Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte i ny jobb 1. november og har virkelig gitt alt for å lære mest mulig og bli flink i den nye jobben. I dag ble jeg imidlertid kalt inn på teppet, og så og si truet til å si opp selv. Hvis ikke fikk jeg vite at det var små sjangser for at de ville beholde meg etter prøvetiden. Grunnlaget deres var at jeg ikke solgte nok, + et par småfeil jeg hadde gjort siden jeg begynte (bagateller). Dette er en butikkjobb. Har regnet ut salgsprosenten min, og den ligger på nesten 90%. Og det syntes jeg er sinnsykt bra etter 1,5 mnd i jobb. Men tydeligvis ikke bra nok.

Jeg fikk i tillegg vite at de har ansatt en som har jobbet i bedriften tidligere, og mistenker naturligvis at det er derfor de vil bli kvitt meg. Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt opp selv i alle fall! Jeg hadde kontaktet fagforeningen og spurt dem om råd.

Har du levert en skriftlig oppsigelse så kan det være at du skal (skriftlig) annulere den fordi den ble skrevet under press (da er den forøvrig ikke gyldig - ingen avtaler gjort under press er gyldige)).

Men hør med fagforeninga du.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har prøvetid har du vel rett på bli ut prøvetiden, men dersom du uansett ikke ville fått fortsette syns jeg det er rederlig å gi deg beskjed om det slik at du kan begynne å se deg om etter ny jobb. Husk også at det ser bedre ut på cven å ha sagt opp selv enn å bli sagt opp. Dessverre er min erfaring fra arbeidslivet at de som må forlate arbeidsplassen etter prøvetid sjelden er enig i det selv, og syns de har gjort en strålende jobb selv om det ikke er tilfelle. Dersom du er fagorganisert kan du ta kontakt med forbundet ditt og høre med dem hva de tenker om saken.

Skrevet

Det er ikke slik at når man er i prøvetid så er det kjempelett å si noen opp pga udugelighet. Oppsigelsesvernet er faktisk ganske sterkt også for dem som er i prøvetid. Dette sier advokaten:

Det er i hovedsak tre forhold som skiller en ansettelse med bestemt prøvetid fra en fast ansettelse:

1. Arbeidstaker har et noe svakere oppsigelsesvern i prøvetiden

I prøvetiden skal arbeidsgiver få prøve om den ansatte fyller stillingen. Men den ansatte må gis en reell anledning til å få prøve seg. Arbeidsgiver plikter derfor å gi den ansatte rettledning og eventuell opplæring.

Hvis arbeidsgiver er misfornøyd med den ansatte, og ønsker å gå til oppsigelse, bestemmer arbeidsmiljøloven § 15 – 6 at oppsigelsen må være begrunnet i arbeidstakerens tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. Det er ikke nok med ”synsing” fra arbeidsgivers side, det må kunne gis en konkret begrunnelse. Også en oppsigelse i prøvetiden må være saklig begrunnet.

Arbeidsgiver kan ikke forvente noen idealytelse fra den ansatte i prøvetiden, men må kunne kreve at arbeidsytelsen ligger på gjennomsnittlig nivå. I stillinger med høye kvalifikasjonskrav, må arbeidsgiver forvente en raskere tilpasning til arbeidet enn ellers. Dersom noen sider ved arbeidet er særlig viktige, må det kunne stilles større krav til ytelse på dette området enn andre områder. Arbeidsgiver må også kunne kreve at den ansatte kommer punktlig på jobb og følger de pålegg og instrukser som blir gitt av hans overordnede.

I en oppsigelsessak vil retten vurdere om det faktiske forhold er slik arbeidsgiver beskriver. Det er viktig at arbeidsgiver kan føre bevis for sine påstander. Viktige bevis kan være forklaringer fra andre arbeidstakere som den ansattes nærmeste overordnede, notater vedrørende muntlige advarsler eller skriftlige advarsler.

Arbeidsgiver må imidlertid også godtgjøre at den ansatte har fått tilstrekkelig opplæringstilbud og oppfølging. Hvis en nyansatt blir satt til selvstendige arbeidsoppgaver uten instruksjon eller bistand, kan han ikke straks sies opp fordi han ikke har klart oppgavene. Arbeidsgiver må selv oppfylle sin grunnleggende plikt til å organisere og tilrettelegge arbeid under hensyn til den enkelte arbeidstakers alder, kyndighet, arbeidsevne og øvrige forutsetninger. Ellers kan retten si at arbeidsgiver ikke har hatt forsvarlig grunnlag for å prøve den ansattes skikkethet og utviklingsmuligheter. De alminnelige saksbehandlingskravene som gjelder ved oppsigelse, gjelder tilsvarende ved oppsigelse i prøvetiden

Jeg ville derfor kontaktet min fagforening for å få hjelp. Hvis du ikke er organisert er det straks verre. Advokat er dyrt, men det finnes gratis tilbud i de største byene, som f.eks. jussbuss.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...