Ylvamor Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Noen som kan hjelpe meg litt her? Jeg har fast jobb og tjener ca 230 000 i året, har ett barn under ett år. Hvilke stønader kan jeg regne med og få? Hvor mye evt? Og hvordan kan ting gjøres mht til ansvarsfordeling for barnet, slik at man får utnyttet systemet mest mulig?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Du tjener for mye til at du kan søke om noe annet enn dobbel barnetrygd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, utvidet barnetrygd, bidrag. Gå til fanen familie på www.nav.no og klikk deg inn på enslig forsørger så finner du det meste av informasjonen der. AB i innlegg 2 er tydeligvis ikke oppdatert på tall
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 "utnyttet systemet mest mulig?" Høres ikke bra ut! 3
Ylvamor Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2011 Jo, jeg synes godt man kan utnytte systemet mest mulig om man som meg har vært skattebetaler siden jeg var ferdig med utdanning. Noe må man jo kunne få igjen når man har vært uheldig og havnet i en slik situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Det viktigste her bør jo være at du sørger for å sikre barnet best mulig, på alle områder. Hvis det innebærer en fordeling til fordel for din økonomi så må det være sånn, men jeg synes også det er viktig å ivareta barnets relasjon til far.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Likte heller ikke setning "utnytte systemet". AB #4 sier det som er verdt å si. Jobber du 100% på den lønna?
Ylvamor Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. desember 2011 Det viktigste her bør jo være at du sørger for å sikre barnet best mulig, på alle områder. Hvis det innebærer en fordeling til fordel for din økonomi så må det være sånn, men jeg synes også det er viktig å ivareta barnets relasjon til far. Ja, det er jo det jeg mener, uttalte meg kanskje dessverre litt "feil" (evt litt mer direkte enn hva noen tåler), men det er jo det økonomiske jeg lurer på mht disse spørsmålene. For det er jo en gang slik at penger må man jo ha for å kunne betale regninger, mat, husvære osv. Og bare for å ha sagt det så har jeg en god tone med barnefar, hvis noen spekulerer på det
Ylvamor Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har ca 85 % stilling på den lønna. Dvs jeg har en fridag i uka, pluss at jeg jobber annen hver lørdag.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har ca 85 % stilling på den lønna. Dvs jeg har en fridag i uka, pluss at jeg jobber annen hver lørdag. Kan du ikke bare jobbe 100%? 1
Ylvamor Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 13. desember 2011 Kan du ikke bare jobbe 100%? Det er forskjellige grunner til at jeg ikke gjør det, men dette er ikke relevant i denne saken... Les gjerne hva jeg lurer på i topp teksten en gang til om du har glemt det.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Uansett om du jobber fullt så vil du, så sant du ikke tjener over en viss sum, jeg TROR det er rundt 350000 en vei, få noe i overgangsstønad. I tillegg vil du kunne ha rett på barnetilsyn(64% av utgiftene), barnetrygd og bidrag. Men som jeg nevnte tidligere, så står alt inne på nav sine sider under fanen familie
Ylvamor Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 14. desember 2011 Uansett om du jobber fullt så vil du, så sant du ikke tjener over en viss sum, jeg TROR det er rundt 350000 en vei, få noe i overgangsstønad. I tillegg vil du kunne ha rett på barnetilsyn(64% av utgiftene), barnetrygd og bidrag. Men som jeg nevnte tidligere, så står alt inne på nav sine sider under fanen familie Takk
nybegynneren Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Er som de fleste over her nevner:overgangstønad,barnetilsyn,dobbel barnetrygd og bidrag ifra faren. Overgangstønad har du kun i 3 år da. Du kan velge når du vil ha den,kan dele den opp i perioder inntil barnet er 8år.Når barnet fyller 8 år faller denne stønaden bort. Her i kommunen er behandlingstid 6mnd,men man får etterbetalt siden søkerdatoen. Barnetilsynet kan man få dekt 64% av.Du må framlegge regning ifra barnehage/barnepike. Dobbel barnetrygd kommer automatisk når du registrere deg som aleneforsørger hvis jeg husker riktig. Bidrag ifra far kommer jo ann på hva han har i inntekt. Nav kan kreve bidrag for deg,eller dere kan ta det privat. Nav oppfordrer dere til og ha privat ordning,men ikke alltid dette fungerer så bra. Nav tar ett engangsbeløp (800?) på og regne ut hva far skal betale og få igang denne ordningen. Beløpet blir trekt på første avdrag av både mor og far. Vil dere ordne privat har Nav en utregningskalkulator på nettsiden sin. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå