Gå til innhold

Vurderer å få kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig ensom for tiden, og har et halvt år igjen på skolen før jeg flytter inn med kjæresten min i hjemtraktene. Svigers sin katt har akkurat fått kattunger og jeg vurderer å ta en av de som jeg kan ha til selskap. Men tingen er at jeg reiser hjem hver helg (2 timer biltur), og jeg lurer på hvordan det kan føles for katten å være reise så mye frem og tilbake mellom leiligheten min i ukedagene og et annet hus i helgene? Er det veldig problematisk?

Siden kattungen ikke har fullt utviklet retningssans før den er noen måneder så tenkte jeg å la han være mest inne, og at jeg er med ut når han skal lufte seg.

Burde jeg heller unngå å få katt nå, og heller vente til jeg bor fast et sted? Men tingen er at jeg helst trenger å få selskap nå da jeg er ensom, og katten vil få et stabilt liv så fort jeg er ferdig på skolen og flytter inn med kjæresten. Spørsmålet er bare om dette er bra eller ikke for katten? Hvis dere kattekjennere mener at dette er problematisk så skal jeg høre på dere!

..men om et halvt år vil han ikke være i live om jeg ikke tar han nå :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har på følelsen at folk vil være uenige med meg her, men jeg ser ikke helt det store problemet i situasjonen du skisserer. Vi drar ofte på hytta i helgene, og dit går det ca. 1-1,5 time. Det har aldri vært et problem for noen av våre katter opp gjennom årene.

• Liker 7
Skrevet

Julegave til dine hjerteløse svigers må ihvertfall bli gavekort på kastrering. Av katten altså.

• Liker 10
Skrevet

Julegave til dine hjerteløse svigers må ihvertfall bli gavekort på kastrering. Av katten altså.

- Ja, jeg vet. Jeg skal betale for sterilisering av ene katten til svigers snart.

• Liker 3
Skrevet

Bare husk på at katter kan leve i 15 år. Passer det for deg/kjæresten å ha katt alle disse årene? Du må påregne at det koster penger å ta den til veterinær, nå aller først for vaksiner og kastrering, senere årlig sjekk/vaksine og ta høyde for evt annen sykdom/skade. Katter tåler å kjøre litt bil. Kjøp et ordentlig bur, som du f.x kan stroppe fast med bilbeltet i baksetet. Når katten blir litt større, har du kanskje noen som kan passe den der du bor nå, om du vil spare katten for en biltur?

• Liker 3
Skrevet

Det kan selvfølgelig gå kjempefint, men om du får en katt som ligner min, kan du bare glemme to timers biltur to ganger hver helg. Han min hater transportburet, han hater enda mer å kjøre bil og han blir kjempestressa og klager i ett hele tiden. Det gjør helt vondt å høre på :(

Det med å ha to hjem å forholde seg til er også så som så. Herremannen min får panikk om han blir "innestengt" i et annet hus, men frøkna mi syns det er kjempefint med stuebytte og tar seg rett som det er en tur over til foreldrene mine. Hun er like mye dronning der som her. Men det er gangavstand, da.

Hvor gammel er kattungen nå?

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Nei, dette høres ut som en dårlig ide av mange årsaker.

1. Det er utrolig dumt å ta en katt når du bare har et par år av utdanning og ikke aner hvor framtiden vil lede deg - du kan ende opp i en lilighet hvor du ikke kan ha katt for eksempel.

2. Katter er veldig stedsavhengige, og så mye reising vil bli veldig vanskelig. Katten vil være urolig, engstelig og forvirra, katten kan bli bilsyk/togsyk osv.

Mitt råd er NEI.

Er du ensom, skaff deg en rotte, de er kjælne, lekne, myke og koselige - og de har kort levetid, og kan reise enkelt i buret sitt. Katt må du vente med til du faktisk er etablert. Mener jeg.

(Ja, jeg lærte den harde veien, har mye dårlig samvittighet for katten jeg skaffa da jeg gikk på skole)

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker selvfølgelig langsiktig. Det er ikke slik at jeg skal ha katten i 6 mnd og så avlive den for å si det sånn. Veterinær, sjekker osv tar jeg selvsagt også med i beregningen. Jeg vil at lillepus skal få det så fint som mulig, det er derfor jeg er så usikker på hvordan han vil takle all reisingen.

Han er 2 uker nå, så jeg tenker å ha han med meg om 2 måneders tid. Hvis jeg prøver å venne han til bil og bur tidligst mulig, tror dere bilturer vil gå smertefritt da? Når bør jeg starte tilvenningen?

Skrevet

Jeg tenker selvfølgelig langsiktig. Det er ikke slik at jeg skal ha katten i 6 mnd og så avlive den for å si det sånn. Veterinær, sjekker osv tar jeg selvsagt også med i beregningen. Jeg vil at lillepus skal få det så fint som mulig, det er derfor jeg er så usikker på hvordan han vil takle all reisingen.

Han er 2 uker nå, så jeg tenker å ha han med meg om 2 måneders tid. Hvis jeg prøver å venne han til bil og bur tidligst mulig, tror dere bilturer vil gå smertefritt da? Når bør jeg starte tilvenningen?

Kattungen bør være minst tolv uker før den tas fra moren. La oss si at du overtar den i slutten av februar/begynnelsen av mars, da. Etter min mening må den da i første omgang få blir helt hundre prosent trygg på deg og det stedet du bor før du begynner å dra den frem og tilbake. Den bør også vaksineres, kastreres og chipmerkes/øremerkes, i tilfelle det verste skulle skje og den forsvinner ut døra på ukjent sted. Kan du holde deg hjemme med den de første helgene? Deretter kan dere prøve å reise frem og tilbake. Hvis ikke det går, er du villig til å være hjemme med katten hver helg frem til du flytter? Jeg mener at en så liten kattunge ikke er gammel nok til å være aleine lørdag og søndag hver uke.

• Liker 3
Skrevet

Kattungen bør være minst tolv uker før den tas fra moren. La oss si at du overtar den i slutten av februar/begynnelsen av mars, da. Etter min mening må den da i første omgang få blir helt hundre prosent trygg på deg og det stedet du bor før du begynner å dra den frem og tilbake. Den bør også vaksineres, kastreres og chipmerkes/øremerkes, i tilfelle det verste skulle skje og den forsvinner ut døra på ukjent sted. Kan du holde deg hjemme med den de første helgene? Deretter kan dere prøve å reise frem og tilbake. Hvis ikke det går, er du villig til å være hjemme med katten hver helg frem til du flytter? Jeg mener at en så liten kattunge ikke er gammel nok til å være aleine lørdag og søndag hver uke.

Huff, jeg ser at det er alt for vanskelig for meg å klare å ha en katt med så ustabilt liv. Tingen er at jeg jobber hjemme i helgene, ikke der hvor jeg bor. Noe som gjør det vanskeligere å bli igjen med kattungen her i helgene. Jeg tror jeg bare må legge hele ideen på is, og vente til livet mitt er mer stabilt før jeg kan få katt.

Men så var det ensomheten da.. sukk. Jeg synes ikke at det er så mye selskap med burdyr, og de er vel enda vanskeligere å flytte på siden de trenger store bur.. nei, jeg får heller se på blomstrene visne i vinduskarmen ;)

• Liker 2
Skrevet

Huff, jeg ser at det er alt for vanskelig for meg å klare å ha en katt med så ustabilt liv. Tingen er at jeg jobber hjemme i helgene, ikke der hvor jeg bor. Noe som gjør det vanskeligere å bli igjen med kattungen her i helgene. Jeg tror jeg bare må legge hele ideen på is, og vente til livet mitt er mer stabilt før jeg kan få katt.

Men så var det ensomheten da.. sukk. Jeg synes ikke at det er så mye selskap med burdyr, og de er vel enda vanskeligere å flytte på siden de trenger store bur.. nei, jeg får heller se på blomstrene visne i vinduskarmen ;)

Nei, hvis du ikke har mulighet til å være hjemme med katten er det absolutt best å vente. Men de kan ikke beholde katten til du har flyttet inn med kjæresten din, da? Siden du sier at enten tar du den, ellers avliver de den... :trist:

Gjest Solmåne
Skrevet (endret)

Nei, hvis du ikke har mulighet til å være hjemme med katten er det absolutt best å vente. Men de kan ikke beholde katten til du har flyttet inn med kjæresten din, da? Siden du sier at enten tar du den, ellers avliver de den... :trist:

:tristbla:

Endret av Solmåne
Skrevet

Men de prøver vel i det minste å få gitt den bort til noen andre før de avliver den? Avliving skal aldri være den enkleste veien ut, det skal være siste og vanskligste utvei! :kjefte:

Okai, andre løsninger: du sier du drar hjem for å jobbe. Til foreldrene dine? Kan kanskje de ta vare på den til du har flyttet? Har du kanskje venninner/kollegaer/søsken som kan være fosterhjem noen måneder? Om du ikke har noen slike løsninger, foreslår jeg at du prøver å omplassere den selv, så den slipper å dø fordi svigers ikke tar ansvar for kattene sine.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Dette var vel ikke det beste forslag jeg har hørt i min tid... for å si det forsiktig.

En liten tass på 10-12 uker skal altså da være 6-8 timers tid om dagen mutters alene i din leilighet det stedet du studerer ?

han som lite kattebarn skal da være ensom hele dagen for å trøste deg når du er ensom etter skolen ?

Så skal det kjøres til et annet hjem (2 timer hver vei) hver eneste fredag og hver eneste søndag.

Og, for å "toppe kaken" så lukter jeg et sterkt innslag av "utpressing" her; - dersom ikke du tar ham så dør han.

Av hensyn til katten så foreslår jeg følgende løsning det egenskapte problemet;

Din kjæreste, dersom han har hus/leilighet, tar katten i hus.

Du besøker ham og pus hver helg.

Jeg anbefaler deg å vente med katt inntil du er ferdig med skolen.

Inntil den tid så finnes andre, hyggelige og kosete dyr som vil kunne dekke ditt behov for selskap. Jeg er enig med Kevlarsjäl i at en hetterotte er et mye bedre valg i din situasjon nå, både av hensyn til deg og av hesyn til dyret.

- og dine "svigerforeldre" skulle jeg hjertens gjerne hatt en alvorsprat med i sakens anledning :kjefte:

Det hører ingen, absolutt ingen steds hjemme at folk som skal være voksne lar det gå så langt at kjæresten til sønnen må gi dem kastrering av husets katt i julegave :angry:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har allerede fått de til å beholde flere katter allerede, og har sagt at de bør sterilisere stakkars mammapus som får 2-3 kull i året med 5-6 kattunger i hvert kull! Men de har sagt at nå har det vært sånn i så lang tid at de ikke gidder å sterilisere henne når hun har blitt såpass gammel... :kjefte:

De får altså så mye kattunger at de ikke gidder å spørre rundt lenger, veldig fortvilende. Jeg prøver, men kommer ikke frem.

Skrevet

Kjæresten bor hjemme hos de til jeg er ferdig på skolen, så at han tar vare på den der er ikke så aktuelt. Mine foreldre har en hannkatt som ikke er vant til å omgås med andre dyr. Så andre muligheter er ikke så veldig enkle heller.. sukk.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Dette er rene ord for pengen, og så vet jeg at noen vil bli skuffet og andre vil bli forb**et over det jeg nå kommer til å si;

Her må man se på kattenes beste på lang sikt.

Akkurat nå er dette kullet bare 2 uker gamle.

Markedet i nabolaget er overfylt av denne familiens kattunger fra foregående kull gjennom årene.

Det mest humane som faktisk kan gjøres her er å ta både kattemor og dette 2-uker gamle kullet til vetrinæren fort.

Kattemor for å bli kastrert, de små for å bli humant stedt til hvile.

Ja de er født, men hvilken fremtid vil de kunne se imøte ? - i konkurranse med de 100.000 andre hjemløse kattene i vårt land ?

- eller tatt av dage av "svigerfar" på hvem-vet-hvilken måte.

Jeg er ingen tilhenger av avlivning av friske dyr på denne måten, men i denne surrealistiske situasjonen er det nok den beste løsningen, og den løsningen som vil skape minst lidelse (annet enn hos menneskene).

• Liker 4
Skrevet

Katten min hater å kjøre bil, så det hadde aldri gått her.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er andre løsninger enn å se på blomstene visne, TS.

Du kan jobbe frivillig for dyrebeskyttelsen (er mange kattepensjonat der ute!) eller gå tur med naboens hund, eller få en venn med katt.Jeg tror dyrebeskyttelsen er en veldig god ide, du får bukt på mye ensomhet både ved å stelle dyra, og ved å bli kjent med nye mennesker du aldri ville bli kjent med utenom, fordi de andre frivillige ofte er mennesker i helt andre yrker og livssituasjoner enn deg!

Håper stedet du bor på har et kattepensjonat eller lignende, for det er ikke så dumt altså. :) Og jeg driter i hva svigers sier forresten, alle hunnkattene MÅ steriliseres, uansett hvilke dumme grunner de har til å ikke gjøre det. Ta ansvar :)

• Liker 3
Skrevet

Det trenger ikke å være problematisk for en katt å være med på biltur hver uke, men når det er en kattunge som nettopp har fått et nytt hjem blir det noe annet. Man burde ikke gi opp å få katt fordi at man reiser hjem noen helger, men man burde forsøke å reise minst mulig.

Jeg har ei søster som er hjemme hver fjerde uke, og da er det jeg som kjører hjem katten. Katten er vant med bilkjøring fra den var 3-4 måneder gammel, og takler bilkjøring veldig bra. Men hva om du ikke er så heldig og katten blir bilsyk og skikkelig stressa?

Jeg er veldig enig med Lille-pus. Det er trist, men jeg tror det er til det beste.

TS, kjæresten din kommer ikke tilfeldigvis fra gård?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...