mousepad Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Hva syntes dere om at det ikke lenger synges barnehagesanger med religiøst innhold? Feks deilig er jorden mfl.
Emas Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Eg synes det er tullete...Det er snakk om kulturarven vår, frytklig synd at desse flotte julesangane skal bli dumt fordi dei handlar om det vi feriar jul, slik vi kjenner den i Norge...Det er mi meining i allefall 4
mary-jane Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Synes ikke at "kulturarv" skal overgå alt. Det er snakk om å tukle med barnesinn når det gjelder religiøs input. De tar ting bokstavelig og de tror på historier når dem blir fortalt som sannhet. Om det er en prest eller innhold i en sang, så synes jeg det er viktigere å tenke på barna enn kulturarven. (Men greit så lenge foreldre og lærere forklarer bakgrunnen for historiene de hører og at det kanskje ikke er sant etc.) Norge ble kristnet på en forferdelig stygg måte og mange har lidd og lider enda pga kristendommens klør og manipulasjon. Det er ikke all kultur som er så bra å ta vare på, selv om det finnes koselige punkter ved den. Synes det er helt greit at skoler, barnehager og hjem (men sistnevnte er foreløbig det vanskeligste), forholder seg nøytral til religion. 6
Miki Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Synes det er helt idiotisk. Norge er et kristent land, men det faller litt bort når invandrere med annen religion sier at vi ikke respekterer dem. Så ja, Norge tror nå at det å blande religion og kultur er respekt for invandrerenes religion og kultur. Hvem respekterer vår kultur og religion? Ikke så mange lenger. Julen hører kristendommen til, og vi skal derfor synge kristne julesanger. Skulle bare mangle! 4
Brunhilde Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Synes det er helt idiotisk. Norge er et kristent land, men det faller litt bort når invandrere med annen religion sier at vi ikke respekterer dem. Så ja, Norge tror nå at det å blande religion og kultur er respekt for invandrerenes religion og kultur. Hvem respekterer vår kultur og religion? Ikke så mange lenger. Julen hører kristendommen til, og vi skal derfor synge kristne julesanger. Skulle bare mangle! Nei, det skulle ikke bare mangle! Jeg er etnisk norsk og ateist og jeg ser ingen grunn til at religion skal utøves andre steder enn i den respektive religions hus. Syng alle de sangene med kristent innhold dere vil i kirka, men la barnehage og skole slippe den meningsløse påvirkningen religion, i mine øyne, er! 8
Miki Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Nei, det skulle ikke bare mangle! Jeg er etnisk norsk og ateist og jeg ser ingen grunn til at religion skal utøves andre steder enn i den respektive religions hus. Syng alle de sangene med kristent innhold dere vil i kirka, men la barnehage og skole slippe den meningsløse påvirkningen religion, i mine øyne, er! Så barn skal få lære om islam, jødedommen og det å være ateist, mens kristendommen - nei den kan vi drite i? JESUS BLE FØDT DEN 24. DESEMBER ÅR 0 I BETLEHEM OG DET ER DET VI FEIRER! Makan! 3
*Joyce* Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Så barn skal få lære om islam, jødedommen og det å være ateist, mens kristendommen - nei den kan vi drite i? JESUS BLE FØDT DEN 24. DESEMBER ÅR 0 I BETLEHEM OG DET ER DET VI FEIRER! Makan! Vel, det der er jo en sannhet med modifikasjoner. Se her, f.eks. Det er ikke tilfeldig at den kristne julefeiringen ble lagt til slutten av desember, for å si det sånn. For min del må barn gjerne lære om kristendommen, men da på linje med øvrige religioner. Jeg er da heller ikke særlig positivt innstilt til idéen statskirke. 1
Harlekin Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Jeg synes det er hysterisk. Kristne julesanger er ikke bare religion, de er en del av kulturarven vår. Trist at barn skal vokse opp uten å få innblikk i en slik vesentlig del av norsk kultur og historie. Er dere så redde for at barna skal bli "hjernevasket", får dere fortelle dem at dette er noe noen tror på, men at mamma og pappa ikke tror på det. Da tar de det som en fin historie. 3
Gjest Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Nei, det skulle ikke bare mangle! Jeg er etnisk norsk og ateist og jeg ser ingen grunn til at religion skal utøves andre steder enn i den respektive religions hus. Syng alle de sangene med kristent innhold dere vil i kirka, men la barnehage og skole slippe den meningsløse påvirkningen religion, i mine øyne, er! Er helt enig med deg! Jeg er også etnisk norsk, men utøver ingen form for religion. Jeg vil ikke en gang lenger påstå at Norge er kristent land. Ikke bare på grunn av nye kulturer og påvirkning fra innvandring, men i 2011 tenker mange mennesker generelt annerledes. Flere og flere vil melde seg ut av den norske statskirke fordi de faktisk ikke er kristne, og færre og færre døpes. Ikke det at det nødvendigvis trenger å ha noe å si, men det er fortsatt en ganske vesentlig faktor. Da jeg gikk på barneskolen sang vi jo religiøse sanger og det har heldigvis ikke påvirket meg (jeg synes religion er noe av det mest patetiske som finnes), men jeg mener det kan tulle unødig med unger som i natur er godtroende og ofte tror på det andre sier, og da spesielt voksne. Så nei, for meg gjør det absolutt ingenting, og er nesten en trøst for meg som om en 10 årstid kommer til å ha egne barn i barnehage! 1
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Vel, det der er jo en sannhet med modifikasjoner. Se her, f.eks. Det er ikke tilfeldig at den kristne julefeiringen ble lagt til slutten av desember, for å si det sånn. For min del må barn gjerne lære om kristendommen, men da på linje med øvrige religioner. Jeg er da heller ikke særlig positivt innstilt til idéen statskirke. HEHE! Du har åpenbart ikke lært mye om kildebruk siden du henviser til Wikipedia!! :gjeiper: 1
Olive Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Så barn skal få lære om islam, jødedommen og det å være ateist, mens kristendommen - nei den kan vi drite i? JESUS BLE FØDT DEN 24. DESEMBER ÅR 0 I BETLEHEM OG DET ER DET VI FEIRER! Makan! Men det er jo ikke alle i en barnehage som feirer jul! Det er forskjell på å lære om religioner og synge lovsanger knyttet til den enkelte religion. Du burde forøvrig også kanskje lese deg litt opp på det du har skrevet med store bokstaver. 2
*Joyce* Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 HEHE! Du har åpenbart ikke lært mye om kildebruk siden du henviser til Wikipedia!! :gjeiper: Det er ingenting i veien for å for å linke til Wikipedia når det som står der er nogenlunde korrekt, til tross for at artikkelen manglet kilder. Om du av prinsipp ikke stoler på Wikipedia, kan du jo se her (NTNU), her (Aftenposten), her (en annen Wikipedia-artikkel) eller her (forskning.no). Kildebruk og kildekritikk er forøvrig to forskjellige ting. 3
Gjest Villanda Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Vi bruker nå julesanger med kristent innhold. Du grønne glittrende tre synges av full hals! Men det er av tradisjon og ikke av religion. Ingen barn blir hjernevasket religiøse av å synge noen julesanger i desember... Med mindre du virkelig går inn for å hjernevaske selvsagt, men det kan man jo gjøre hele året, hjemme :gjeiper: 4
Gjest pysepusen Skrevet 13. desember 2011 #14 Skrevet 13. desember 2011 Nei, det skulle ikke bare mangle! Jeg er etnisk norsk og ateist og jeg ser ingen grunn til at religion skal utøves andre steder enn i den respektive religions hus. Syng alle de sangene med kristent innhold dere vil i kirka, men la barnehage og skole slippe den meningsløse påvirkningen religion, i mine øyne, er! ENIG!! Så barn skal få lære om islam, jødedommen og det å være ateist, mens kristendommen - nei den kan vi drite i? JESUS BLE FØDT DEN 24. DESEMBER ÅR 0 I BETLEHEM OG DET ER DET VI FEIRER! Makan! Forskjell på å lære om og å utøve Og du har vel fått linker som viser at det du skriver ikke er helt sant? Når det er sagt - de må bare synge julesanger med kristent innhold for min del, men ikke bare det. Jeg kommer til å spørre i barnehagen hva de egentlig holder på med der før jul... det er mye Jesus-prat og det er ikke greit synes jeg.
Gjest Skitten pique Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Så barn skal få lære om islam, jødedommen og det å være ateist, mens kristendommen - nei den kan vi drite i? JESUS BLE FØDT DEN 24. DESEMBER ÅR 0 I BETLEHEM OG DET ER DET VI FEIRER! Makan! Jesus ble faktisk ikke født i Desember i det hele tatt. Endret 13. desember 2011 av Skitten pique 1
Gjest Skrevet 13. desember 2011 #16 Skrevet 13. desember 2011 Jesus ble faktisk ikke født i Desember i det hele tatt. Ikke en gang i år 0 har man funnet ut
GrænOrka Skrevet 13. desember 2011 #17 Skrevet 13. desember 2011 Jeg synes det er trist at det er så mange barnehager som ikke synger kristne julesanger lenger. Jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner det tullballet deres om at alle barn blir hjernevasket hvis de synger kristne sanger. Dere ble nok selv oppdratt med norske julesanger og sikkert andre kristne sanger også, og se hva det ble av dere? Ikke nonner og prester i hvertfall! Hjernevask meg i ræva. Slutt med det tullet deres og la oss feire jul slik vi kjenner den. 2
Gjest Thessie! Skrevet 13. desember 2011 #18 Skrevet 13. desember 2011 Synes det er trist dersom alle kristne sanger skal fjernes fra barnehager. Ikke fordi det er kristne sanger, men fordi det er de sangene jeg og de fleste andre har vokst opp med og det er blitt tradisjon å synge de i julen. Så utvalget av sanger kommer til å falle drastiskt, og alle de fine sangene vil jo bli tatt vekk..
Gjest pysepusen Skrevet 13. desember 2011 #19 Skrevet 13. desember 2011 Slutt med det tullet deres og la oss feire jul slik vi kjenner den. Det kan jo tenkes at vi er vant til å feire jul med et annet innhold enn deg? Hjemme hos oss har vi sjelden sunget kristne julesanger, men mange andre. Vi vektlegger at familien får mye tid sammen i jula og vi koser oss med å pynte med nisser og å lage julegaver. Slik kjenner jeg jula og slik vil jeg at min sønn skal kjenne jula. 1
Olive Skrevet 13. desember 2011 #20 Skrevet 13. desember 2011 Slutt med det tullet deres og la oss feire jul slik vi kjenner den. Men det er jo ikke alle som feirer jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå