje, balsamicoeddik, litt salt og pepper som jeg gratinerte i ovnen med mozzarellaost over.

Laget en pestokrem av 1/2 beger creme fraiche, 2-3 ss basilikumpesto, noen dråper sitronsaft og litt pepper.

Ved siden av kan du servere potetbåter stekt i ovnen, hjemmelaget potetmos, ris eller hva du måtte ønske. Det kan også vært godt med en frisk salat til med f.eks. ruccola, agurk, soltørkede tomater, pinjekjerner, oliven, paprika ++

:)

Tusen takk for svar, kommer garantert til å ta en av forslagene som er nevnt her!

Er det mulig å få selve "navnet" på selve oppskriftene? :) Sånn at jeg kan søke opp på matprat.no osv

Skrevet

Hva med en lakse-rett? Finnes utrolig mange gode oppskrifter, og mulighetene er mange. Pasta, ris, poteter - valget er ditt!

Dette er en av mine favoritter:Dette er en av mine favoritter.. Fryktelig enkelt og ganske godt!

Skrevet

Tusen takk for svar, kommer garantert til å ta en av forslagene som er nevnt her!

Er det mulig å få selve "navnet" på selve oppskriftene? :) Sånn at jeg kan søke opp på matprat.no osv

Jeg fant på oppskriftene selv, så har desverre ikke link til oppskriftene. Vet ikke om det er noen eget navn på rettene jeg laget heller. Men kan prøve å forklare bedre hvis du vil lage rettene :)

Skrevet

Jeg fant på oppskriftene selv, så har desverre ikke link til oppskriftene. Vet ikke om det er noen eget navn på rettene jeg laget heller. Men kan prøve å forklare bedre hvis du vil lage rettene :)

Jeg vet Jamie Oliver har en slik oppskrift, men lurer på om det er med fisk. Jeg har ihvertfall laget det med kyllingfilet senere. I den legger man litt grønn og rød pesto mellom skinken og kyllingen/fisken. Serveres med hjemmelaget potetmos og asparesbønner. Jeg bruker aldri oppskrift på slike retter selv, men kanskje de har boken til JO på biblioteket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...