Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp fra noen kloke sjeler. Jeg skal søke jobb som lærer (har ikke ped, starter på ped til høsten, men har en bachelor i ett skolefag).

Jeg KAN veldig mye, om ulike ting... Men jeg skjønner jo at det ofte ikke er nok når de gjerne vil ha formell kompetanse. Men det er ikke alltid jeg vet hva formell kompetanse er!

F.eks når de etterlyser en med formell kompetanse innen mat og helse - hvilken bakgrunn har man da? Jeg kan nemlig KJEMPEmye om matlaging, hvilke matvarer som er bra for hva, hvilke vitaminer de inneholder osv, og jeg kan massevis om god helse. Men dette er jo pga egen (stor) interesse.

Så vet jeg ikke om det setter meg i et dårlig lys å søke på vikariater som jeg sånn sett ikke har formell kompetanse til, men som jeg likevel vet jeg kunne gjort en super jobb med. Jeg tenker jo litt på når jeg skal søke jobb etter ped., så vil jeg ikke at de på skolene skal huske meg som "hun som søkte jobben uten å ha noe kompetanse til det!".

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Formell kompetanse er kompetanse som kan dokumenteres, f.eks ved vitnemål fra studier.

"Kjempeinteressert i" er ikke det samme som formell kompetanse.

Likevel vil jeg ikke uten videre fraråde deg fra å søke. Ta kontakt med en av kontaktpersonene i stillingsannonsen, og spør hva som forventes. Prøv å få rede på om formalkompetansen innen mat og helse er et absolutt kriterium eller kun et ønske. Er det et absolutt krav, vil du nok ikke prioriteres til stillingen, men hvis ikke ville det jo være bittert om du skulle unnlate å søke, og det viser seg at heller ingen andre av søkerne har den kompetansen de etterspør.

• Liker 1
Skrevet

TS her:

Takk for svar. Jeg skjønner at ikke kjempeinteressert er en formell kompetanse altså ;) Men jeg lurer bare på hva man har studert for å få formell kompetanse i faget mat og helse. For her er det snakk om å undervise kun i det. Jeg har ikke hørt om noen studier som heter mat og helse, i alle fall :-)

Men det er sikkert en god idé rett og slett å ringe og spørre!

Skrevet

"Mat og helse" er kanskje ikke et studium, men det er et eget fag i skolen (tidligere het det husstell eller heimkunnskap). Muligens ønsker de en "husstellærer"?

Ang studier har det jo dukket opp et visst antall ernæringsstudier i løpet av de siste årene, både på bachelor- og masternivå, samt etter- og videreutdanninger, årsstudier eller enkeltfag.

Skrevet

Det fins halvårsstudier og årsstudier i mat og helse på høyskoler som er beregnet på lærere/andre som ønsker å undervise i mat og helse :)

Skrevet

Det er bare til å søke, men hvis det er søkere med formell kompetanse (fag + PPU), så vil ikke du komme i betraktning i det hele tatt. Det er lovpålagt(I Opplæringsloven) å ansette lærere med formelle kvalifikasjoner framfor ufaglærte. Men er du heldig, så finnes ingen søkere med faget og da vil du ha en sjanse. Bare søk! Hvis du har stor interesse for faget, så vil du sikkert gjøre en utmerket jobb, basert på din entusiasme, selv om du ikke kjenner pedagogikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...