Gå til innhold

Gir du gaver til venners barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette handler egentlig ikke bare om julegaver, men bursdager etc.

Vi har en del vennpar som har fått barn, vi har ikke barn, og ikke planer om det. Vi har stram økonomi, noe de er klar over. Alikevel virker det som de forventer at vi stadig skal kjøpe gaver til disse ungene.

Det blir jo en gave når de har fått ungen og vi kommer på besøk, eller de kommer, og så er det dåp, og så er det bursdag, og så er det jul. Det blir ganske mange gaver etterhvert.

Så til jul blir det gave til foreldrene og gaver til ungene, de fleste har 2. Mange har også flyttet det siste året, så da er det jo selvsagt innflyttingsgave.

Selv har vi ikke feiret bursdagene våres de siste årene fordi vi ikke har hatt råd, vi har ikke fått noe gaver fra de.

Hvordan gjør andre det? Kjøper dere gaver til venners barn? Kan jo også nevne at vi har veldig lite med disse barna å gjøre, ser de 2-3 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to bestevenninners barn får både bursdagsgaver og julegaver av oss. Ingen av mannens kompiser har fått barn. Hun ene venninna mi bor et stykke unna, så der ser vi datteren hennes maks 2 ganger i året, men hun får likevel en liten gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å løse slike ting på. Slik har vi løst det: Etter flere år med mye gavemas og kav pratet vi med enkelte venner og ble enige om å kutte ut gaver til hverandre. I enkelte andre tilfeller har vi kuttet ut voksengaver, men gitt til barna.

Vi kjøper nå en liten oppmerksomhet til noen få venners barn (pluss fadderbarn, selvsagt). Enkelte av barna ser vi max en gang per år, mens andre ser vi oftere. De barna som får gaver av oss er barn av foreldre som vi har langvarig og nært vennskap til. Noen av foreldrene bytter vi fremdeles gaver med.

Man kan komme under hundre kroner per barn, men likevel kjøpe noe som er helt ok. Avhengig av fantasi, butikkutvalg, barnas alder og foreldrenes ønsker har vi gitt alt fra vaskeklut+håndkle, via bøker, brettspill (ofte gode tilbud), tegnesaker, klistremerker og øredobber til votter, skjerf eller andre klesplagg.

For de barna vi ikke ser så ofte, har vi holdt oss til julegaver, og ikke bursdagsgaver.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eget initiativ kjøper jeg gaver til fem venners barn, to foreldre(venner)får også. Men i år kjøpte jeg flotte bøker på salg fra Bokkilden, og gaven kom i snitt på mellom 60-100,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun 2 venninner som har fått barn. Det ene er bestevenninna mi. Der kjøper jeg både bursdags- og julegave til begge to. Den andre venninna mi sine unger får av og til. Kommer ann på hvor mye vi sees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har nylig komt i den situasjonen at vi har barn, og eg veit at nokre venninner kjem til å kjøpe gave til ho. Men eg FORVENTAR ingenting! Til dei av venene våre som har barn kjøper vi gave til dei nærmaste venane sine barn. Har også gjort det slik at eg har kjøpt eit spel til heile familien, altså berre ei gave til alle 4. Det eller ein familievenleg dvd er jo ei mulighet dersom ein har lyst til å gje noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg. Hvertfall julegaver. Er student uten ekstra jobb, så lever litt stramt, så blir nok helst bare julegaver. Men nå har jeg bare 3 venner med barn så det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Er motstander av den der "slutte å gi til de voksne når de får barn", så jeg fortsetter bare å gi til de voksne. Det er jo de som er vennene mine, ikke barna. Hadde jeg fått tantebarn hadde jeg gitt til både barn og voksne. Hvis de hadde kommet med den der "du som ikke har barn får ikke noe", så er det mulig jeg kun hadde gitt til barna. :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei,jeg gjør ikke det.Det blir fryktelig mange gaver etterhvert om man skal gi til alle barna. Gir heller en liten oppmerksomhet til de voksne som jeg alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter også å gi gaver kun til venninnene mine. Og ikke til barna. Nå har jeg nylig fått barn selv, også, men gitt klar beskjed om at jeg ikke vil ha gave til henne, men fortsette på samme måte som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Nå har jeg ikke så veldig mange venner som har barn ennå, men jeg gir gaver kun til foreldrene. Syns det blir mest "rettferdig", ettersom jeg og min kjære ikke skal ha barn. Har feks en venninne med to barn, og da blir det mye om jeg skal gi til både venninna mi og begge barna, mens hun skal gi til kun meg.

Eneste barna jeg gir gave til er nevøen og niesa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri gitt presanger til venners barn unntatt en. Dette fordi vi er så mye sammen og våre unger er jevngamle og gode venner. Da blir det presang fra unger til unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir julegaver til barna til våre nærmeste venner. Det er ikke mange av dem, og kommer nok ikke til å bli flere heller, så det er ikke noe problem. Foreldrene får også fortsatt presang.

Bursdagsgaver gir jeg kun til barnet til en venninne som jeg har et spesielt forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gir til våre beste venners barn. Jeg er fadder for en av disse barna så det teller vel ikke helt. Men det er naturlig for oss å gi til dem uansett. Det er ikke snakk om dyre gaver, men det er tanken som teller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...