Gå til innhold

Hund som ikke kan svømme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en skjønn Berner Sennen på snart 6 år som jeg overtok for 1,5 år siden (omplassert). Da jeg fikk ham, sendte tidligere eier med ham svømmevest, og jeg sa da at jeg ikke trodde jeg fikk bruk for den, da vi bor i innlandet. Fikk da beskjed om at han ikke kunne svømme, og holdt på å drukne året før jeg overtok ham.

Nå har jeg riktignok ikke turt å teste ut dette, da jeg ikke har sjanse til å redde 55 kg. hund, han er for stor og sterk for meg hvis han får panikk.

Men er dette virkelig mulig??? Jeg tror selvfølgelig på tidligere eier, men jeg trodde virkelig at alle hunder instinktivt kunne svømme, jeg?

Nå er jeg riktignok vokst opp med Golden Retriever, og de blir jo elleville bare de ser en sølepytt, så jeg lurer på om det har med rasen å gjøre, eller om han jeg har bare er litt "feil skrudd sammen"? :fnise:

Noen med tilsvarende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Min kan ikke svømme, hun får panikk og stivner opp.

Skrevet

Min kan ikke svømme, hun får panikk og stivner opp.

Han får ikke panikk, er glad i vann, men skjønner ikke opplegget med å svømme! Blir bare sånn "blubb, blubb, blubb", og under går han...

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer at noen hunder ikke kan svømme ja.

Hvis hunden din er glad i vann og vil være i vannet kan du jo kjøpe en redningsvest til han og la han få øve litt, kanskje det faller på plass.

Skrevet

Det stemmer at noen hunder ikke kan svømme ja.

Hvis hunden din er glad i vann og vil være i vannet kan du jo kjøpe en redningsvest til han og la han få øve litt, kanskje det faller på plass.

Takk for svar, **Nora**! Tidligere eier sendte som sagt med meg redningsvest, men jeg har ikke turt å ta ha med på dypt vann foreløpig. Trodde virkelig det var noe skikkelig galt med ham, jeg... Tror du virkelig det faller på plass når han ikke har skjønt opplegget når han snart er 6 år??

Skrevet

Det spørs vel. Men det er jo verdt å la han prøve hvis han vil være i vannet og prøver å få til å svømme av seg selv :)

Hvis ikke, så kan han jo holde på å leke i vannet uten hele tiden synke. Verdt er forsøk. Min kan ikke svømme, men elsker å leke i vannet og hente ting under vann, så hun har en slik vest og er trygg (vi følger også alltid med da).

Skrevet

Han får ikke panikk, er glad i vann, men skjønner ikke opplegget med å svømme! Blir bare sånn "blubb, blubb, blubb", og under går han...

HAHAHAH!!!!

Vår mops elsker å vasse, men var litt skeptisk til å svømme pga han trynte på svaberget uti en tangklase som han fløt med utover (hahahaha unnskyld), men så hoppet/datt han uti fra bryggen med redningsvest på og da svømte han som en rakett!! Utover og ville helst ikke komme inn igjen så jeg måtte hive meg på svøm med klær for å hente han.... 600 meter avgårde. Han svømmer nå, men IKKE fornøyd med kaldt vann eller tang. Maneter er han LIVREDD for og løper omtrent på vannet, men det var litt OT.

Den andre hunden (valp) vår svømte når vi holdt henne nedi badekaret med beina (skulle vaskes/dusjes) så tror nok det vektes et instinkt der.

Skrevet

Joda, det finnes hunder som ikke kan svømme. Noen på grunn av fysiske begrensninger, f.eks. fordi de er for tunge foran, og andre på grunn av psykiske. Jeg hadde bl.a. en som svømte som bare det helt til han var med i en mindre båtulykke og så vidt slapp fra det med livet i behold. Etter det kunne han plutselig ikke svømme lenger og sank som en stein. Problemet var bare det at han ikke forsto problemet og hoppet uti likevel. Etter å ha vært nødt til å plukke ham opp fra 2 - 3 meters dyp noen ganger, ble det innført flytevestpåbud i nærheten av vann...

Skrevet

Joda, det finnes hunder som ikke kan svømme. Noen på grunn av fysiske begrensninger, f.eks. fordi de er for tunge foran, og andre på grunn av psykiske. Jeg hadde bl.a. en som svømte som bare det helt til han var med i en mindre båtulykke og så vidt slapp fra det med livet i behold. Etter det kunne han plutselig ikke svømme lenger og sank som en stein. Problemet var bare det at han ikke forsto problemet og hoppet uti likevel. Etter å ha vært nødt til å plukke ham opp fra 2 - 3 meters dyp noen ganger, ble det innført flytevestpåbud i nærheten av vann...

He, he - sitter og humrer litt for meg selv nå... Utrolig godt å høre at det ikke bare er han store gjøken min som er på bærtur... :rodmer:

Nei, blir vel løsningen her også - flytevestpåbud i nærheten av vann! :fnise:

Men det er er så sinnsykt merkelig å oppleve en hund som ikke kan svømme, når man har hatt Golden Retriever hele livet - de får jo los bare de kjenner lukten av en sølepytt!!

Skrevet

Min Berner Sennen kan heller ikke svømme. Tror jeg. Han tør nemlig ikke bevege seg ut lenger enn hvor han kan stå. Om han skulle være uheldig og komme litt for langt ut så får han helt panikk og plasker for harde livet :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...