Amens Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har en noget spesiell katt. Hun vil ikke bli tatt på. Nå driver vi og flytter og pus må selfølgelig være med. Vi prøvde idag å ta henne og putte henne i ett transportbur. Det endte med at min samboer mått på butikken og kjøpe pyricept. Noen som har noen tips? Vil jo helst ha henne med uten at mer blod må søles.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Kort og effektiv prosess; Man tager vennlig tak i pus - på gulvnivå. Et håndkle "rulles" vennlig men bestemt rundt pus (fremdeles på gulvnivå). Det anbefales (sterkt) å starte med å legge håndkledets midte under haken til pus Endene legges så over ryggen til pus. I denne posisjon vil "bevæpnede ekstremiteter" (les: teleskoplange ben med knivskape klør ytterst på potene) være nøytralisert. Bring så transportkassen til stedet og plasser pus m/håndkle inn i kassen. All bevegelse av kasse og katt nede på gulvnivå. Døren lukkes og sikres. Ved førstegangs anvendelse av metoden må det påregnes et mindre blodtap, spesielt dersom pus alt har forstått hva som er i emning. 3
Amens Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2011 Kort og effektiv prosess; Man tager vennlig tak i pus - på gulvnivå. Et håndkle "rulles" vennlig men bestemt rundt pus (fremdeles på gulvnivå). Det anbefales (sterkt) å starte med å legge håndkledets midte under haken til pus Endene legges så over ryggen til pus. I denne posisjon vil "bevæpnede ekstremiteter" (les: teleskoplange ben med knivskape klør ytterst på potene) være nøytralisert. Bring så transportkassen til stedet og plasser pus m/håndkle inn i kassen. All bevegelse av kasse og katt nede på gulvnivå. Døren lukkes og sikres. Ved førstegangs anvendelse av metoden må det påregnes et mindre blodtap, spesielt dersom pus alt har forstått hva som er i emning. Tror hun er akkurat hakket for smart for sitt eget beste....
Gjest Lille-pus Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Det ble neste helt feil gitt.... Men, du sier hun ikke liker å bli tatt på Er dette en katt som ikke er sosial med dere overhodet ? Endret 13. desember 2011 av Lille-pus
Amens Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2011 Joda, hun kommer og vil ha mat av meg, legger seg i stua og leker der selv om vi er der. Men jeg får ikke ta på henne. Prøver jeg å stryke på henne, så trekker hun seg bort.
Gjest Lille-pus Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 En tam katt inne i et hus klarer man som hovedregel å få tak i, løfte og plassere i en tranmsportkasse. Bruk hansker og ta på en tykk jakke som tåler juling. Hadde hun vært litt mer kroppskontaksøkende så ville håndkle-trikset vært den perfekte løsningen. Men hun må jo til vetrinæren en gang i året for vaksine og genrell helsesjekk. Så hvordan i alle dager fikser dere det da ?
Amens Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2011 En tam katt inne i et hus klarer man som hovedregel å få tak i, løfte og plassere i en tranmsportkasse. Bruk hansker og ta på en tykk jakke som tåler juling. Hadde hun vært litt mer kroppskontaksøkende så ville håndkle-trikset vært den perfekte løsningen. Men hun må jo til vetrinæren en gang i året for vaksine og genrell helsesjekk. Så hvordan i alle dager fikser dere det da ? Vi har ikke tatt henne med til slikt. Hun har fått de viktigste vaksinene når hun bodde hos dyrebeskyttelsen. Jeg håper på at vi kunne fått tak i noe beroligende til henne, ikke sånn at hun sovner helt, men at hun forblir rolig nok til at vi kan håndtere henne uten større skader.
Wildy Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Har dere kasse med toppåpning eller sideåpning? Min rampepus er slettes ikke glad i å være i kasse, og skal vi til dyrlegen, på tur el så er det kort prosess.Nå bruker jeg ikke hansker lengre, men det var nødvendig tidligere ( han var mere vill enn tam da han flyttet inn). Et kjapt grep fra oversiden, en hånd til å samle forlabber, en hånd til å samble baklabber, hjelper står klar med kassen ( hold alt nede på gulvet...), kassen fram og pus trykkes nedi kjapt og greit før han helt har skjønt hva som er på vei til å skje.....:-) Skal pus transporteres fra et sted til et annen er bur eller kasse helt nødvendig. Se for deg en løs katt i bil som blir vettskremt! Eller det skjer en ulykke, og pus blir slengt rundt inne i bilen...
Amens Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. desember 2011 Har dere kasse med toppåpning eller sideåpning? Min rampepus er slettes ikke glad i å være i kasse, og skal vi til dyrlegen, på tur el så er det kort prosess.Nå bruker jeg ikke hansker lengre, men det var nødvendig tidligere ( han var mere vill enn tam da han flyttet inn). Et kjapt grep fra oversiden, en hånd til å samle forlabber, en hånd til å samble baklabber, hjelper står klar med kassen ( hold alt nede på gulvet...), kassen fram og pus trykkes nedi kjapt og greit før han helt har skjønt hva som er på vei til å skje.....:-) Skal pus transporteres fra et sted til et annen er bur eller kasse helt nødvendig. Se for deg en løs katt i bil som blir vettskremt! Eller det skjer en ulykke, og pus blir slengt rundt inne i bilen... Ja hun må nok være i bur. Alle kattene jeg noensinne har hatt i bil har HATET det. Vurderer litt å prøve å få henne inn i en litt større pappkasse. For se hva vi prøver.
Amens Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2011 Ingen som vet om det er mulig å få tak i noe beroligende til henne?
Moscato Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Ingen som vet om det er mulig å få tak i noe beroligende til henne? Det må du nesten ringe og spøre veterinær om. Det er han/hun som avgjør om dere får det eller ikke (men jeg vil tro at dere ikke må krangle særlig mye for det i denne situasjonen).
Amens Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 14. desember 2011 Det må du nesten ringe og spøre veterinær om. Det er han/hun som avgjør om dere får det eller ikke (men jeg vil tro at dere ikke må krangle særlig mye for det i denne situasjonen). Jeg sendte en e-post til en av klinikkene i byen idag, men jeg har ikke fått noe svar. Jeg får prøve å ringe dem i morgen. Savner pusen min i den nye leiligheten:`(
Vegas Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Strø catnip i buret? Så går kanskje katten inn selv, bare å lukke døra:)
Amens Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 14. desember 2011 Strø catnip i buret? Så går kanskje katten inn selv, bare å lukke døra:) Tenkte på det, har og drevet og sprayet cat-nip i burdet, men hun går ikke helt inn... Blir liggende og rulle i åpninga.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Du skulle nesten hatt en stort hundebur, som hadde stått fremme med matskåla inni. Så hun hadde fått tillit til buret. Og så en dag legge inn mat, vente på at sulten katt går inn, og så smæle igjen burdøra og passe fingra Jeg hadde selv en katt som HATA kattebur, så hun reiste alltid i sele. Men det krever jo at pus kan bli tatt på.
Amens Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 15. desember 2011 Du skulle nesten hatt en stort hundebur, som hadde stått fremme med matskåla inni. Så hun hadde fått tillit til buret. Og så en dag legge inn mat, vente på at sulten katt går inn, og så smæle igjen burdøra og passe fingra Jeg hadde selv en katt som HATA kattebur, så hun reiste alltid i sele. Men det krever jo at pus kan bli tatt på. Jeg kjøpte ett lite kattebur tidligere i høst og la det ene teppet hennes inni og litt katte-snacks. Men hun går nesten ikke inn uten at vi er i ett annet rom... Nei jeg får ringe dyrlege idag og høre om jeg kan få noe dop til henne, hun kan jo ikke gå alene i den tom kåk noe særlig lenger.
Amens Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 16. desember 2011 Ser ut at dyrebeskyttelsen i Bergen vil være behjelpelig og låne oss en felle^_^
Snikk Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Det finnes noe som heter Feliway, som er en væske som inneholder de samme feromonene katter utskiller når de feks stryker seg inntil deg (såvidt jeg har forstått). Det er et stoff som de vil legge igjen for å markere at her er det trygt og godt. Nå gjør jo ikke din katt det så ofte tydeligvis, men du kan likevel kjøpe dette i en dyrebutikk og spraye innsiden av buret og litt på teppet katten skal ligge på. På de aller fleste katter skal det ha en beroligende effekt. Ikke sånn sløvende, men at de kanskje er hakket mindre rabiat. Da vil det i hvertfall kanskje bli litt enklere for pus å være inni buret, hvis dere noen gang får henne inn der... Det funker i hvertfall på mine Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå