Gå til innhold

Ønsker plass i en bestemt barnehage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp flyttet, og det er lang kjøretid for mannen min i rusjtrafikk for å komme til og fra barnehagen vi har hatt for jenta vår. Like ved huset der vi bor, er det en ny barnehage. Jeg kjører ikke bil, og det ville vært helt *vidunderlig* hvis vi kunne spasert / trillet i vogn til barnehagen hver dag.

Vi har ikke lyst til å rive jenta vår opp fra det vante miljøet før neste høst, når hun begynner i storbarnsavd og det blir endringer uansett.

Så lurer jeg på hvordan vi har størst sjanse for å få plass i den nye nabolagsbarnehagen. Man søker vel i fellesopptaket, sier fra at man ønsker en plass fra høsten, og krysser fingrene for at man havner akkurat der man vil. MEN: Hva om man søker om en plass fra f.eks. mai? Er det større sjanse for at noe er ledig allerede da (noen som tar tidlig ferie eller flytter) - og hvis det ikke er noe ledig, så står man høyt oppe på ventelista allerede før august-opptaket starter?

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på, så jeg venter på flere svar:)

Skrevet

Nå kjenner jeg bare til hvordan ting har vært i Oslo.

Men mitt inntrykk er at det ikke tildeles plasser rett før sommeren. Da flytter de kun opp barn fra småbarnsavdelinger, og lar småbarnsplassene stå tomme.

Men mange barnehager tar inn barn i januar, når de flytter barn opp fra småbarn til storbarn.

Det er jo selvfølgelig bare å søke, fra den datoen man ønsker plass. Er man veldig heldig, så får man plass i løpet av våren.

I hovedopptaket "nullstilles" lista. Så man får ikke noe fortrinn av å ha stått på liste fram til da.

Plass deles ut etter barnets alder. (Eldste barn skal ha plass først.) Men innenfor aldersgruppene småbarn og storbarn.

I tillegg er det en del grupper som er prioriterte. Disse tildeles plass før søkere uten prioritet.

(Tidligere var det at man allerede hadde en plass i en annen barnehage en prioritet. Det tror jeg ikke det er lenger...)

Skrevet

Takk for svar, mulig det er slik i hele landet, Susan Sto Helit! Vi bor i Trondheim... Kanskje vi bør søke allerede fra januar, bare for å ha gjort alt vi kan... så får vi heller ta en tilvenning midt i barnehageåret hvis vi er så heldige å få plass der.

Skrevet

Ring styrer og hør.

Nå som det er blitt full dekning er det faktisk enkelte barnehager som ikke er fulle rundt om i landet, fordi det er blitt bygd for mange og for store barnehager.

Folk flytter jo og mer enn før, og hvis en familie flytter nå, er det kanskje ledig plass i din drømmebarnehage. Det er ikke lenger slik at det er lange ventelister med barn så man kan velge og vrake i barn til opptakene...

Skrevet

Hvis det er en privat barnehage, så har jeg inntrykk av at de kan plukke litt fra listene. Så det kan lønne seg å avtale et møte med styrer for deg, din mann og barnet, hvor dere får informasjon om barnehagen og en liten omvisning. Være hyggelige og blide og engasjerte folk osv.

Det gjorde vi, og fikk plass akkurat der vi ønsket oss, også i avd vi ønsket. Styreren spurte en ekstra gang om barnets navn før vi gikk, og sa hun skulle holde utkikk etter ham på listene. I tillegg, så står det i bhg forskrifter hvordan de prioriterer for opptak, og barn i nærmiljøet er ganske høyt oppe. Barn med spesielle behov er først (funksjonshemning, barnevern), så søsken av barn som allerede går der, så barn i nærmiljøet. Om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Det er for tiden full bsrnehagedekning i Oslo, og man tar inn nye barn året rundt. Jeg jobber i bhg og fikk tre nye barn i oktober, og år to nye imorgen. Sånn skal det teoretisk sett være i resten av landet også.

Skrevet

Det er for tiden full bsrnehagedekning i Oslo, og man tar inn nye barn året rundt. Jeg jobber i bhg og fikk tre nye barn i oktober, og år to nye imorgen. Sånn skal det teoretisk sett være i resten av landet også.

Greit nok at det er "full barnehagedekning". Men jeg tror nok også det er flere barnehager som har lange ventelister med barn som ønsker å bytte til sitt førstevalg av barnehage.

Kjenner foreldre som har to søsken, som går i hver sin barnehage. Og det blir ikke ledige plasser gjennom året uten at noen slutter.

Sånn sett så må det jo bli en ledig plass før de kan få en, selv med søskenprioritet. ;)

Men det er jo bare å søke. Så ser man fort om man får plass eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...