Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I videoen som viser en særedeles engasjert Tor Haugnes, som er foreleser på BI, både brøler, gjemmer seg under pulten og gestikulerer kraftig. Videoen har siden den ble lagt ut på Youtube hatt mer enn 60.000 visninger, og har gått som en farsott i sosiale medier den siste tiden.

se her http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10032269

hva synes dere om metoden og innholdet av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han virka dritkul, effektiv og underholdende, men jeg ville aldri ha begynt på BI for det om.

Skrevet

Jeg syns formen var litt uvant, for å si det mildt! :)

Men jeg er begeistret for realismen han ser ut til å peke på. Bondevik, Støre, og en hel del flere "Norge vet best" kasuser burde blitt bundet fast, og tvunget til å høre på han karen her. Men jeg er redd det er for sent i deres tilfelle.

Skrevet

Fant det egentlig litt kjedelig.

Han var jo morsom! Langtifra tørr og kjedelig.

• Liker 2
Skrevet

Han var jo morsom! Langtifra tørr og kjedelig.

Jeg så de første minuttene, så begynte jeg å hoppe litt på jakt etter noe vettugt. Det var selvfølgelig et friskt pust i forhold til mange at de levende skjelettene man finner blant forelesere, men langt fra blant de beste jeg har opplevd.

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Syns det var litt klisjé over det. Men selvsagt, metoden står i forhold til innholdet, som også var ganske overdrevent/satt på spissen etter min mening. Syns ikke det var særlig fengende, heller litt påtatt.

Fint med engasjement, og kjedelig med tørre forelesere, men det finnes en mellomting. :) Ser virkelig for meg at det er vanskeligere å gjennomføre dette i de fleste andre fag uten å fremstå som en gjøk.

Pedagogisk sett tviler jeg på at slik læringsmetode er den beste i lengden. Jeg er for å engasjere og involvere studenter, men ikke ved å leke komiker på fast basis. ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg så de første minuttene, så begynte jeg å hoppe litt på jakt etter noe vettugt. Det var selvfølgelig et friskt pust i forhold til mange at de levende skjelettene man finner blant forelesere, men langt fra blant de beste jeg har opplevd.

Det kommer seg litt lengre uti. Formen holder seg, dog.

Må legge til at det er ett godt stykke opp til den jevne taler på Ted Talks, men så er vel dette også spisset mot studenter som kommer rett fra videregående? Kan kanskje ha noe å si både for formen og underbyggingen av innholdet.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Utrolig engasjerende, og samtidig provoserende.

Jeg er overbevist om at det fungerer. Altså at studentene husker denne forelesningen, og at de absolutt ikke sover i hans timer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I det store og hele er det jo fortsett forelesning selv om man får folk til å le. Og, man kan også være morsom og engasjerende uten å være så masete. Noe med den for høye stemmen som blir litt masete og ensformig - for meg.

Bra å ha humor, bra å provosere og være litt djevelens advokat, og kjempebra om man engasjerer - men synes man kan finne en litt bedre balanse - heller glimt i øye og mer ironi. Her ble det litt for mye av det gode og det virker nesten som om studentene undervurderes litt, synes jeg da.

Men men.. Har ikke allverden av erfaring med bachelorstudenter, mulig man må faktisk forenkle såpass mye.

Endret av Bond
Skrevet

Men men.. Har ikke allverden av erfaring med bachelorstudenter, mulig man må faktisk forenkle såpass mye.

På BI må det forenkles så mye.

Neida.:)

• Liker 1
Skrevet

Syntes han var god jeg, i tanken om å få vekket sløve norske unge hjerner om hvordan verdens tilstand er. Dette får alle til å tenke, se litt annerledes på seg selv/ Norges situasjon /samspill med Europa og resten av verden.

Da trengs det kanskje en som er rett på sak. Keep up the good work!

• Liker 2
Skrevet

Synes det var påtatt og tullete for å være helt ærlig, men mulig jeg begynner å bli for gammel :kaffekopp:

• Liker 2
Skrevet

Er faktisk i tvil om jeg hadde gått på forelesningene hvis foreleseren var som det der i hver forelesning :sjenert:

Stemmen hans var rimelig irriterende å høre på, når han snakker på den måten. Når det gjelder innholdet var det mye selvsagte ting og ikke så dypt faglig (men det var jo også første forelesning i et BI-fag for, tydeligvis, folk stort sett rett fra videregående, så det kan man kanskje ikke si så mye på?). Men det verste er at jeg synes dette "skuespillet" blir for useriøst og nokså fjasete. Det går fint an å være engasjerende uten å være tullete, og jeg tror jeg foretrekker forelesere som underviser uten å rope og skrike hele tiden. Det er en laaaaaaaaang middelvei mellom dette og monotone, søvndyssende forelesere! Det beste er vel om man varierer metodene sine litt, og innimellom gjør litt mer ut av ting, enn å prøve å "kjøre show" gjennom hele forelesningen.

• Liker 3
Skrevet

Så mange friske innpust :D

selv synes jeg han var RÅ, men når jeg ser hvordan noen begrunner for sin påstand om at han kanskje går litt for langt og at det ikke lønner seg i lengden, så er jeg enig, han kunne kanskje ropt og skreket mindre og gjort det der det er mer nødvendig, samtidig som han kunne bruke ironien der det var mest nødvendig for å forsterke sin mening på den måten, men uansett tror jeg neppe det er mange som går fra hans timer eller ikke deltar..han gjør det akademiske underholdende :D

Skrevet

For å si det sånn, så føler jeg at han snakker i caps lock og med utropstegn etter hver eneste setning. Ikke bare faller deler av effekten bort, det blir slitsomt! La meg illustrere:

FOR Å SI DET SÅNN, SÅ FØLER JEG AT HAN SNAKKER I CAPS LOCK OG MED UTROPSTEGN ETTER HVER ENESTE SETNING! IKKE BARE FALLER DELER AV EFFEKTEN BORT, DET BLIR SLITSOMT!

Virkemidler og variasjon er viktig, men han her synes jeg har vippet over til "for mye av det gode".

• Liker 2
Skrevet

hahaha litt for mye av det gode med andre ord :P antar man kan være like flink i undervisning selv om caps lock er av, det er bare hans unike metode som imponerer mg om enn noe i ytterste laget

Skrevet

Som en introforelesning i første uka er det kanskje gøyalt, men jeg synes metoden hans er anmassende og slitsom, selv om han har sine poenger faller det litt bort i all banninga og vrælinga - det blir for fjollete i mine ører. Jeg hadde sikkert satt pris på den type undervisning på ungdomsskolen eller videregående, men i høyere utdanning ville jeg forventet mer saklighet.

Jeg har opplevd forelesninger hvor folk sitter ytterst på setekanten og henger på hvert eneste ord som blir sagt og hvor det har blitt gitt stående applaus uten at forelser har verken fjaset, hoppet rundt eller ropt for å få frem poengene sine.

Jeg trenger ikke nødvendigvis å være enig med foreleseren, men jeg må kunne respektere vedkommende, og en foreleser som banner og er flåsete klarer jeg ikke å ta seriøst.

Føler meg nesten litt gammel nå :gjeiper:

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde gått fra forelesningen med en sånn foreleser og sendt en heftig klage til lærestedet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...