Gå til innhold

Stiv kuling inn gjennom kjøkkenviften

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I avtrekket/kjøkkenviften over komfyren kommer det iskald "vind" inn når det blåser. Som om det er et åpent vindu og blåser rett inn. Om vinteren blir det som å fyre for kråkene. Det hjelper ikke å ha varmovnen på fullt når det kommer iskald trekk inn 2 meter unna. Det blir aldri varmt fordi jeg ikke bare kan "lukke døren inn til rommet hvor det trekker".. I går prøvde jeg å ta plastfolie rundt viften og teipe igjen, men det blåste så mye at plasten bare utvidet seg og gikk hull på. Da et papir blåste over et stearinlys og tok fyr, ble jeg sint og fortvilet.

Er det normalt at det skal komme trekk inn kjøkkenviften? Er de lagd slik med hensikt, eller er det en feil? Har prøvd å åpne og se etter et sted hvor det går an å stenge den av når den ikke er i bruk, men finner ingen ting. Som vanlig uttrekksvifte funker den slik den skal, men den kan jo ikke stå på hele døgnet...

Håper noen vet råd..

Endret av inga:)
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

hehe øh nei.

Antar du har delt ventilasjonssystem med hele borettslaget og at det dermed er en pipe med vifte i bunn og på topp. Du skal da ha en ventilator med spjeld som løser problemet. På vanlige ventilatorer som går rett ut er det flipper ved utløpet på utsiden som går ned når ventilatoren ikke er på.

Øh inn? altså inn i rommet? da må jo ventilatoren være viftebasert med vifte som blåser feil vei? Det skal være undertrykk i felles ventilasjonssjakt så det er jo veldig merkelig.

Endret av hmmz
Skrevet

hehe øh nei.

Antar du har delt ventilasjonssystem med hele borettslaget og at det dermed er en pipe med vifte i bunn og på topp. Du skal da ha en ventilator med spjeld som løser problemet. På vanlige ventilatorer som går rett ut er det flipper ved utløpet på utsiden som går ned når ventilatoren ikke er på.

Øh inn? altså inn i rommet? da må jo ventilatoren være viftebasert med vifte som blåser feil vei? Det skal være undertrykk i felles ventilasjonssjakt så det er jo veldig merkelig.

Hei og takk for svar.

Jeg bor ikke i borettslag men i hus med leiligheter som har eget avtrekk.

Avtrekket mitt går gjennom et rør i kjøkkenskapet og ut veggen.

Jeg kan ikke se noen flipper som går ned og opp, du mener på utsiden av huset der luften kommer inn fra sant?

Inni viften ser jeg heller ikke noe jeg kan stenge av.

Ja vinden utenifra blåser inn gjennom viften og ut i rommet. Som om det er åpent rett ut.

Normalt ville den vel bli stoppet, men her kommer styggeværet rett inn i stuen.

På stille dager merker jeg det ikke så godt men når det blåser, blir det ganske ille.

Det er ikke viften som blåser feil vei. Den virker som den skal når den på. Men når den ikke er i bruk og det blåser ute kommer vindkastene inn i rommet hvis du forstår.

Skrevet

Mkay

Ville først titte på ventilatoren. Inne i de pleier det å være en flapp som stenger for luft som blåser inn, men som blåses ut (åpen) når du skrur på ventilatoren. Denne flappen kan ha hengt seg opp pga fett og slikt. (dessverre må du som regel komme til ovenfra, mao ta av rørstussen i ventilatoren og se nedi. Pass på fett som renner av røret om det er godt brukt...)

Er det ikke flapp i ventilatoren kan du kjøpe deksel utendørs med flapper (persienner) eller ny ventilator.

Ville vel egentlig gått for det siste da det ikke er så himla dyrt for ny ventilator, gitt at den du har nå har gjort jobben sin (?) og at det å ha deksel med flapper på utsiden kan sperre inne fett.

(nøkkelord for google tilbakeslagsspjeld)

Skrevet

Utendørs flaps kan være skummelt om strekket er langt. Da er det ikke alltid ventilatoren klarer å åpne skikkelig :)

Men støtter absolutt utsagnet om å sjekke toppen av ventilatoren etter dette spjeldet.

Ventilator får du vel for 500,- og oppover så :)

• 3 år senere...
Skrevet

Hei,

Jeg bor i et kompleks der det er felles avtrekk i kjøkkenvifte, og hadde i utgangspunktet en mekanisk vifte med spjeld, hvor lukket spjeld = vifte av, og åpent spjeld = vifte på. Dvs, det trekkes konstant luft ut av røret. Nylig byttet jeg til elektrisk vifte med motor, men nå er viften på en måte alltid på, ettersom spjeldet åpnes automatisk pga. undertrykket i ventilasjonsrøret. Eksisterer det noen form for manuelt spjeld man kan installere mellom ventilasjonshette og ventilasjonsrør? Slik at jeg kan stenge av helt når vifta ikke er i bruk?

Mvh

Grete

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...