Zoë Castillo Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Midt i eksamensforberedelsa dukker det opp et tegn jeg ikke forstår betydningen av. Det er ikke brukt i pensumboka mi, men på løsningsforslagene til semesteroppgavene våre. Et eksempel er: Priselastisiteten for etterspørsel: Elpxx = ΔQ% / Δp% = [(ΔQ / Q) * 100] / [(Δp / p) * 100] = (ΔQ / Q) / (Δp / p) = [(Q2 – Q1) / Q1] / [(p2 – p1) / p1] Hva betyr Δ? Betyr det "endring i"? For formelen er jo prosentvis endring i kvantitet delt på prosentvis endring i egenpris
Moscato Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Delta er for meg kjent som et tegn som betyr "endring i", ja. Har aldri vært borti økonomi, men jeg er absolutt enig med deg i at det virker logisk her også
hmmz Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 (endret) heter delta og står for endring. Eks deltaT er endring i temperatur (temp etter - temp før = temp endring) Når du har delta over og under så representerer det endring i en variabel som følge av at en annen variabel endrer seg. Dette kalles også derivering. Eks kan du se på krysspriselastisiteten og derivere etterspørselen etter en vare på prisen av en annen vare. Er tallet over 0 vil etterspørselen av den ene varen være avhengig av den andre og de vil være substitutter eller komplimentære varer. dX1 dp2 Der X1 er etterspørselfunksjonen til vare en og p2 er prisen til vare 2 (eksempel fra mikro med tovariabelanalyse) Endret 13. desember 2011 av hmmz
Zoë Castillo Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2011 Delta er for meg kjent som et tegn som betyr "endring i", ja. Har aldri vært borti økonomi, men jeg er absolutt enig med deg i at det virker logisk her også Aha, er det Delta det heter? Jeg har aldri vært borti økonomistudier før dette emnet jeg heller (og aldri igjen!!!), så det er ikke bare å lete rundt i humanist-hodet mitt for å tenke seg til hva det kan være! Men tusen takk, da bommer jeg iallefall ikke med akkurat dét på eksamen.
Zoë Castillo Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2011 heter delta og står for endring. Eks deltaT er endring i temperatur (temp etter - temp før = temp endring) Når du har delta over og under så representerer det endring i en variabel som følge av at en annen variabel endrer seg. Dette kalles også derivering. Eks kan du se på krysspriselastisiteten og derivere etterspørselen etter en vare på prisen av en annen vare. Er tallet over 0 vil etterspørselen av den ene varen være avhengig av den andre og de vil være substitutter eller komplimentære varer. dX1 dp2 Der X1 er etterspørselfunksjonen til vare en og p2 er prisen til vare 2 (eksempel fra mikro med tovariabelanalyse) Takk, det er akkurat dette denne delen av pensum går ut på. Gøy når jeg forstår det, men jeg gleeeeder meg til våremner uten tall og grafer!
Moscato Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Aha, er det Delta det heter? Jeg har aldri vært borti økonomistudier før dette emnet jeg heller (og aldri igjen!!!), så det er ikke bare å lete rundt i humanist-hodet mitt for å tenke seg til hva det kan være! Men tusen takk, da bommer jeg iallefall ikke med akkurat dét på eksamen. Det er Delta, ja. Bare én av mange greske bokstaver som er mye brukt i matematiske formler Så hvis du møter ukjente tegn en annen gang kan det være lurt å søke opp det greske alfabetet (om du har mulighet). Da finner du navnet på tegnet og kan søke videre på betydning ut fra det Og så er det selvsagt ikke alt som er gresk, så da må man finne ut av det på andre måter...
hmmz Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Ta noen mattefag. Det kommer til å bli ett helvete, men du utvikler en intuisjon som gir deg en vanvittig fordel uansett om det er i økonomi, mekanikk, fysikk, baking, medisin, salg, prosjektstyring etc. Er det en ting jeg angrer på så er det at jeg ikke tok mer matte, og jeg hadde en del over snittet. 1
Zoë Castillo Skrevet 13. desember 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Ta noen mattefag. Det kommer til å bli ett helvete, men du utvikler en intuisjon som gir deg en vanvittig fordel uansett om det er i økonomi, mekanikk, fysikk, baking, medisin, salg, prosjektstyring etc. Er det en ting jeg angrer på så er det at jeg ikke tok mer matte, og jeg hadde en del over snittet. Jeg skal bli lærer i norsk og samfunnsfag (innføring i samf.øk. er en del av sistnevnte). Selv om innføringsemner bare såvidt sveiper overflaten i økonomi-fagfeltet, synes jeg at jeg har lært en del om sammenhenger innenfor mange makroøkonomiske fenomener. (Og jeg har nok blitt litt mer høyrevridd politisk sett, for litt investeringsincentiver må vi jo faktisk ha!) Mange biter omkring arbeidsledighet, fattig/rik, inflasjon og rentenivå er med ett mer logisk. Jeg ville ikke vært foruten dette emnet, men det har vært UTROLIG krevende! Diktanalyser og IS-LM-sammenhenger krever ikke akkurat samme type hjerneceller. Endret 13. desember 2011 av anti jante-June
hmmz Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Mm, men det er poenget med påstanden min. Selv om du ikke tenker på det så har det meste vi gjør her i verden en andel matte i seg. Enten via det å skjønne forholdstall når man baker boller (flytende:fast medfører at man trenger mer fast enn flytende om det skal bli fast), sammenhenger (mikro/makro), eller om man skal selge inn ett forslag (måle verdi av påstander). Har du da hatt litt matte så har du intuisjonen til å sette tall på det meste og det lar deg finne ut av hva som stemmer for deg selv, samt overbevise andre. Hvis ikke ender det meste som for politikere, altså at man diskuterer to hypotetiske tilfeller for å forstå ett problem i stedet for å definere ett mål på den beste løsningen og deretter diskutere hvordan man skal komme ditt med to forskjellige interesser. Så slagordet er kanskje da: Matte for rask forståelse, eller cut the bs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå