Gå til innhold

Utholdende vs. tung styrke


Klips

Anbefalte innlegg

Hei, de fleste (ca alle) diskusjoner og artikler rundt forskjellige typer trening, dreier seg om muskler, forbrenning, oppstramming etc.

(God helse er en fin bieffekt virker det som, men det er fettet det fokuseres på)

Hvor kan man lære mer om de andre effektene?

Når det gjelder skjelettstyrke, motvirking av plager og sykdommer, å beholde en sterk kropp når man blir eldre, utfordringer i dagliglivet etc - hva slags trening er best da?

Spesielt når det gjelder utholdende styrke (typ saltimer) vs tung styrke (frivekter, få reps), jeg vil ha en sterk og sunn kropp, men jeg bærer jo oftere handleposer på glattisen enn jeg løfter flygler, hva er egentlig mest funksjonell trening? Når man ikke skal briefe med den, men ha virkelig nytte av den?

Er det noen som har kunnskap om dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, de fleste (ca alle) diskusjoner og artikler rundt forskjellige typer trening, dreier seg om muskler, forbrenning, oppstramming etc.

(God helse er en fin bieffekt virker det som, men det er fettet det fokuseres på)

Hvor kan man lære mer om de andre effektene?

Når det gjelder skjelettstyrke, motvirking av plager og sykdommer, å beholde en sterk kropp når man blir eldre, utfordringer i dagliglivet etc - hva slags trening er best da?

Spesielt når det gjelder utholdende styrke (typ saltimer) vs tung styrke (frivekter, få reps), jeg vil ha en sterk og sunn kropp, men jeg bærer jo oftere handleposer på glattisen enn jeg løfter flygler, hva er egentlig mest funksjonell trening? Når man ikke skal briefe med den, men ha virkelig nytte av den?

Er det noen som har kunnskap om dette her?

Styrke vil man ha mer igjen for enn bare utholdenhetstrening. Dersom man må velge én.

En sterkere kropp tåler større påkjenninger og blir ikke like lett skadet. De som trener mye løping, spesielt de med dårlig teknikk, blir oftere skadet og syk.

Egentlig gjelder det all trening dersom volumet er veldig stort. Når man trener på mosjonsnivå og over, gjerne på maksgrensen av hva man tåler fysisk og psykisk (sammen med alle de andre stressmomentene i hverdagen som jobb, samliv og etc) blir man oftere syk. Det er ingen hemmelighet at stress påvirker immunforsvaret.

Hvor grensen ligger må man prøve selv.

Over til det med funksjonell trening. Her er jeg kanskje noe fargelagt, men jeg mener crossfit er det ultimate innenfor funksjonell trening. Øktene varierer fra styrkeøkter, teknikkøkter, bevegelighetsøkter til "vanlige" crossfitøkter der man kombinerer styrke med mange repetisjoner og høy intensitet.

Noen øvelser er typiske (olympiske) vektløftings-øvelser, del-versjoner av disse, noe er turn, noe er kroppsbeherskelse og bevegelighet og noe er rett og slett bare rart (som å løfte runde steiner, eller bildekk).

Det finnes flere typer funksjonell trening innenfor segmentet kombinert styrke og kondisjon. Kettlebells eller ofte kalt girya baserer seg på funksjonelle bevegelser. Dette er også en del av crossfit, men kan fint trenes uten at du nødvendigvis kaller det crossfit.

Alternativt kan du kombinere vanlig styrketrening med kondisjonstrening på sykkel eller løping.

Jeg tror det er viktigere å drive med noe man har lyst å drive med enten det er saltimer eller vektrommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Jeg mente utholdende styrketrening vs tung styrketrening, ikke kondis vs. styrke. Det er så mange tung styrke-gururer rundt som mener utholdende styrke er helt bortkastet, men det er alltid i forbindelse med utseendet.

Girya har jeg holdt litt på med i høst, veldig artig og annerledes.

Skulle gjerne testet crossfit, det virker dødsgøy.

(Men enn så lenge må jeg holde meg til det som er nærmest, enklest, raskest og mest fleksibelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Jeg mente utholdende styrketrening vs tung styrketrening, ikke kondis vs. styrke. Det er så mange tung styrke-gururer rundt som mener utholdende styrke er helt bortkastet, men det er alltid i forbindelse med utseendet.

Girya har jeg holdt litt på med i høst, veldig artig og annerledes.

Skulle gjerne testet crossfit, det virker dødsgøy.

(Men enn så lenge må jeg holde meg til det som er nærmest, enklest, raskest og mest fleksibelt.)

Det som er bortkastet er å trene styrketrening med lette vekter som om de skulle vært tunge.

Hvis man f.eks har et treningsprogram der man trener 3x20 med lette vekter og så tar 3-4 minutter pause før neste øvelse.

Hvis man skal trene så lett bør man bruke litt vanskelige øvelser (for å trene teknikk) eller ha høy intensitet.

Knebøy i løse luften bygger ikke svære muskler, men prøv å kjøre dem tabata med mål om å ta så mange som mulig.

Det blir altså 8 runder med 20 sek knebøy og 10 sek hvile. Men i hvilen skal du sitte statisk i nedre posisjon. (Utmerket trening mot alpinsesongen!)

Skal love deg at du får syre langt opp i ørene.

En annen gøy øvelse er at du for hvert minutt tar x antall reps av en øvelse til du ikke klarer det på ett minutt.

Pushups f.eks.

1 minutt tar du 1 pushup. Så hviler du til neste minutt begynner. Da tar du 2, så hviler du.

På minutt 15 tar du 15 pushups. Når du ikke klarer å fullføre settet før minuttet er omme er du ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...