Merlion Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Har mistenkt en stund at lillemor på 7,5 mnd ikke tåler gluten. Ved innføring av gluten rett før 6 mnd ble hun veldig urolig og utilpass, både natt og dag. Etterhvert har ikke avføringen vært som den skal. Og (den fra før dårlige) vektoppgangen har nærmest stagnert. Har snakket med helsesøster og helsestasjonslege, men har ikke fått så mye støtte. Men helsesøster tok meg litt mer på alvor nå når jeg var der forrige uke, så vil følge opp over nyttår. Prøver å lete etter informasjon på nettet, men er lite å finne. Så prøver derfor å høre her om noen har erfaring og kan fortelle litt. Hvordan fikk dere mistanke? Og hvordan gikk dere frem for å få det bekreftet/avkreftet(i den grad det går an så tidig) 1
Gjest Modig mor Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Jeg tror ikke det er så vanlig med symptomer på glutenintoleranse hos så små, siden problemene bygger seg opp over tid. Men et av mine barn hadde det omtrent som du beskriver: Da vi begynte med gluten, ble avføringen hyppig og flytende, nærmest etsende - med sår stump som resultat. Siden babyen bare var 7-8 måneder mente helsesøster at jeg kunne gå tilbake til fullamming noen dager til magen hadde roet seg, og etter det innførte vi gradvis grønnsaker, deretter grøt, til slutt gluten igjen. Da gikk det fint. Hvis dere mistenker cøliaki, må dere kutte ut all gluten i kostholdet hennes en periode (tror det er tre måneder?) før dere gradvis gjeninnfører det for å se om hun reagerer. Håper det ikke er det hun har, men lykke til uansett!
Merlion Skrevet 15. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2011 Takk for svar. Håper selvsagt det ikke er cøliaki hun har, men må nesten ta det på alvor til det motsatte evt er bevist. Avføringen hennes har vært unormal, typisk slik den er ved cøliaki, siden hun begynte med gluten. Hadde en pause fra gluten på 14 dager rundt 6 mnd alder. Da ble hun roligere og ikke så utilpass, men avføringen rakk aldri å bli helt normal. Helsesøster syns ikke noe om at jeg hadde kuttet å gi gluten, så hun nærmest beordret meg til å gi det igjen. Jeg tok da en forsiktig tilvenning igjen, og det tok ikke lange tiden før hun reagerte. Men jeg valgte å bare fortsette. Uroen og misnøyen gikk over, men avføringen har bare blitt mer og mer typisk slik den er ved cøliaki. Regner med vi får oppfølging over nyttår, men jeg kunne som sagt tenkt meg å høre mer om andres erfaringer, det er lite info å finne på nettet.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Jeg innførte gluten når baby var rundt 6 mnd, og da fikk hun flytende avføring mange ganger i døgnet ( også natt). Maten gikk rett gjennom, delvis ufordøyd. Jeg stoppet opp, og så prøvde jeg (ikke i så store mengder denne gangen)igjen etter et par måneder. Denne gangen har det gått helt fint! Undersøkte litt om cøliaki på nett, det står at det viktigste man gjør er å ikke kutte ut gluten før man har vært hos legen. Hvis man ikke har spist gluten, kan heller ikke legen finne ut om man har cøliaki fordi "antistoffene" ikke er der. 1
Gjest frøken am Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Kan du prøve å gi litt glutenholdig mat og litt alternativt fast føde? Altså minke gluteninntaket litt og erstatte med noe annet så lenge?
Merlion Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2011 Jeg prøver å begrense gluteninntaket ja. Bl a er et av grøtmåltidene med glutenfri grøt. Hirse eller ris. Men, som også nevnt over her, jeg vil ikke kutte helt før vi har vært hos lege. Så hun får vanlig brødskive og bl a noen middager med pasta i. Hun har ikke spesielt løs avføring til vanlig(men har hatt det i det siste i sammenheng med tannfrembrudd). Den er leireaktig, både på farge, konsistens og lukt. Og det er typisk ved cøliaki.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå