Gjest gjest Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Trodde ikke jeg skulle være nødt til å spørre om dette men... Jeg er fulltidsstudent og får laveste sats AAP. Vi ligger to tusen over sosialens satser i denne byen så der får vi ikke hjelp. Biologisk far har nedsatt bidragsevne så Nav kan ikke pålegge han å betale særtilskudd. Jeg klarer ikke å jobbe ved siden av studiene, har ett barn som trenger mye hjelp til lekser o.l. pga språkproblemer. Dermed må jeg sitte med alt mitt skolearbeid på sene kvelder og i helgene. Konfirmanten ønsker selvsagt å invitere sin sosiale far (far til hennes søsken som jeg er skilt ifra) og hans familie. Jeg ønsker selvsagt å innfri dette ønsket. Så er det slik at økonomien ikke strekker til, forsøker å spare men det strekker bare ikke til.
Cho Kon It Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Skal ikke faren være med å betale for konfirmasjonen?
Gjest Regza Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Hvorfor skulle man få støtte for konfirmasjon? Er jo det samme som om man skulle få støtte til store bursdagsselskaper. Om far ikke kan betale og du ikke har råd, må dere nesten kutte ned på gjestene.. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Skal ikke faren være med å betale for konfirmasjonen? Du mener at biologisk pappa skal betale for at morens nye samboer med familie skal delta på konfirmasjon? 1
Måndagsbarn Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 I og med at din samboer og hans familie burde være klar over din situasjon, kunne du kanskje bedt ham om hjelp? Han igjen har vel deretter evt. mulighet til å spørre sin familie på en fin måte om de kanskje kan bidra - dersom dere har et godt forhold til hverandre og de ønsker å gjøre ditt barns konfirmasjon til en fin dag har de helt sikkert ikke noe imot å bidra litt for å få til dette?
altflyter Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Hvis du er student kan du vel ta opp lån i lånekassen?
altflyter Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Du mener at biologisk pappa skal betale for at morens nye samboer med familie skal delta på konfirmasjon? Slik som jeg forstod det er det farens samboer m.fam det er snakk om. Ikke mors... Endret 13. desember 2011 av altflyter 1
HopelessFear Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 I og med at konfimasjon er et valg, så får en ikke noen støtteordning på det. 2
Pasjonsblomst Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Foreslår at du har konfimasjon hjemme, dropper alt av dyre utgfifter som lokale, full middag, catering osv. be venner og familie bidra med matretter, og ha en avslappet feiring med plass til de gjestene dere ønsker (så sant det er plass der dere bor da). Tenk alternativt! 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Dere må dele på utgiftene: biologisk far og hans familie dekker sine utgifter (hvis de skal delta da) biologisk mor (du) dekker for deg og din familie sosial far (din mann/samboer) dekker for sine familiemedlemmer Når det gjelder mat har jeg vært i både konfirmasjoner og dår der det er servert gryter, sodd (trøndelag:-)) osv. Og det er helt vanlig at gjestene tar med kaker (+ fra naboer og bekjente). Det handler mer om hvor godt planlagt det er, hvor koselig lokalet er, hvor mye omtanke som er lagt i hver minste detalj. Min mor kunne få selv ei brødskive og en kopp te til å skinne - det er noe å strekke seg etter:-) 1
Tropic Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Det du kan gjøre er å ha veldig få til middag, men flere til kaffe og kaker etterpå. Få folk til å stille med kaker (De fleste gjør dette) og ha billige drikkevarer, vann, evnt saft f.eks. Finnes ingen støtteordninger så vidt meg bekjent. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Inviter til koldtbord der alle tar med en rett hver, hvis de kjenner deg så kjenner de også til din økonomiske situasjon, og da syns de helt sikkert det er fint å bidra litt på hver sin måte. Ellers er du heldig som slipper å ta opp studielån mens du studerer. Jeg studerte også samtidig med at jeg var mamma, og måtte ta fult studielån og enda jobbe på lørdager og noen kvelder i uka, så sånn sett syns jeg du er heldig som får betalt mens du studerer og går ut i jobb uten studielån, og det kan sånn sett nesten virke litt provoserende på meg at du skal ha støtte fra det offentlige til å arrangere selskap for barnet ditt. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Jeg feiret konfirmasjonen hjemme i min tantes store hus. Kaker og koldtbord ble laget av familien, bunad ble lånt av tante. Hadde det kjempetrivelig. Min uføre far brukte knapt ei krone. Har ærligtalt kun vært i en konfirmasjon som ikke ble holdt hjemme uten catering. Og da var det 3 venner som feiret samtidig.
Gjest abba Skrevet 13. desember 2011 #14 Skrevet 13. desember 2011 ...(far til hennes søsken som jeg er skilt ifra) og hans familie.... Slik som jeg forstod det er det farens samboer m.fam det er snakk om. Ikke mors... Jeg forsto det som at det var mors eksmann som hun har fått barn med som er yngre enn konfirmanten... 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 Det ER støtteordning, Du får støtte fra NAV til et helt middels selskap, men jeg er usikker på om du vil få det i og med at du faktisk har mulighet til å søke stipend/lån. Hvorfor gjør du ikke dette?
Gjest Ts Skrevet 13. desember 2011 #16 Skrevet 13. desember 2011 Ts her, jeg har lån allerede fordi jeg studerte for å få den jobben jeg hadde før jeg ble syk og måtte over på AAP. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #17 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har hatt to konfirmasjoner på budsjett. Den første var med kun søsken, foreldre og besteforeldre samt far. Den andre var i tillegg søskenbarn og tanter og onkler samt far. Jeg gikk på AAP og brukte Lånekassa til å få det til. Jeg fikk ikke noen av gangen noe fra far. Jeg hadde selskap hjemme. Lagde maten selv og fikk hjelp av venner når jeg trengte det til praktiske ting. Første selskapet var det ikke bordpynt og blomster eller noe. Må si at vi uansett hadde en flott dag og konfirmanten var fornøyd på å ha fokuset sitt på seg.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #18 Skrevet 13. desember 2011 Ts her, jeg har lån allerede fordi jeg studerte for å få den jobben jeg hadde før jeg ble syk og måtte over på AAP. Den skjønte jeg ikke helt. Jeg fikk AAP basert på gammel lønn. Studerte. AAP dekket ikke opp alle studieutgiftene så jeg tok opp lån i tillegg. Jeg hadde fra før en god del gjeld i Lånekassa pga tidligere studier, men hadde ikke problemer med å ta opp mer.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #19 Skrevet 13. desember 2011 - Ha selskapet hjemme - Lag mat selv (evt få alle til å ta med en rett hver) - Ikke bruk penger på ting som blomster etc, plukk blomster ute hvis du har mulighet til å gjøre det
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #20 Skrevet 13. desember 2011 Den skjønte jeg ikke helt. Jeg fikk AAP basert på gammel lønn. Studerte. AAP dekket ikke opp alle studieutgiftene så jeg tok opp lån i tillegg. Jeg hadde fra før en god del gjeld i Lånekassa pga tidligere studier, men hadde ikke problemer med å ta opp mer. Det er vel ikke sikkert TS lenger har rett til støtte hos Lånekassen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå