Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg følger med Luksusfellen på tv og hver gang er det unge mennesker som havner der. I dag er det en 20-åring med 13 betalingsanmerkninger!

Så begynner jeg å tenke - hvordan og hvorfor får unge mennesker så stor gjeld så tidlig? Hvem svikter dem - er det foreldrene, skolen, andre? Jeg skjønner ikke hvordan kan man sove godt etter å ha brukt penger man ikke har. Alt vi har hjemme er betalt ved kjøp og ingenting ble kjøpt med kredittkort. Først betaler vi regningene, så setter vi noe i sparekontoene, og sist bruker vi pengene som er igjen på uteliv, shoppingturer, osv.

Kanskje foreldrene og skolen må satse mer på de unge så at de får nødvendige kunnskaper om privatøkonomi og ikke havner i luksusfeller?

Kanskje bankene og de andre som tilbyr kredittkort bør heve grensen fra 18 til 25 år eller mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det burde være obligatorisk med et økonomifag på ungdomsskolen/videregående. Det er alt for tydelig at mange rett og slett ikke har peiling på prioriteringer, kreditt, renter, at pengene gjerne skal vare en hel måned, osv., og da er det ikke så rart det går galt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vokst opp med streng økonomisk budsjett, og jeg ble ofte innviet i økonomien når jeg spurte om jeg kunne få penger til noe osv, kanskje litt i overkant, men jeg lærte å respektere penger når jeg var ung. Det har resultert i at jeg ikke har noe tiltrekning til å hverken få meg kredittkort eller låne penger til tull, det eneste lånet jeg skal ha er huslån. Selv der har jeg snart 400 000 i EK, og jeg er bare 23 med deltidsjobb enda. Bilen betalte jeg selv. Et par av mine venninner har aldri vært veldig interessert i økonomi, ikke vokst opp med foreldre som mine, som ALDRI tok noe på avbetaling med mindre det var rentefritt, men som har vokst opp med refinansiering, lån, kredittkort osv. Venninnene mine har flere kredittkort som de bruker, og hun ene har også et forbrukslån. Fordi de ønsker å kunne kjøpe seg ting de har lyst på, der og da. Den impulsen lærte jeg å handtere for lenge siden.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg tror at like viktig som manglende kunnskap er det faktum at man forventer umiddelbar tilfredsstillelse av alle behov og ønsker. Vil man ha noe, skal man ha det med en gang. Og akkurat det er jo en trend i tiden.

Vi lever i den ekstremt privilegerte delen av verden, og mange av oss har ikke måttet slite for noe som helst. Når man topper dette med foreldre som bare vil det beste for barna og strekker seg langt for å oppfylle alle ønsker avkommet måtte ha, så sier det seg selv at virkeligheten innhenter en ganske fort når en blir voksen og står på egne bein.

Endret av Iah
  • Liker 4
Skrevet

Takk for fine svar og nyttig lenke. Det er klart at oppdragelse er viktig, men skolen kan gjøre noe der hvor foreldrene sviktet barna når det gjelder privatøkonomi. Obligatorisk økonomifag på ungdomsskolen/videregående høres veldig bra ut! Da kan barna se på episoder fra Luksusfellen også for å se hvordan det går med folk som ikke holder seg innenfor egne grenser. :lur:

Av og til har jeg mine perioder når jeg har veldig lyst på impulskjøp eller ser noe jeg har veldig, veldig mye lyst på. Men jeg klarer å styre meg og tenke "har jeg råd til dette akkurat nå?". Vanligvis er det "ja", siden det er sjelden sånt skjer. :fnise:

Skrevet (endret)

Forventninger overrasker stadig økonomer, og man finner ut at de fleste lever mer i nåtiden enn i fremtiden.

Mao får du spørsmål om 60kr om en mnd eller 50kr i dag så tar du de 50 kronene i dag, siden det er i dag, mens om du får spørsmålet om 60kr om 13 måneder eller 50kroner om 12 måneder så tenker du at begge deler er ca ett år og dermed er 60 kr (høyere sum) mer attraktivt. Men det som er interessant er når det har gått to måneder. Da er du jo tilbake til der man var i starten, og de fleste vil faktisk ta de 50 kronene på stedet selv om de sa at de heller ville ha 60 kroner 12 måneder tidligere.

Dette er et fenomen som man også ser i lotto som må være den mest dokumenterte formen for å kaste penger i dass, men allikevel så gjør folk det i håp om å være den ene. Her ser man en annen effekt av at alle vet om en lottomillionær pga de støtt og stadig er på tv eller i avisen. Men skulle man ha fremstilt alle taperne så hadde det tatt evig mange timer om hver taper bare hadde ett sekund til å fortelle om tapet sitt. (12.3 mill sekunder i vikinglotto for 1. premie (ikke lykketall, som ville gitt en taperkanal som hadde vart i 142 dager...)

En annen ting som spiller inn er assosiasjoner. Vi antar noe er fakta fordi vi bruker assosiasjoner til å svare på spørsmål vi ikke kan. F.eks. vil mange svare på spørsmålet om velkledde folk er rike med ja pga man assosierer velkledde folk med stjerner, industrisjefer etc som er rike. Men dette vet vi jo at ikke stemmer ettersom alle fjortissene som løper rundt i goosen sin med luis vuittonveske betalt av fadern ikke eier nåla i høystakken. Dette er konsumentfella som selskaper ønsker å selge illusjonen av (at man kan kjøpe seg inn i andres lykke).

Mao så vil folk som assosierer lykke og behagelighet på denne måten få lyst til å kjøpe stuff for å kle seg bra, bo riktig sted, ha riktig studie etc, og når de samtidig kan skyve kostnaden til fremtiden der den oppfattes som mindre så ser de på det som en vinnsituasjon. Det det ender med er jo som finansbransjen har funnet ut at det er greit å pisse i buksa så lenge du kommer deg hjem og får betalt regningene, hvis ikke så er det mindre kurrant.

(Legger på at jeg er uenig i å trekke folk i ukelønn eller hva man gjør. Tror trikset er å droppe ukelønn og heller la barnet ta initiativ til å finne, definere og løse en jobb, og når barnet går tom for penger så må h*n ta konsekvensen ved å finne mer arbeid (arbeidsmarkedet hjemme er jo ikke uendelig :)) og dermed lærer at det kanskje er lurt å passe på forbruket samt ha litt i bakhånd. Mao lær dem å tjene penger, og la dem ta kostnaden av å feile. Vi ser jo stadig her på forumet at folk lærer slikt via ymse rariteter de foretar seg, og for barn er jo kostnaden som regel beskjeden.)

Endret av hmmz
  • Liker 1
Skrevet

Da tenåringenn her ble 18 år så kom det automatisk et kredittkort i posten var den banken som ble brukt. Dette til en som levde kun på stipend og hadde null i inntekt. Dersom du plusser på en oppvekst i stramme kår så er det lett å bruke det som er tilgjengelig. Heldigvis har unger holdt seg unna, men de kunne ha lett gått i fella.

Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Jeg følger med Luksusfellen på tv og hver gang er det unge mennesker som havner der. I dag er det en 20-åring med 13 betalingsanmerkninger!

Så begynner jeg å tenke - hvordan og hvorfor får unge mennesker så stor gjeld så tidlig? Hvem svikter dem - er det foreldrene, skolen, andre? Jeg skjønner ikke hvordan kan man sove godt etter å ha brukt penger man ikke har. Alt vi har hjemme er betalt ved kjøp og ingenting ble kjøpt med kredittkort. Først betaler vi regningene, så setter vi noe i sparekontoene, og sist bruker vi pengene som er igjen på uteliv, shoppingturer, osv.

Kanskje foreldrene og skolen må satse mer på de unge så at de får nødvendige kunnskaper om privatøkonomi og ikke havner i luksusfeller?

Kanskje bankene og de andre som tilbyr kredittkort bør heve grensen fra 18 til 25 år eller mer?

Heheh.. Han fra Fræna? Jeg kjenner han :gjeiper: Han satt i kassa på bunnpris i dag faktisk før jeg så han på tv.

Endret av henriett3
Skrevet

Tror veldig mye av dette kommer som en følge av at unge mennesker flytter mye og. Jeg har hatt 10-15 inkassovarsler med påfølgende gebyr etter navneskifte og 7 flyttinger siden jeg ble 18. Det skjer støtt og stadig at post kommer til adresser jeg har forandret ett halvt år tidligere

Skrevet

Jeg tror ungdom er bortskjemte. Hele min generasjon tidvis (jeg er i 20åra. Seint i 20åra).

(Advarsel. Kraftig generalisering.)

Min generasjons foreldre etablerte seg gjerne midt i verste jappetiden, men skyhøye renter og betalte kun renter på huslånene sine i årevis. Avbetaling og kreditt var fremdeles ikke så vanlig. Eller stuerent. Man krita gjerne på lokalbutikken men da med folkesnakk og skam som påpasser på at det ble betalt. Satt litt på spissen. Avbetaling var vel til en viss grad brukt på møbel og TV-foretninger, men kredittkort var ikke så mye brukt. Husker min mor betalte med sjekk to dager før lønna kom, fordi hun visste de sendte den i posten og da rakk det og komme penger på konto. :fnise:

Så kom jeg og mine klassekamerater fra landets hjørner inn i verden. Når vi begynte å vokse til, sank rentene og skuldrene til våre foreldre med den. De begynte å la oss få mer. De skjulte kanskje mer problemer for oss enn det som var godt for oss? Når vi kom i tenårene og 90tallet traff, så var det økonomisk oppsving, og barn merker økonomiske goder GODT når foreldrene har det bra.

Får man "alt" (eller det man aller mest vil ha) når man vil ha det som liten, så vil man fortsette den vanen når man vokser opp. Jeg så det godt når jeg flyttet på hybel som 16åring. Mange 16-17åringer flyttet også på hybel for vgs-linjer som var litt langt unna foreldrenes hjem. Man festet, sov lite, sov bort skoledagen, kjøpte snop og hadde ikke penger til mat. Et fåtall klarte å holde en viss, sunn liten "familieøkonomi" gående.

Når man da blir voksen så har man kanskje en vrangforestilling om hvordan det SKAL være. Selv om man vet hvordan det ER. Luksusfellen-Lars og Luksusfellen-Line VET at de ikke har råd til ny TV. Men alle andre har. Og de vil ha. Og de vet at de kan få. De kan få akkurat nå. Og de kan betale senere. Smart? Jaaaa!

Jeg tror det vil snu med neste generasjon, til en viss grad. Barnehagebarn i dag vokser opp med foreldre som kjenner til farene ved effektiv rente, ved totalpris etter latterlige avbetalingsplaner og farene med kredittkortgjeld vs annen gjeld. De vil vokse opp med dette som noe kjent, og ikke som en plutselig fristelse og grønt paradis som åpenbarer seg når de blir voksne.

For å forebygge dette, mener jeg man bør gå på foreldre/skole før man går på bankene. Man kan ikke skyte bilselgeren for at man kjøpte en stasjonsvogn om man egentlig ville ha en el-bil. Ber man en selger om en vare så får man den. Man må få det inn med teskje at man ikke må gape over mer enn man kan svelge.

Har lenge ment at økonomi burde introduseres tidligere. Nå er det en liten del av matematikkdelen frem til VGS tror jeg, da man for første gang har et rent økonomifag om man velger allmenn. Skyt meg om det har endret seg siden "mine" dager. Men VGS er ofte "for sent". De er noen få år fra å få tilbud om første billån og første kredittkort. Det må inn tidligere. Tror jeg.

• Liker 2
Skrevet

Heheh.. Han fra Fræna? Jeg kjenner han :gjeiper: Han satt i kassa på bunnpris i dag faktisk før jeg så han på tv.

Klarer han å holde til budsjettet? :gjeiper:

Gjest henriett3
Skrevet

Klarer han å holde til budsjettet? :gjeiper:

Nå, etter luksusfellen greier han det ja :) Eller.. sånn nesten ihvertfall :gjeiper:

Skrevet (endret)

Nå, etter luksusfellen greier han det ja :) Eller.. sånn nesten ihvertfall :gjeiper:

Jeg gratulerer ham for pent ryddet garderobeskap og fine interiørgreier hjemme. :fnise: Det er sjelden jeg ser menn som har klærne sine så pent i garderobeskapet og velger små ting til hjemmet med smak. :fnise:

Uansett var det veldig dumt å få på seg så stor gjeld.

Endret av Drizzt
Skrevet

Det er foreldrene sitt ansvar å lære ungene om god privatøkonomi. Barna lærer gjennom foreldrene, og foreldrenes vaner og måte å behandle penger på arves gjerne videre til barna. De jeg kjenner som har en dårlig økonomisk sans har sluppet å ta noe særlig ansvar for eget liv og økonomi før det har gått for langt, og foreldrene har sydd puter under armene til barna når det allerede har vært for sent..

Så jeg mener det er foreldrene sitt ansvar å lære barna om økonomi, hvorfor skal skolen få alt oppdrageransvar? Klarer ikke foreldre noe som helst? Men selv om jeg plasserer ansvaret hos foreldrene (som med alt annet som gjelder barna - skole er en læreinstitusjon, ikke oppdragerinstitusjon) synes jeg det hadde vært lurt å introdusere privatøkonomi på skolen også i større grad enn i dag. Det virker som om det er et par misforståelser som bør oppklares før barn fyller 18 år, blant annet at kredittkort ikke er penger som banken gir i gave til deg, men penger som skal betales tilbake med gode renter.

• Liker 1
Gjest henriett3
Skrevet

Jeg gratulerer ham for pent ryddet garderobeskap og fine interiørgreier hjemme. :fnise: Det er sjelden jeg ser menn som har klærne sine så pent i garderobeskapet og velger små ting til hjemmet med smak. :fnise:

Uansett var det veldig dumt å få på seg så stor gjeld.

Haha, true. :fnise:

Skrevet

Jeg synes ikke man kan legge all skylda på foreldrene. Dagens ungdom presses til å ha fine ting konstant fra venner og media. Om man er litt annerledes og ikke har alt som de andre har, så kan man fort bli sett ned på pga det. Det er et voldsomt til press om å ha de fineste klærne, mest mulig apple-produkter, påsveiset hår og ferieturer til fjerne land. Dette er verdier dagens ungdom vokser opp med.

Da er det ikke rart at de maser på foreldrene, og foreldre vil jo ikke at barnet skal være et utskudd heller. En god venninne av meg har en sønn som ble mobbet fordi han hadde en 5 år gammel nokia. Han er 13 år. Dette er verdier som de vil ta med seg senere i livet også..

Jeg er enig med mange andre her i at økonomi burde få mye større fokus på skolen. Når man ser at presset med merkeklær osv begynner allerede på barneskolen, så burde de også starte med enkel økonomi på barneskolen. Det trengs. Les f.eks om at bare halvparten av unge mellom 18 og 20 år vet hva rente er. Det er ikke rart at så mange mister kontrollen på økonomien. Anbefaler forresten å se "Teenage boss" som man kan se på NRK nett-tv.

Skrevet

Jeg glemmer aldri de ordene en mattelærer jeg hadde på ungdomsskolen sa til oss elever "Når dere begynner å tjene penger, må dere alltid huske på å betale alle regninger og utgifter først, deretter ser dere hvor mye dere har igjen til mat, sparing og sosiale ting, og klær"

Så fortalt hun hva som skjedde om man kjøpte mat og klær og var altfor sosial før man betalte regninger og utgifter. Det satt en støkk i meg.

Så det vil jeg aldri glemme, og vi som gikk i hennes klasse ble veldig økonomiske :fnise:

Skrevet

Hvilken episode er dette? Jeg fant den ikke, jeg!

Ja, det skulle vært 30-årsgrense på alt, bortsett fra sparing og andre fornuftige ting :fnise:

Skrevet

kan du definere unge? med unge tenker jeg de under 25-30 år, og jeg har sett mange folk i det programmet som er eldre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...