Gå til innhold

Delfia-fett til sjokoladetrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Koala Lompa
Skrevet

Jeg trudde alltid at om man skulle smelte sjokolade for å bruke det som trekk på f.eks julekonfekt av en eller annen sort så måtte det blandes med litt smeltet delfia fett for å kunne stivne skikkelig.

Nå finner jeg mange julekonfekt-oppskrifter som ikke inneholder delfia fett. Betyr det at det faktisk ikke er nødvendig eller kan jeg med fordel ta en dæsj i allikevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke nødvendig, og en smørklatt (jada, i disse tider!) gir faktisk en bedre smak. Jeg bruker alltid litt smør i sjokoladetrekket for å gjøre det mer smidig og ikke så hardt, men strengt tatt kan du bruke ren sjokolade, også.

Skrevet

Det er i alle fall ikke for at det skal stivne skikkelig, for delfiafettet gjør at sjokoladetrekket blir mindre stivt (det kan nesten få marsipankonsistens). Bruker du ren sjokolade blir den like hard som den var før du smelta den.

Gjest Koala Lompa
Skrevet

Haha,jaja,der ser man. Tror jeg må ta en alvorsprat med muttern.

Da dropper jeg delfiafettet i år :regn:

Skrevet

Haha,jaja,der ser man. Tror jeg må ta en alvorsprat med muttern.

Da dropper jeg delfiafettet i år :regn:

Kan jeg spørre hva du skal ha det på? Kjæresten min pleier å lage en skumkake med sjokoladelokk, og siden den er relativt lite stabil inni (er jo bare skum) MÅ det lokket være så mykt at kakespaden går greit gjennom det. Hvis ikke ville skummet blitt most utover hver gang noen skulle ha seg et stykke (et hardt lokk blir trykket ned før det deler seg).

En mer kompakt konfektkake, derimot, kan ha hardt og sprøtt lokk :)

Gjest Koala Lompa
Skrevet

Kan jeg spørre hva du skal ha det på? Kjæresten min pleier å lage en skumkake med sjokoladelokk, og siden den er relativt lite stabil inni (er jo bare skum) MÅ det lokket være så mykt at kakespaden går greit gjennom det. Hvis ikke ville skummet blitt most utover hver gang noen skulle ha seg et stykke (et hardt lokk blir trykket ned før det deler seg).

En mer kompakt konfektkake, derimot, kan ha hardt og sprøtt lokk :)

Tenkte å lage peanøtt-knekk med sjokoladetrekk (her snakker vi på rim som ost og prim)

Sånn sett så trenger ikke sjokoladen å være så hard.

Men jeg er mest spent på selve knekken. Ender vel opp med å brenne ned hele kåken..

Har du en kjæreste som baker du? Hvor fant du han? Min er jo også flink til enkelte huslige ting som å bære ut søpla og spise maten jeg lager :fnise:

Skrevet

Tenkte å lage peanøtt-knekk med sjokoladetrekk (her snakker vi på rim som ost og prim)

Sånn sett så trenger ikke sjokoladen å være så hard.

Men jeg er mest spent på selve knekken. Ender vel opp med å brenne ned hele kåken..

Har du en kjæreste som baker du? Hvor fant du han? Min er jo også flink til enkelte huslige ting som å bære ut søpla og spise maten jeg lager :fnise:

Åh, ja, jeg skal liksom lage pepperkakehus etterpå. Føler meg ikke trygg på knekk jeg heller!

Min har sine spesialiteter (skumkake, fajitas og delfiakake, feks), og så blir det litt så som så med resten. Men jeg er dritdårlig til å lage mat, så da han bare av og til :fnise:

Og så er det faktisk han som har vaska klær i det siste. Flink mann :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...