AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Hei, Har slitt med spiseforstyrrelser siden jeg var 12, og har derfor mange skavanker og blir utrolig lett syk. Har høy smertegrense, og pusher meg selv til å være så mye som mulig på skolen, men har allikevel svært høyt fravær. minst 1 dag i uken i gjennomsnitt ! hvert år får jeg "fjernet" 10 dager, men blir jo fortsatt mye. Hvor mye har dette å si for videre studier og jobb? Alt fravær er dokumentert med legeerklæring og jeg har gode karakterer.
Violen Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Nå vil ikke jeg akkurat oppfordre folk til mye fravær på vgs, men for min del har det ikke hatt noen betydning. Jeg hadde masse fravær fordi jeg var skolelei og vurderte å slutte. For min del har dette aldri vært et tema. I dag er jeg snart ferdig med master, og jeg har hatt mange jobber underveis i studiene hvor jeg ikke har hatt fravær. Det er først og fremst denne arbeidserfaringen mine arbeidsgiverne har vært opptatt av, i tillegg til skolegang etter vgs. Det eneste som kanskje kan være et problem slik jeg ser det er å få sin første jobb etter vgs hvis du ikke har andre referanser enn vitnemålet ditt. Men min erfaring er i alle fall at veldig få arbeidsgivere bryr seg om fraværet så lenge du ikke fortsetter fraværet på jobb. Edit: skriveleif Endret 13. desember 2011 av Violen
Gjest Spinell Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Dersom du skal ta høyere studier er det ytterst sjelden at vitnemålet fra videregående blir etterspurt i jobbsammenheng. Hvis du derimot skal søke jobb basert på vitnemålet fra videregående kan det lønne seg å forberede seg på spørsmål om fravær i forbindelse med intervjusituasjoner. På min arbeidsplass ser man på (og vektlegger) jobbsøkernes fravær. Dette er særlig viktig for nyutdannede, da disse har færre referanser fra arbeidslivet. Hvis det for eksempel er slik at du er i ferd med å bli friskere, og får mindre og mindre fravær: fortell om det. Du trenger ikke si hvilken diagnose du har (hatt), men f.eks at du har hatt en tilstand som har gitt deg dårlig immunforsvar, at du har vært under langvarig behandling og (hvis det stemmer) at du blir sjeldnere syk nå enn før. Dersom du søker en jobb der sannsynligheten for å bli syk er mye mindre enn i skolen (f.eks færre situasjoner der du kan smittes av det som går), må du selvsagt også beskrive dette. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Det eneste problemet med fravær fra VGS er som andre har nevnt hvis du skal søke jobb rett etter VGS uten at du har noe annet å vise til (eventuelt mens du studerer, men da teller det at du studerer litt også). Når fraværet er grunnet sykdom er skolen pliktig til å skrive et vedlegg til vitnemålet som forklarer dette hvis du ber om det. Så lenge fravære var grunnet faktisk sykdom ville jeg ikke bekymret meg noe særlig, i hvert fall ikke om du nå er frisk (de færreste arbeidsgivere vil ha folk som vil være mye sykemeldt). Når det gjelder videre studier har fraværet overhodet ingenting å si. Samordna opptak ser ikke på det i det hele tatt. Så lenge du har bestått alle fag kan du ha en million timer fravær. At fraværet kan ødelegge fremtiden din eller andre slik ting lærere måtte finne på å si er bare oppspinn.
Fandenivoldsk Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 (endret) Du høres ut som meg, TS. Jeg har også veldig høyt fravær pga spiseforstyrrelser. Fikk fjernet 14 dager, resten er der jo, men jeg har attester fra lege og psykolog som forklarer fraværet (gikk jo også bort en del timer da jeg var hos lege/psykolog i skoletiden). Det er jo fremdeles fravær, men det er jo ikke skulking har ikke hatt noe å si for meg hittil iallefall, og i fremtiden regner jeg med å vise til høyere utdanning heller enn vgs. Endret 13. desember 2011 av Fnisu
Porcelain Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Skolen er ikke pliktig til å dokumentere fravær, det må eleven selv gjøre med hjelp av f.eks lege og psykolog etc. Utrolig hvor mye noen tror at skolen skal "fikse". Det er dessuten ikke bare snakk om fraværet som problem på vitnemålet - med minst 20% fravær har du med stor sannsynlighet store kunnskapshull, og det er skremmende uansett hva du skal videre.
Gjest Survival Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Skolen er ikke pliktig til å dokumentere fravær, det må eleven selv gjøre med hjelp av f.eks lege og psykolog etc. Utrolig hvor mye noen tror at skolen skal "fikse". Det er dessuten ikke bare snakk om fraværet som problem på vitnemålet - med minst 20% fravær har du med stor sannsynlighet store kunnskapshull, og det er skremmende uansett hva du skal videre. Dette syns jeg er en litt latterlig påstand. Da jeg gikk på VGS hadde jeg også stort fravær, av medisinske årsaker. Jeg satt hjemme og leste fagstoffet, gjorde alle innleveringene tidsnok, var tilstede på alle prøver og leste mange timer mer i uka enn mine medelever. Jeg endte opp med et kjempehøyt snitt, 6 i de aller fleste fag. Jeg har også ingen "kunnskapshull" som du kaller det. Dette fordi at jeg gjorde jobben selv om at jeg var mye borte. Ikke alle som har høyt fravær er unnasluntrere med "kunnskapshull". De fleste jeg kjente som hadde mye fravær av f.eks. medisinske årsaker, og ikke latskap, holdt seg godt oppdatert på fagstoffet og avsluttet på VGS med et mye høyere snitt enn mange andre medelever som var tilstede på skolen hver dag. 1
Chord Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Hvis du skulle snuble inn i et jobbintervju etter dette året (hvis du ikke har tenkt å studere videre da), så kan du jo få spørsmål om dette fraværet ditt. Når de går igjennom vitnemål, så tror jeg de fleste gir katta i karakterene dine, og ser mest på fraværet. For de vil jo ha en ansatt som de kan stole på kommer på jobb om dagene. Spør de om fraværet ditt, så forteller du at det er sykdomsrelatert. Hadde nok vært noe helt annet om du ikke kunne stå for det fraværet (skulk).
Porcelain Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Dette syns jeg er en litt latterlig påstand. Da jeg gikk på VGS hadde jeg også stort fravær, av medisinske årsaker. Jeg satt hjemme og leste fagstoffet, gjorde alle innleveringene tidsnok, var tilstede på alle prøver og leste mange timer mer i uka enn mine medelever. Jeg endte opp med et kjempehøyt snitt, 6 i de aller fleste fag. Jeg har også ingen "kunnskapshull" som du kaller det. Dette fordi at jeg gjorde jobben selv om at jeg var mye borte. Ikke alle som har høyt fravær er unnasluntrere med "kunnskapshull". De fleste jeg kjente som hadde mye fravær av f.eks. medisinske årsaker, og ikke latskap, holdt seg godt oppdatert på fagstoffet og avsluttet på VGS med et mye høyere snitt enn mange andre medelever som var tilstede på skolen hver dag. Merk - Med stor sannsynlighet. De fleste som er så syke at de ikke klarer å gå på skolen klarer heller ikke å jobbe hjemme. Du hadde en sykdom som gjorde at du måtte holde deg hjemme, selv om arbeidsevnen fortsatt var der - mange har ikke det. Elever som er sengeliggende pga sykdom har ikke mulighet til å jobbe med det de går glipp av på skolen.. At noen er for syke til å være på skolen, men friske nok til å sitte og jobbe hjemme er sjeldent (og bør vel igrunn være sjeldent - hvorfor er man da hjemme?)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Skolen er ikke pliktig til å dokumentere fravær, det må eleven selv gjøre med hjelp av f.eks lege og psykolog etc. Utrolig hvor mye noen tror at skolen skal "fikse". Hvorfor kommentere ting du ikke kan noe om? Jo, skolen er pliktig til å dokumentere gyldig sykefravær (i tillegg til at man har rett til å få strøket 10 dager per år fra 4. dag for blant annet sykefravær som varer mer enn 3 dager eller fra 1. dag ved kronisk sykdom). Det er dessuten ikke bare snakk om fraværet som problem på vitnemålet - med minst 20% fravær har du med stor sannsynlighet store kunnskapshull, og det er skremmende uansett hva du skal videre. Det er skolens jobb å vurdere om man har tilstrekkelig kunnskap. Det er derfor man har karakterer og muligheten til å ikke vurdere på grunn av manglende grunnlag. At man har vært syk betyr ikke automatisk at man består. Når det gjelder sykdom er det også vanlig med et opplegg der eleven jobber hjemmefra/fra sykehus i den grad det er mulig. Det bør forøvrig sies at en som består VGS med null fravær men så venter noen år med å studere også vil ha mistet betydelig med kunnskap og ikke nødvendigvis stiller bedre enn en med 20% fravær. Ting er ikke så enkle som du fremstiller de.
Viljaa Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Skolen er ikke pliktig til å dokumentere fravær, det må eleven selv gjøre med hjelp av f.eks lege og psykolog etc. Utrolig hvor mye noen tror at skolen skal "fikse". Det er dessuten ikke bare snakk om fraværet som problem på vitnemålet - med minst 20% fravær har du med stor sannsynlighet store kunnskapshull, og det er skremmende uansett hva du skal videre. Nei det er tøys spør du meg. Min venninne hadde mye fravær pga sykdom hun også, og hun klarer seg kjempefint i det videre liv. Verden går ikke under fordi om man mister et par nyere historie timer, som forøvrig er repitisjon fra samme stoffet på ungdomsskolen. Jeg lærte jo sannsynligvis noe, men jeg føler at årene på vgs var ganske bortkasta. Hadde høyere læringskurve både på ungdomsskolen og på universitetet.
Sofie123 Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Merk - Med stor sannsynlighet. De fleste som er så syke at de ikke klarer å gå på skolen klarer heller ikke å jobbe hjemme. Du hadde en sykdom som gjorde at du måtte holde deg hjemme, selv om arbeidsevnen fortsatt var der - mange har ikke det. Elever som er sengeliggende pga sykdom har ikke mulighet til å jobbe med det de går glipp av på skolen.. At noen er for syke til å være på skolen, men friske nok til å sitte og jobbe hjemme er sjeldent (og bør vel igrunn være sjeldent - hvorfor er man da hjemme?) Ved å være hjemme man kan sove til man våkner av seg selv, ikke stresse, mindre lyder/bevegelser/lys som gjør at man har mer energi, kan ta pauser når det selv passer, og har mulighet til å legge seg nedpå når man blir for sliten. Desuten kan man rekke mye mer hjemme når man ikke har 1 time reisevei, og slipper all tiden i klasserommet som går bort til surr.
Porcelain Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Hvorfor kommentere ting du ikke kan noe om? Jo, skolen er pliktig til å dokumentere gyldig sykefravær (i tillegg til at man har rett til å få strøket 10 dager per år fra 4. dag for blant annet sykefravær som varer mer enn 3 dager eller fra 1. dag ved kronisk sykdom). ELEVEN må dokumentere sitt eget sykefravær. Skolen har ingen mulighet til å gjøre dette. Det er eleven som må gå til legen og få sykmelding, det er eleven som må dokumentere at han/hun har en kronisk sykdom som fører til at deler av fraværet skal strykes. Det er også elevens jobb å gi beskjed om hvorfor han/hun er borte - det er ikke skolen som skal ringe til legen f.eks. Eventuelle tillegg som legges med vitnemålet kommer fra elevens fastlege/psykolog e.l, det er ikke skolen som kan dokumentere at eleven har en kronisk sykdom. Det må en lege gjøre.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 ELEVEN må dokumentere sitt eget sykefravær. Skolen har ingen mulighet til å gjøre dette. Det er eleven som må gå til legen og få sykmelding, det er eleven som må dokumentere at han/hun har en kronisk sykdom som fører til at deler av fraværet skal strykes. Det er også elevens jobb å gi beskjed om hvorfor han/hun er borte - det er ikke skolen som skal ringe til legen f.eks. Eventuelle tillegg som legges med vitnemålet kommer fra elevens fastlege/psykolog e.l, det er ikke skolen som kan dokumentere at eleven har en kronisk sykdom. Det må en lege gjøre. Har du problemer med leseforståelsen? Eleven må selvsagt dokumentere fraværet overfor skolen, men skolen er igjen pliktig til å på eget vedlegg dokumentere grunnen til fraværet de har ført på vitnemålet dersom det skyldes sykdom og eleven ønsker det. Dette er en lovbestemt rett. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Jeg hadde ekstremt masse fravær på videregående. Forklarte det bare på jobbintervju at jeg var skolelei. Fikk nok ikke så stor betydning for meg for jeg hadde veldig gode karakterer.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Jeg hadde over 100 dager fravær siste året på vgs, men klarte meg fordet. Har tatt høyere utdannelse etterpå, så jeg tenker ikke så mye på det. Det går nok fint. Grunnen min var at jeg var syk, men jeg er frisk nå, så det har ikke noe å si hvis jeg får meg en jobb nå. Jeg kommer ikke til å ha fravær i den jobben. Det er kanskje annerledes for deg hvis du fortsatt er syk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå