Azure Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Jeg er 23 år og har enda ikke vært hos gynekolog. Har kun hatt en sexpartner som jeg har enda. Vi har tenkt å vente i hvert fall 3-4 år før vi vil prøve å få barn. Tingen er at jeg er så redd for å finne ut da at vi har problemer med å få barn eller ikke kan få. Hadde dette skjedd så hadde vi startet med en gang. Lurer på om jeg skal bestille en time hos gynekolog for å sjekke at alt er i orden. Syntes jeg så prisliste sist gang jeg var hos legen om at man kunne sjekke om man var fruktbar. Hva mener dere? Noen som har gjort det eller ville gjort det? Til info: Har gått på p-piller i 5 år ca.
Gjest Marmot Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Det eneste gynekologen kan se etter er om du er "anatomisk normal", om du har cyster på eggstokkene, noe veldig mange kvinner har uten at det påvirker fruktbarheten din og om du har eggfolikler som modnes normalt, avhengig av hvor du er i syklusen, men når du uansett tar p-piller vil dette hemme eggløsningen, så det er poengløst. Når man utredes for ufrivillig barnløshet, bruker man kontrastvæske for å sjekke om egglederne er tette, lap. for å se etter endometriose osv. Disse tingene vil du ikke få gjort uten at du faktisk er ufrivillig barnløs. Med andre ord er det ikke noe vits for deg å gå til gyn. for å "sjekke om du kan få barn", for det kan ikke gyn. fortelle deg noe særlig om nå uansett. Resultatet av en ultralydundersøkelse av eggstokker og livmor vil påvirkes av p-pillene dine, så da må du i så fall slutte med dem et halvt år. Derimot er du så gammel at det snart er på tide å tenke på celleprøver fra livmorhalsen, så en tur til gyn. er ikke dumt uansett. 2
Azure Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2011 Takk for svar:) veldig informerende! Da får jeg vente til vi skal prøve å se, kan ikke akkurat bli gravid nå fordi jeg er redd det ikke skal skje heller. Men en tur til gynekolog må jeg sikkert ha snart uansett:)
Gjest Modig mor Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Du har fått et veldig bra svar, men jeg vil også legge til noe: Det eneste du kunne fått ut av en ultralyd hos gynekolog, er antakelig unødvendig bekymring. Jeg har hjerteformet livmor, og det kan det være masse styr med. Jeg har vært heldig og ikke hatt noen problemer på grunn av den - men det kunne jeg jo ikke vite før jeg fikk barn. Hvis jeg hadde gått til gyn først og fått vite at livmoren min var unormal, ville jeg jo gått og grublet og tenkt at det aldri kom til å bli noe barn ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå