Gå til innhold

Hvor tidlig er det vits i å teste?

Anbefalte innlegg

Gjest Drodlebrura
Skrevet

Hvor tidlig er det egentlig noe poeng i å ta graviditetstest?

Leser på noen forum der folk begynner å teste 5 DPO og liknende. Er det i det hele tatt mulig å få positiv test så tidlig?

Hvor lenge før IKM er det sannsynlig at man kan få positiv test om man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier vel at fra 10 DPO kan man teste. Egget fester seg gjerne ca. en uke etter eggløsning, og produksjonen av hCG må også bli såpass høy at den kan fanges opp av graviditetstester, så å teste 5DPO er egentlig bare sløsing med tester.

Gjest Modig mor
Skrevet

Spørs hva du mener med vits ... Det går an å få positiv test tidlig, men det er jo først etterpå du vet om en eventuell negativ test var negativ fordi det var for tidlig, eller fordi du ikke var gravid. Sjekker du FFs "chart gallery" etter charter med positiv test 6, 7 og 8 DPO, finner du en del - men andelen spontanaborter er høyere jo lavere DPO testen er tatt på. Det betyr *ikke* at risikoen er større med tidlig test, bare at mange graviditeter som ikke har livets rett, blir oppdaget på den måten.

Jeg har testet tidlig i én syklus - da begynte jeg 8DPO, mest for å venne meg til å se hvite tester ... Men 10DPO var det en svak, svak strek litt etter tidsfristen - og 11DPO var testen positiv. Etterpå ga jeg bort de testene jeg hadde igjen, og etter at jeg mistet, har jeg ikke kjøpt nye. Nå venter jeg til mensen er forsinket, jeg vil ikke vite det dersom jeg har en såkalt kjemisk graviditet (tidlig spontanabort).

Skrevet

relativt ny her; hva betyr DPO? :)

Skrevet

relativt ny her; hva betyr DPO? :)

DPO= days past ovulation, altså antall dager etter eggløsning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...