AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Jeg og samboeren min har lyst til å få oss en hund, og har tenkt lenge og nøye på dette. Har begge hatt hund tidligere, men vi er likevel usikker på hvordan det blir praktisk sett mtp. at vi bor i en veldig liten leilighet. Vi lurer rett og slett på om vi kan passe en hund i et par ukers tid for å få en idè om hvordan det vil bli, og hva vi bør tilpasse. Noen som har peiling på om det finnes folk som "låner bort" hundene sine? Vet det høres banalt ut, men jeg har såpass stor respekt for våre firbeinte venner at jeg vil være helt sikker på at jeg ikke gjør noe overilt. Takker for svar
Sinner Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Enkelte oppdrettere låner bort hundene sine til potensielle kjøpere. Du kan kontakte en oppdretter innen en av de rasene du vurderer og høre?
Sinner Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Dobbeltpost Endret 13. desember 2011 av Sinner
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Jeg fikk låne en hund fra oppdretter en måned for å se om det var riktig for hund og meg. Nå kjente jeg oppdretter fra før av.
Gjest otrivin Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Hvor bor du? Vi har to krakilske djevler du kan låne ANYTIME... Neida, hehe, tuller. Men du kan jo ta kontakt med raseklubben for den hunden du ønsker å spørre om noen der kunne være interessert eller spørre oppdrettere/folk du kjenner evt
Gjest Survival Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Jeg fikk låne en hund fra oppdretter en måned for å se om det var riktig for hund og meg. Nå kjente jeg oppdretter fra før av. Er ikke dette litt dumt for hundens del? Å skulle bo èn måned borte fra eierne og hos fremmede i et ukjent hus med andre rutiner?
Gjest badeand1 Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Er ikke dette litt dumt for hundens del? Å skulle bo èn måned borte fra eierne og hos fremmede i et ukjent hus med andre rutiner? Det jeg også tenkte. Stakkars hunder da. :/
Labello Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Det var vel snakk om et par uker. og det er vel bedre på lang sikt? (at eierne finner ut at de kan ta vare på hunden.)
Gjest Survival Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Det var vel snakk om et par uker. og det er vel bedre på lang sikt? (at eierne finner ut at de kan ta vare på hunden.) Likevel, et par uker er lenge for en hund. Er det snakk om valp eller voksen hund?
Sinner Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 De hundene som blir lånt bort er gjerne voksne, trygge hunder som takler et par ukers miljøskifte ganske greit. Ikke værre enn å være på kennel i ferien. Mange hunder som ikke hadde taklet det sånn som f.eks min men det er også hunder som ikke har problemer med slikt. Om det er riktig for hundens del skal ikke jeg uttale meg om, hadde aldri turt å låne bort mine hunder til fremmedfolk men det er ihvertfall de oppdretterne som gjør det. 2
mysticmoo Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Kan du ikke melde deg som krisehjem for omplasseringshunder? Da kan du fort få 'låne' en hund i noen uker/mnd.
Trillrund Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har lånt bort hunder til interesserte. Mine hunder er voksne og siden de vanligvis går i flokk hjemme hos meg, koser de seg VELDIG hvis de får bo noen uker et sted hvor de får ALL oppmerksomheten helt alene. Mine hunder er sosiale og ville nok blitt med hvem som helst hjem... Jeg synes det er en god ide å finne rasen du ønsker deg, og så prøve å finne en oppdretter i rimelig nærhet. Etter et besøk kan du kanskje få lånt deg en hund. Jeg synes ikke en omplasseringshund er egnet som "testobjekt". 3
Gjest badeand1 Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har lånt bort hunder til interesserte. Mine hunder er voksne og siden de vanligvis går i flokk hjemme hos meg, koser de seg VELDIG hvis de får bo noen uker et sted hvor de får ALL oppmerksomheten helt alene. Mine hunder er sosiale og ville nok blitt med hvem som helst hjem... Jeg synes det er en god ide å finne rasen du ønsker deg, og så prøve å finne en oppdretter i rimelig nærhet. Etter et besøk kan du kanskje få lånt deg en hund. Jeg synes ikke en omplasseringshund er egnet som "testobjekt". Enig.
Gjest Consensio Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Hva er forskjellen på å låne en hund for å se hvordan det er og det å passe en hund fordi eierene skal på ferie i 2-4 uker? Jeg bare spør, for jeg syns det blir litt hysteri på dette. Om man låner hund fra en oppdretter så tviler jeg sterkt på at han/hun velger å låne bort en usikker hund.
Gjest Survival Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Hva er forskjellen på å låne en hund for å se hvordan det er og det å passe en hund fordi eierene skal på ferie i 2-4 uker? Jeg bare spør, for jeg syns det blir litt hysteri på dette. Om man låner hund fra en oppdretter så tviler jeg sterkt på at han/hun velger å låne bort en usikker hund. Jeg personlig er overhysterisk når det kommer til hunden min. Har ikke henne på kennel heller, og er ikke borte fra henne mer enn i max èn uke av gangen og da er hun sammen med min samboer eller noen andre familiemedlemmer hun føler seg hjemme sammen med. Men dette er meg, og jeg er som sagt overhysterisk. Mitt innlegg var ment som et spørsmål da jeg oppriktig lurte på om det var tilfelle at det var negativt for hunden. Etter innleggene over har jeg blitt motbevist! Jeg skjønner at det kan være greit for en trygg, rolig hund å bli passet på i et nytt hjem noen uker sammen med personer hunden stoler på og liker.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 De eneste som får låne/passe min hund er foreldrene mine, hadde jeg lånt bort tøtta mi til noen eller noen skulle passe henne og noe hadde skjedd med henne... jeg hadde gått fullstendig amok, av skaftet og blitt helt rabiatninja. Overhysterisk her også Men at hunden min helt fint hadde tålt en uke med en hyggelig fremmed har jeg ingen tvil om. Hun hadde funnet seg til rette tvert
challenger Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 Hva er forskjellen på å låne en hund for å se hvordan det er og det å passe en hund fordi eierene skal på ferie i 2-4 uker? Jeg bare spør, for jeg syns det blir litt hysteri på dette. Om man låner hund fra en oppdretter så tviler jeg sterkt på at han/hun velger å låne bort en usikker hund. Enig. Hunden min har absolutt ingen problemer med å være på "ferie" hos mamma eller noen andre i familien min mens jeg selv er på ferie. Det synes hunden er kjempestas. Hun storkoser seg uansett hvor hun er for hun er veldig sosial og glad i folk. Ikke mye skeptisk nei:p Har ikke hatt behov for å ha hunden på kennel enda siden vi har så mange som kan passe henne, men andre hunder i familien har vært på kennel tidligere og de stortrives der de også. De blir glade for å komme dit, men når de har vært der en stund synes de at det er godt å komme hjem også. Hva gjør dere som har hunder som ikke kan være noen andre plasser enn hjemme når dere skal reise på ferie da? Drar dere ikke på ferie?
Gjest Consensio Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Hva gjør dere som har hunder som ikke kan være noen andre plasser enn hjemme når dere skal reise på ferie da? Drar dere ikke på ferie? Har hunden min på kennel. Stoler ikke på noen andre enn de på denne kennelen. Vet at hun koser seg max og blir helt spinnvill bare vi kjører i nærheten av kennelen
mysticmoo Skrevet 15. desember 2011 #19 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har lånt bort hunder til interesserte. Mine hunder er voksne og siden de vanligvis går i flokk hjemme hos meg, koser de seg VELDIG hvis de får bo noen uker et sted hvor de får ALL oppmerksomheten helt alene. Mine hunder er sosiale og ville nok blitt med hvem som helst hjem... Jeg synes det er en god ide å finne rasen du ønsker deg, og så prøve å finne en oppdretter i rimelig nærhet. Etter et besøk kan du kanskje få lånt deg en hund. Jeg synes ikke en omplasseringshund er egnet som "testobjekt". Testobjekt, nei, men det er MANGE hunder der ute som faktisk trenger krisehjem i perioder. Og hvis TS da vil se om en hund kan være noe for de, hvorfor ikke huse en av disse for en periode? Omplasseringshund er ikke synonymt med nervevrak, utagerende 'drittbikkjer'. Det er vel hverdagen med hund TS er interessert i å finne ut om. Jeg har et par bekjente som bor i mitt hus og passer mine når jeg reiser bort. Hund er min hobby og livsstil, dermed har jeg valgt bort å dra spesielt mye på ferie/andre ting hvor hundene ikke kan bli med, så det er sjelden jeg trenger pass. Jeg hadde heller aldri lånt bort noen av mine, men meg om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå